Televízia Markíza o sebe v brožúre k jesennému programu hovorí: „Sme formátovo pestrí.“ V duchu tohto hesla kúpila od spoločnosti Granada Media formát, aký na Slovensko zatiaľ nikto nepriniesol. Na rozdiel od predošlých slovenských kuchárskych relácií išiel ďalej: mal ponúknuť varenie, zábavu, správny exhibicionizmus a súťaživosť – všetko v rozumnom pomere tak, aby bolo Bez servítky o cooking aj o entertainment. Formát dobrý, prevedenie „viditeľne iné“, než poznajú diváci z Nemecka alebo Anglicka.

Vyprážaný psík? Chcete si pripraviť zaujímavé predjedlo? Čo takto šunkovú rolku s chrenom? Potrebujete: šunku, chren, šľahačku. Príprava: chren zmiešame so šľahačkou a celou zmesou naplníme šunkové rolky. Aké jednoduché a rýchle! Jediný problém je, že televízia Markíza o autorovi tohto skvostu hneď z prvého, premiérového vydania Bez servítky hovorila doslova ako o gurmánovi. A keď vysvitlo, že vo varení mu „pomáha“ verný kocúr, ktorý má v rozpore s minimálnymi hygienickými zásadami misku so žrádlom na kuchynskej linke, kam veselo vyskakuje, bolo namieste pochybovať, či ide naozaj o to isté ako Das perfekte Dinner v Nemecku a Come Dine with Me v Anglicku. Spolustravníci nachádzali v jedle srsť, večer zakončil pád improvizovaného jedálenského stola na zem, z čoho si hostiteľ nič nerobil, a bolo jasné, že rovnaký formát to asi nebude. Reči o gurmánoch a záverečné titulky s menom licenzora však dosvedčili o opaku.

V Nemecku na Vox súťažia ľudia s ambíciou ukázať svoje krásne byty, navariť čo najlepšiu večeru a posedenie ukončiť kultivovaným programom. Aby zaujali, neváhajú trebárs ísť do obchodu a špeciálne kvôli relácii nakúpiť novú sadu príborov. Markíza zvolila odlišný kasting, a to nielen v prvý týždeň. Po šunkovorolkovom negurmánovi pokračuje v podobnom výbere i naďalej: výnimkou nie je dôchodkyňa, ktorá na hovädzí steak zahlási, že také nič ona máva trikrát týždenne, a potom uvarí čudo nazvané „kuca paca à la Maca“ pripomínajúce gurmánsky výtvor len zďaleka. Pôvodný formát síce hovorí o súťažiacich s „konfliktným sociálnym pozadím“ a aj v Anglicku varia ľudia bývajúci u rodičov alebo v skromných bytoch, ale po našich sociálnych prípadoch sa možno v ďalšej sérii na Slovensku dočkáme duelu bezdomovcov  pripravujúcich skvelé vyprážané psíky z ulice. Nehovoriac o tom, že anotácia Come Dine with Me uvádza, že súťažiaci majú pripravovať svoje „najlepšie recepty“. V markizáckom Bez servítky ktosi podával aj jedlo, ktoré varil vôbec prvýkrát v živote. Buď vedel ešte predtým, že toto bude zaručene jeho kuchársky vrchol, alebo niekto nepochopil podstatu formátu.

Vizitka Bez servítky

Bez servítky alebo keď gurmán robí šunkové rolky s chrenom

Zdroj: Markíza

Produkcia: Alex Schmidt
Vedúci výroby: Tomáš Sládeček
Dramaturgia: Erika Duducz
Story line: Anita Obdržálková, Erik Mrižo
Producent: Zuzana Balkóová, Ján Dubnička
Umelecký producent: Jaro Buček
Hlavní kameramani: Richard Tauber, Peter Griecs, Ondrej Wolf, Ondrej Štelbaský  
Réžia: Ľubomír Bartovič, Peter Kaštíl, Samuel Jaško, Peter Géci, Peter Pálfy 
Formát: Come Dine With Me, ITV Global Entertainment/Granada Media
Nasadenie: denne, 18:20
V štruktúre od: 31. augusta 2009

Hviezdna záchrana. Markíza okrem bežných ľudí dvakrát skúsila aj VIP špeciál. Iný kasting priniesol diametrálne odlišné výsledky: práve hviezdne Bez servítky sa najviac podobali nemeckému prevedeniu. Pripravovali sa zaujímavé jedlá, „entertainment“ zložka zabávala a neurážala prízemnosťou. Uspokojená bola aj cieľová skupina formátu gazdinky do 50 rokov, aj ďalší diváci. Skoro takto by mali vyzerať všetky Bez servítky. Navyše, share siahal k rekordom relácie okolo 35 %.

VIP špeciály tak, ako ich ponúka Markíza v súčasnosti, sú na access v poriadku a netreba ich meniť. Ich potenciál je však ďalej: napríklad nemecká Vox má variace celebrity v prime-time. Na Slovensku by to chcelo držať sa viac pravidla licencie: Bez servítky má byť o „dinner parties“ a tie sa robia vždy doma, tam kde súťažiaci býva. Keď hviezda nechce ukázať svoje bývanie a varí v reštaurácii alebo divadle, nemá v Bez servítky čo robiť. Diváci sú na celebrity prirodzene zvedaví, možnosť nazrieť do ich súkromia môže dodať programu silu. Až takú, že by tiež mal potenciál do prime-time – po prehrmení finančnej krízy trebárs počas slabej letnej sezóny. Keď tu mohla mať Markíza Ste chytrejší ako piatak?, hviezdne Bez servítky nie je o nič horšie.

V prípade prime-time ambícií stojí za to zamyslieť sa aj nad prvkom formátu zatiaľ u nás nevyužívaným. V Anglicku či Nemecku je zvykom, že hostia doslova snoria po byte hostiteľa, vlezú mu do šatníka alebo hocikde inde. Na Slovensku by to pri bežných súťažiacich bola trocha silná káva, pri celebritách možno príjemne divácke spestrenie.

Bez servítky alebo keď gurmán robí šunkové rolky s chrenom

Cesty na zlepšenie. Bez servítky pravdepodobne nevznikalo v úplnej časovej voľnosti. Prvý týždeň bežal ticker odkazujúci na web www.bezservitky.markiza.sk tak rýchlo, že ho mohol prečítať jedine robot z Číslo 5 žije. Po mesiaci nevedeli tvorcovia zrátavať body: raz hostia udelili 29 bodov, grafika však narátala 30, inokedy mal slabý súťažiaci získať 21 bodov, ale štáb napočítal o desať viac. Webstránka promovaná v relácii www.bezservitky.markiza.sk nefunguje doteraz, treba poznať meno a heslo alebo správny tvar www.markiza.sk/relacia/bez-servitky.

Keď sa vychytajú posledné technické chybičky Bez servítky, bolo by načase rozmýšľať o dosiahnutí vyšších mét, napríklad dlhodobého prekonávania Súdnej siene. Dnešné trhové podiely Bez servítky možno nazvať motivujúcimi: raz sú pod tridsiatkou, inokedy nad ňou. Svedčí to o tom, že formát bol vybratý výborne: neopozeraný, potenciálnejší ako V mene zákona. Osvedčil sa Španielsku, Holandsku, Anglicku, Nemecku, Francúzsku, Maďarsku či Chorvátsku. Na Slovensku môže byť ešte lepší. 

  • kasting: Briti ani Nemci nechcú „socky“. Ak ich podľa výskumov, ktoré Mediálne.sk nemá k dispozícii, chcú vidieť Slováci, nech aspoň vedia variť
  • podmienky: varenie súťažiacich v iných priestoroch ako tam, kde žijú a bývajú, ide úplne proti formátu a znižuje divácku atraktivitu. Treba zmluvne zakázať
  • voice-over: Keď už súťažiaci nevedia variť a všetci diváci to vidia, žiada si to vtipnejší komentár. Samotný hlas relácie je dobrý, akoby zvolený presne na tento účel, ale živému komentátorovi treba dať do úst živší komentár
  • stopáž: podľa skúseností z okolitých trhov má Bez servítky potenciál o 10 až 15 minút viac stopáže. Ak by Markíza chcela ušetriť, môže zrušiť V mene zákona a predĺžiť „servítku“ bez toho, aby znásilňovala tento formát. Mohla by tak pridať viac varenia a vecí s tým spojených. Ale je to iba možnosť, nie akútny problém
  • VIP špeciály: kastingovo aj exekučne najlepšia zložka Bez servítky, s najväčším potenciálom do budúcnosti. Možno z neho vyťažiť ešte viac
  • sponzor: prečo sa ešte nenašiel sponzor, keď potenciálnych je na trhu mnoho? Billa, kde si?
  • detaily: kamera dobrá, ozvučenie tiež. Ale prečo súťažiaci stále ako chudobní príbuzní hodnotia výkony hostiteľa na prstoch? V Nemecku na tento účel vymysleli vizuálne lepšie pôsobiace tabule s logom relácie

Bez servítky alebo keď gurmán robí šunkové rolky s chrenom

Zdroj: vysielanie Vox

Bez servítky napriek tomu, ako vyzeralo po prvom týždni, sa môže stať stálicou na slovenskom trhu. Podobne ako v Nemecku, kde sa dávno prekročilo 500 epizód. Pre Markízu je to ten pravý druh formátu, len stačí dotiahnuť detaily.