Romano kher sledovala viacero druhov stereotypov o Rómoch, najmä sociálne, pracovné či kultúrne. Hľadala teda v mediálnych výstupoch zmienky typu, že Rómovia sú leniví a nehľadajú si prácu, viac kradnú ako väčšina či že žijú zo sociálnych dávok a majú veľa detí.

Medzi sledovanými médiami bola pätica celoplošných denníkov, ako aj Új Szó, portály Aktuálne.sk, Pluska.sk, Topky.sk a hlavné spravodajstvo televízií Markíza, Joj, RTVS a Ta3.

Organizácia napokon našla 119 rôznych stereotypov v 110 článkoch. Najviac – 34 – sa týkalo stereotypu o kriminalite. Napriek tomu Romano kher uvádza, že pokrývanie tém sa oproti minulosti zlepšilo.

Najviac stereotypov sa podľa združenia objavilo na portáli Pluska.sk a vo vysielaní TV Joj, kde bolo podľa analýzy 17 takýchto výstupov. V poradí nasledovala Markíza so 14 a Topky.sk s 13 „stereotypnými“ výstupmi.

Bulvár vie, že Rómovia zvyšujú čítanosť. Pre kliky sa uchyľuje k stereotypom

Zdroj: Romano kher

Nedostatkov v spravodajských aj publicistických výstupoch je však popri stereotypoch podľa Romano kher viac. Patria k nim aj negatívne charakteristiky Rómov a zovšeobecňovania. To sa týkalo šiestich percent výstupov, pričom najčastejšie príslušníkov menšiny médiá označovali za drzých či problémových, píše sa v analýze. Najviac zovšeobecnení – deväť – použila v sledovanom období Joj, nasledovaná denníkom Plus Jeden Deň (7) a webom Pluska.sk (7).

Osem percent príspevkov v slovenských médiách bezdôvodne zdôrazňovalo etnicitu Rómov, keď informácia nemala žiadnu pridanú hodnotu ani nebola vo verejnom záujme. Spolu 18-krát sa tak stalo v prípade Joj, 13-krát na Pluska.sk a 10-krát na Topky.sk.

„Napriek tomu, že ochrancovia ľudských práv upozorňujú novinárov, aby sa vyhýbali zbytočnému zdôrazňovaniu etnicity, ešte stále sa vyskytujú príspevky, v ktorých toto pravidlo novinári nedodržujú. Najmä redaktori bulváru si uvedomujú, že pojem Róm v nadpise predáva článok,“ tvrdí Agnes Horváthová z Romano kher.

Vo všeobecnosti najviac „prehreškov“ pripisuje analýza bulvárnym médiám a televíznemu spravodajstvu. Romano kher upozorňuje aj na zasahovanie do súkromia (dve percentá výstupov, najviac Pluska.sk - 5), podnecovanie nenávisti (4 %, najviac Plus Jeden Deň a Pluska.sk po 7) či necitlivý prístup novinárov (4 %, najviac Joj – 14 a Markíza - 12).

Organizácia sledovala aj to, akým spôsobom dostávajú samotní Rómovia priestor na vyjadrenie. V tejto súvislosti podotkla, že najmä televízie mnohých z nich často označujú v titulkoch len krstným menom, prípadne ako „osadníkov“ či „Rómov“, čo nie je namieste.

Vo viac ako pätine výstupov (23 %) nedostali Rómovia žiadny priestor na vyjadrenie, hoci podľa analýzy im ho novinár mal poskytnúť. Z celkovo 366 identifikovaných vyjadrení Rómov v médiách patrilo 92 splnomocnencovi vlády Petrovi Pollákovi, ktorý tak dostal priestor v priemere takmer v každom treťom príspevku, kde sa vyjadroval Róm.

Celkovo najviac príspevkov v sledovanom období s kľúčovými slovami odvodenými od „Róm“ či „Cigán“ napísalo Sme (154), nasledovalo Új Szó (101) a Aktuálne.sk (88).

V tematickom rozložení dominovali výstupy o kriminalite Rómov (121 príspevkov) a politike (112). Na treťom mieste bola obhajoba Rómov a pozitívne príklady (110).

Analyza - Medialny Obraz Romov