Pokutu za Strongbow dostala Joj preto, že porušila časť zákona o zákaze propagácie vína medzi 6:00 – 20:00. Spot bol zaradený 9. mája tohto roka o 17:31.
Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) sa v tomto prípade musela poradiť so štátnou potravinovou správou aj ministerstvom pôdohospodárstva, aký typ nápoja je pre potreby výkladu zákona o vysielaní a retransmisii cider. Ak by totiž spadal do kategórie pivo, kam sa radí napríklad radler, televízie by reklamu naň vysielať mohli aj počas dňa.
Cider však pivo nie je. Hoci ho u nás vyrábajú najmä pivovary, ide o nápoj vznikajúci kvasením najčastejšie jablčného muštu. V konečnom dôsledku sa tak radí do kategórie ovocné víno. Touto interpretáciou sa riadil aj regulátor, ktorý sa odvoláva na posúdenie ministerstva. Za pivo ani víno naopak nepovažuje cider potravinová správa, ktorá ho vyčleňuje ako samostatnú kategóriu alkoholu.
Obsahom alkoholu je cider bližšie k pivu - má okolo 4,5 percenta alkoholu. Vína mávajú desať a viac percent alkoholu.
Joj dostala aj ďalšiu pokutu vo výške 5-tisíc eur za prekročenie povoleného rozsahu 12 minút reklám v jednej hodine vysielania. Ďalších 700 eur musí televízia zaplatiť za chýbajúce označenie vekovej vhodnosti pri programe Najlepší dom vyhráva – USA na stanici Wau v marci tohto roka.
Sankciu 5-tisíc eur dostala aj Markíza, v jej prípade bolo problémom nedostatočné oddelenie reklamy od zvyšku programu. Televízia zákon porušila v júni tohto roka odvysielaním upútaviek na programy Nasleduj svoj sen, Smotánka, Non-stop a Chlapi neplačú.
Sankciu upozornenie na poručenie zákona adresoval regulátora eseročke TV Stream prevádzkujúcu TV Piešťany za nedodanie súvislého záznamu vysielania. Pre rovnaký prehrešok začala rada správne konanie s Rádiom Kiss.
Viaceré sťažnosti divákov vyhodnotil regulátor ako neopodstatnené, medzi nimi aj podnet, že reklama na minerálnu vodu Magnesia je „porno“, a preto sa do televízií nehodí v čase, keď ju sledujú aj maloletí.