Britský trh televíznej reklamy môže tento rok klesnúť o jedno až dve percentá, hovoria najnovšie prognózy v krajine. Pôvodne sa pritom počítalo s rastom na úrovni okolo siedmich percent.

Zmeny naštartoval práve brexit a neisté vyhliadky v súvislosti s vystúpením z Únie, ktoré si odhlasovali Briti. Ako píše The Guardian, firmy svoje marketingové rozpočty už znížili o zhruba 400 miliónov libier.

V aktuálnom mesiaci pozorujú ľudia z odvetvia medziročný pokles okolo piatich percent, podľa všetkého situáciu nezachráni ani posledný kvartál, ktorý býva tradične veľmi silný.

Výdavky do televíznej reklamy tak pôvodne odhadovanú úroveň 4,7 miliardy libier nedosiahnu. Naopak, aktuálny vývoj naznačuje, že pôjde o najhorší rok od roku 2009, keď vrcholila kríza.

Trh bol pritom až do odhlasovaného brexitu naštartovaný pozitívne. Vlani medziročný rast výdavkov do TV reklamy prekonal 10 percent. Objem investícií dosiahol v minulom roku 4,37 miliardy libier oproti necelým trom miliardám v roku 2009.

Podľa osloveného odborníka z brandže sa situácia zhoršila badateľne v posledných týždňoch. „Štrukturálne to nie je o modeli televízna reklama verzus reklama v iných mediatypoch, napríklad online. V iných teritóriách je TV reklama v dobrej kondícii, tu je to vyslovene o strachu z toho, ako brexit poškodí trh,“ cituje Guardian nemenovaného televízneho manažéra.

Štatistike výdavkov mali v tomto roku pomôcť aj zahrnuté príjmy komerčného lídra ITV z jeho video on-demand platformy, ktoré sa zarátavajú prvý raz. Ani tie však odhad odborníkov neposunuli do pozitívnej prognózy. Ďalšia veľká stanica Channel 4 započítava reklamu zo svojej online videoplatformy už od vlaňajška.

Očakávaný pokles namiesto pôvodne prognózovaného rastu sa prakticky s určitosťou prejaví aj v ďalšom období, vyhliadky na rok 2017 sa upravujú v podobnom trende.