<B>Markíza bude naďalej aj v režime 4:3</B>

Televízia Markíza ani po februári neprepne kompletný program do režimu 16:9. Problémy má s reklamami a zahraničnými filmami či seriálmi.

Akvizičná knižnica totiž stále obsahuje tituly vo formáte 4:3. "Ich zaraďovanie do vysielania bude naďalej pokračovať," povedala pre Mediálne.sk PR manažérka Markízy Miroslava Labašová. Každú akvizíciu, ktorú chce Markíza vysielať širokouhlo, musí totiž takto kúpiť od distribučnej spoločnosti. Nemôže si ju svojvoľne upraviť.

O reklamách zasa musí televízia rokovať so zadávateľmi. Priebežne vedie diskusie a postupne opúšťa 4:3. "Odhadujeme, že v apríli tohto roku už budú reklamy vysielané len vo formáte 16:9." Momentálne dobiehajú staré kampane.

Jedinou zložkou, kde prechod na 16:9 nezávisí od tretej strany, je vlastná tvorba. Pri nej už Markíza prešla na širokouhlý obraz 1. januára, kedy preklopila posledné zostávajúce relácie.

Problémy naďalej spôsobuje logo televízie v ľavom hornom rohu. Pri vysielaní 4:3 býva deformované – roztiahne sa na výšku. V tomto prípade je problém v technike. Podľa Labašovej v súčasnosti sa finalizuje projekt modernizácie technológie na vysielacom pracovisku. "Starý systém neumožňoval prepínanie loga synchrónne so zmenou vysielacieho formátu. Nové vysielacie pracovisko tento technický problém odstráni," dodáva.

Širokouhlý formát 16:9 viac zodpovedá zornému poľu ľudského oka a pomáha zlepšovať periférne videnie. Na Slovensku ho využíva aj verejnoprávna televízia, najmä pre novú vlastnú tvorbu, športové programy a prenosy na Dvojke a Trojke. Komerčná TV Joj ho tiež postupne testuje na prvom kanáli aj na Joj Plus.

 

Detaily o technickej stránke vysielania 16:9 na Markíze

Kompletné vysvetlenie Markízy, ako je to s čiernymi pásmi v hornej a dolnej časti obrazovky

TV Markíza distribuuje svoj signál prostrednictvom telekomunikačného operátora. Diváci môžu prijímať signál z ponuky satelitného operátora, v miestach pokrytých pilotným DVB-T vysielaním prostredníctvom priameho digitálneho príjmu alebo v analógovej sieti pozemných vysielačov.

Vysielacie pracovisko TV Markíza pridáva do neviditeľnej časti televízneho signálu informáciu o A/R formáte (t. j. o pomere strán obrazu) , ktorá umožňuje  v prípade novších televíznych prijímačov automatické prepínanie pri jeho zmene (zo 16:9 na 4:3 a späť).

Pri satelitnej a DVB-T distribúcii sa zobrazovací formát prijímacieho zariadenia (ak je tak prijímacie zariadenie vybavené, prepína automaticky).

Ten istý signál distribuovaný v analógovej sieti pozemných vysielačov je v prípade vysielania vo formáte 16:9 (po prijatí identifikačnej informácie) konvertovaný na formát 4:3 LetterBox (t. j. s čiernym pásom nad a pod obrazom) a pôvodná informácia (prepínací impulz) 16:9 je nahradená informáciou Zoom. To znamená, že novšie prijímače s formátom zobrazenia 16:9 zobrazia obraz na celý displej bez čiernych pruhov (samozrejme s nižším rozlíšením ako pri satelitnom alebo DVB-T príjme), na starších prijímačoch sa zobrazí obraz LetterBox (s čiernymi pruhmi nad a pod obrazom).

V programovej ponuke máme relácie, ktoré sú už nahraté na vysielacom páse vo formáte 4:3 LetterBox, avšak v tomto prípade je do signálu pridávaná identifikácia 4:3, aby nedošlo k dvojitej konverzii na LetterBox formát. V prípade budúceho HDTV vysielania bude potrebné všetky materiály pôvodne vyrobené vo formáte 4:3 prekonvertovať do formátu HDTV (16:9 PillarBox s dvoma čiernymi pásmi vľavo a vpravo).

V prípade domácností, ktoré prijímajú signál prostredníctvom retransmisného operátora (káblová spoločnosť, IPTV, či iný satelitný operátor) záleží na tom, z ktorého zdroja operátor prijíma signál TV Markíza, či je letterboxový formát distribuovaný v analógovej ponuke, alebo v digitálnej (DVB-T) prepínaný medzi 16:9 a 4:3.