Súkromní vysielatelia Markíza a Joj začali v uplynulých mesiacoch špekulovať, ako sa dostať k novému zdroju tržieb, keďže reklamný mešec narazil na limity. Peniaze začali hľadať u operátorov, ktorí dosiaľ šírili ich signál obojstranne bezplatne. To bolo výhodné pre oboch: vysielatelia dostali pokrytie cez kábel aj satelit, operátori zas kľúčové programy.
Komerčné stanice však zmenili stratégiu a operátorom naznačili, že tak ako platia za mnohé zahraničné stanice, mali by platiť aj za tie slovenské. Poplatok vysielatelia nechcú za základnú službu, pretože prípadné vyradenie stanice z programových rastrov by sa mohlo prejaviť aj na diváckom zásahu. Distribútori TV signálu by však podľa predstavy TV staníc mali platiť za „prémiové“ služby - sprístupnenie programov v niekoľkodňových videoarchívoch či vysielanie vo vysokom rozlíšení.
Skylink vypne Markízu HD tým, ktorí nepotvrdia príjem
Práve ohľadom HDTV prenikli na povrch informácie, že rokovania zrejme neprebiehajú úplne hladko. Ako v piatok informoval operátor M7 Group, od konca minulého týždňa začal vyzývať svojich zákazníkov, aby prostredníctvom webu či SMS potvrdili, či prijímajú cez platformy Skylink a CS Link Markízu HD. Bez potvrdenia príjmu bude program Markíza HD na karte Skylink deaktivovaný.
„Je to reakcia na situáciu, ktorá vznikla po tom, čo televízia Markíza žiada od káblových a satelitných operátorov technický poplatok za programy vysielané v HD kvalite,“ uviedla M7 Group v tlačovej správe.
Dôvodom povinnej registrácie môže byť, že Markíza vypočítala poplatok na základe počtu aktívnych kariet - tých má M7 na Slovensku okolo 800-tisíc. A keďže je pravdepodobné, že mnohí z nich HD vysielanie Markízy, dostupné už v základnom balíku programov, nevyužívajú (pretože preň treba novší set-top box), operátor chce teraz predložiť Markíze nižšie číslo o počte „prípojok" - podľa počtu zaregistrovaných divákov Markízy HD.
„Vzhľadom na to, že Skylink aktuálne poskytuje program Markíza HD bezplatne v rámci balíčka Digital HD, nie je možné stanoviť počet zákazníkov, ktorí reálne Markízu HD sledujú. Preto sme nútení požiadať našich zákazníkov o potvrdenie príjmu tohto programu,“ tvrdí operátor.
Zákazníci sú o nutnosti potvrdenia príjmu informovaní priebežne, proces deaktivácie bude prebiehať štyri týždne. Informáciu o „vypnutí“ hlavného kanálu Markízy vo vysokom rozlíšení dostanú predplatitelia e-mailom, príjem stanice je potrebné potvrdiť cez webový formulár alebo odoslaním SMS za 40 centov.
Ak zákazník nestihne príjem Markízy HD potvrdiť do desiatich dní po doručení e-mailu, stanicu operátor deaktivuje. Príjem programu si však možno opätovne aktivovať aj neskorším potvrdením po 10-dňovej lehote.
„Našim zákazníkom sa ospravedlňujeme za túto malú komplikáciu vyvolanú okolnosťami mimo našej kontroly,“ dodal operátor.
Televízia argumentuje vysokými investíciami
Markíza poukazuje na výrazné náklady v súvislosti s HD vysielaním. „Väčšina operátorov ponúka HD verziu v rozšírených balíkoch. Do toho projektu sme investovali viac ako 10 miliónov eur,“ vysvetľovala televízia pred niekoľkými týždňami v oficiálnom stanovisku.
Zmena stratégie Markízy ohľadom šírenia jej HD vysielania sa môže skončiť rôznymi spôsobmi. Ak by operátor akceptoval poplatok za HD signál, bude ho chcieť zrejme kompenzovať na strane zákazníkov, napríklad presunutím do spoplatneného balíka.
Ďalšia možnosť je, že Skylink nebude ochotný platiť za Markízu HD a jednoducho ju vyradí. Záujem o šírenie svojho HD vysielania cez satelit prejavil RTVS, ktorý by na satelitoch Astra (ktoré využíva M7 Group) chcel vidieť svoju Jednotku. Tá by sa tak mohla objaviť na súčasnej pozícii Markízy HD.
„Dostali sme ponuku, ktorú sme predbežne akceptovali. Dolaďujeme zmluvné podmienky,“ potvrdil v marcovom rozhovore pre Mediálne.sk šéf techniky telerozhlasu Andrej Doležal. RTVS by si na rozdiel od Markízy zrejme za šírenie HD signálu nepýtala peniaze.