Búrlivé víno štartovalo na Markíze v januári 2013 ako denný podvečerný seriál v off sezóne, odkiaľ sa však po štvrťroku vyšvihlo do prime-timeu a nečakane sa prepracovalo medzi hlavné tromfy televízie.
Odvtedy už ale má tri a pol roka vysielaný seriál za sebou aj opačnú cestu – tento rok na jar musel po nedostatočných ratingoch miesto v hlavnom vysielacom čase uvoľniť.
Romantiku vystriedal humor
O prvotnom úspechu Búrlivého vína rozhodli najmä ženy v domácnostiach s ovládačmi v ruke, hladné po súčasnom romantickom príbehu v slovenských reáliách.
Romantiky a dramatických zápletiek sa nepochybne časť divákov presýtila, Markíza im navyše dávkovala rovnako žánrové ladené príbehy Chlapi neplačú a Kukučka. Nezaostala ani Joj, ktorá sa na romantiku v denných „telenovelách“ vrhla tiež – v Divokých koňoch aj Zoo, pričom seriály pripravila pôvodná kreatívna producentka Búrlivého vína Danica Hričová.
Daily soap momentálne pri „sínusových“ náladách publika v štruktúrach komerčných televízii nefiguruje – Markíza sa spoľahne primárne na komédiu (Horná Dolná, Atletiko Cvernofka), Joj podobne (Naši, Prázdniny) a dramatické seriály koncipuje ako uzavreté príbehy s menším počtom častí a výpravnejším dejom (Pravá tvár, Hotel, Za sklom).
Zdroj: TV Markíza
Búrlivé víno tak zostáva prakticky jedinou výnimkou a akousi nostalgickou spomienkou na divácke preferencie spred pár sezón. Markíza však v príbehu vinárskych rodín stále vidí potenciál. A to aj napriek tomu, že seriál, ktorý sa síce predal aj do zahraničia, funguje uspokojivo už len u starších divákov mimo komerčnej cieľovky.
To sa pokúsi Markíza zmeniť, aj keď ani to nevylučuje, že tohtoročná jeseň môže byť labuťou piesňou Búrlivého vína, ktoré malo mať pôvodne oveľa menej častí a nové vznikali aj rozkúskovaním dielov či vytvorením nových liniek. Tie však neboli zakaždým divákom po chuti. Tvorcovia sa museli vyrovnať aj s odchodom hlavnej hviezdy Nely Pociskovej.
Nový sexsymbol, veselí brigádnici, viac rodiny
Recept Markízy do poprázdninového pokračovania? Viac rodiny, rodičovských tém, veľa emócií a viac humoru. A samozrejme – nasadenie nových postáv na čele s mužským „sympaťákom“, ktorý by mal pritiahnuť ešte viac zástupkýň z core cieľovky – mladších žien.
Tvorcovia do pokračovania obsadili Juraja Baču, ktorého diváci môžu poznať z Paneláka Joj. Ten si mimochodom drží titul najdlhšieho slovenského seriálu (2008 – 2015) – pred spomínanou Ordináciou (2007 – 2012) a Búrlivým vínom (2013 - ?).
Juraj Bača Zdroj: TV Markíza
Markíza J. Baču odhaduje ako nový idol ženských sŕdc. Okrem neho sľubuje ďalšie dve nové hlavné postavy, ktorých mená zatiaľ neprezrádza. Naopak, v seriáli nebude pokračovať iný infiltrátor ženských snov Tomáš Maštalír, ktorý účinkuje v chystanej kriminálke Joj Za sklom, ani jeho herecká kolegyňa z predošlej sezóny Dominika Žiaranová.
Humorné odľahčenie má v príbehu zabezpečiť trojica mladých brigádnikov vo vinárstve. Markíza sa zrejme inšpirovala veselými robotníkmi zo seriálu Chlapi neplačú, kde bola uletená banda drevárov u divákov obľúbená a do dramatického príbehu dodávala vhodné odľahčenie.
Zo starších postáv sa v premiérových dieloch objaví po odmlke detský herec Richard Labuda. Ten sa zas má postarať o stvárnenie sveta tínedžerov – v úloha Jakuba bude spolu s Laurou riešiť typické problémy mladých.
Viac rodinnej atmosféry má vniesť do príbehu osud hlavných postáv – Rita a Martin (Kristína Turjanová, Juraj Loj) budú vychovávať svoje deti – Juraja a Erika. Novú rodinu si užíva aj Slávo (Marek Majeský). Jeho Lýdia (Ivana Kuxová) sa prebrala z kómy, a tak sa spoločne môžu tešiť zo syna Janka a Lýdiinej dcéry Stelky, priblížila Markíza ešte pred začiatkom sezóny inzerentom.
Zdroj: TV Markíza
Kde bude miesto pre vinárov?
Záhadou zostáva, kam Markíza v štruktúre seriál vráti. Keďže výkonnosť na prime-time už nemá, očakávať sa dá, že tam, kde sa na jar lúčil pred letnou pauzou, teda do podvečerov. V nich momentálne Markíza vysiela v júli uvedené Koleso šťastia. Jeho ratingy však zo súťažného formátu nerobia žiadny hit, a tak sa môže posunúť do skoršieho slotu smerom k dennému off-timeu, prípadne zo štruktúry úplne zmiznúť.
Otázny je však potenciál Búrlivého vína v predspravodajskom bloku, kde mala Markíza po rokoch značné problémy v predošlej sezóne, keď Joj uviedla licencovanú kulinársku gameshow Moja mama varí lepšie ako tvoja, s ktorou pokračuje. Varenie rodičov s deťmi si v komerčnej cieľovke zväčša udržiavalo líderskú pozíciu, Búrlivé víno sa napriek tomu najmä ku koncu sezóny v niektorých prípadoch dokázalo dostať tesne vyššie.
To Markíze mohlo vyslať mierne pozitívny signál, nie však natoľko silný, aby sa pri nasadení seriálu do toho istého slotu nemuselo hovoriť skôr o risku ako stávke na istotu. Kým v minulosti dosahovalo Búrlivé víno aj podiely nad 30 percentami, na jar bol jeho priemer v staronovom slote na úrovni 18,6 percenta pri 110-tisíc divákoch. Platí, že oveľa lepšie je na tom pri zarátaní divákov nad 54 rokov – v univerzálnej cieľovke 12+ ho v období od apríla do začiatku júna sledovalo 335-tisíc ľudí, priemerný share dosahoval 26,4 percenta. Markíza si overí, či to pri chladnejších a dlhších jesenných večeroch môže byť aj viac.