Na Slovensko prichádza ďalší úspešný zahraničný formát. Televízia Joj chystá na druhú polovicu sezóny lokalizovanú adaptáciu formátu o gastronómii a reštauračnom biznise Kitchen Nightmares pod názvom Áno, šéfe!. Ako prvý o tom informoval denník Nový Čas.
Slovenskú verziu šou bude vyrábať spoločnosť Leon Productions Dávida Čorbu a Mária Homolku, ktorá pre TV Joj od roku 2007 produkuje úspešnú reláciu Nové bývanie. Režisérom by sa mal stať dokumentarista Jaro Vojtek, ktorý už má s reality formátmi skúsenosti, na konte má okrem Nového bývania projekty ako Zámena manželiek, Zmenáreň či Sendreiovci. Dramaturgiu bude mať na starosti Jaroslav Čorba.
Osoba “šéfa”, ktorý pôjde do nefungujúcich reštaurácií a urobí z nich ziskové, je kľúčovým predpokladom úspechu formátu. V Británii a USA ním je Gordon Ramsay, držiteľ troch prestížnych hviezd Michelin.
Na Slovensku to bude Čech Jaroslav Žídek. V súčasnosti pôsobí ako executive chef viacerých prestížnych reštaurácií v bratislavskom Erdödyho paláci a je držiteľom ocenení Gurmán Award ako šéfkuchár roka 2008 až 2010. "Bola to jasná voľba nás aj televízie, je známy a uznávaný nielen vo svojom obore," povedal pre Mediálne.sk dramaturg Jaroslav Čorba. "S výnimkou Pavla Pospíšila sme si nevedeli v tejto pozícii predstaviť nikoho iného, v jeho prípade by však vznikli problémy kvôli dochádzaniu z Nemecka," dodal. Rokovania o adpatácií formátu s TV Joj trvali podľa Čorbu približne rok.
"Aby som sa priznal, veľmi sa mi do toho nechcelo. Ja nie som a ani nechcem byť na Slovensku braný za nejakého negativistu, ktorý tie reštaurácie posiela ku dnu. Práve naopak, o mne už je celkom známe, že sa reštaurácie a gastronómiu snažím pozdvihnúť," povedal Žídek pre Nový Čas. "S podobnými projektmi skúsenosti nemám, no myslím si, že som celkom výrazná osoba. Uvidíme, čo mi pôsobenie v tejto šou prinesie, alebo neprinesie," dodal.
Šéfkuchári vo formáte Kitchen Nightmares často zvyšujú hlas a používajú drnejší slovník. "Či budem prísny záleží od prístupu ľudí. Pevne dúfam, že v tých reštauráciách nebudem musieť byť zlý, len im trochu budem musieť poradiť. Pretože niektorí kuchári skrátka nevedia, ako nakupovať, hospodáriť či nakladať s potravinami, ako zameniť extrémne drahé za o niečo lacnejšie, ale rovnakej kvality. Ja do toho nejdem s tým, že budem strašne zlý, ale skôr taký kamarátsky poradca," povedal Žídek pre Nový Čas.
V susednom Česku šou pod rovnakým názvom vysielala televízia Prima. Z hlavného protagonistu - šéfkuchára Zdeňka Pohlreicha urobila populárnu osobnosť. Ano, šéfe! bolo jedinou úspešnou novinkou televízie na jar 2009, na obrazovke vydržala tri série s potenciálom ďalšieho návratu. Sledovanosť bola dlhodobo nadpriemerná, relácií sa darilo najmä v reklamne dôležitej cieľovej skupine 15-54. Túto sezónu Prima spustila vlastnú gastronomickú reality šou s Pohlreichom v hlavnej úlohe pod názvom Na nože!.
Úspech Ano, šéfe! si všimla aj Joj, od leta vysiela v sobotné podvečery o 18:00 vybrané diely z 37 epizód nakrútených Primou. V cieľovej skupine 12-54 dosahujú trhové podiely oscilujúce okolo 20 percent.
Formát Kitchen Nightmares predstavuje úspešný príbeh. Pôvodná britská verzia uvedená v roku 2004 získala nielen ceny Bafta, ale na konte má aj International Emmy Award v kategórii Non-Scripted Entertainment. Nasledovala lokalizácia: v prvej línii na kľúčových trhoch, kde sa ho chopili lídri – v USA jednotka u mladých, produktívnych divákov Fox, v Nemecku najúspešnejšia televízia RTL. V druhej línii pokračovali menšie trhy: formát pod názvom Ano, šéfe! uviedla Prima či poľská TVN.
- Čítajte ďalej na blogu Redakčný.Mediálne.sk: Ano, šéfe! expanduje. Mohol by konečne aj na Slovensko
Slovenské Áno, šéfe! by malo na Joj podľa informácií Mediálne.sk odštartovať v marci 2011. V najbližších dňoch televízia spustí náborovú kampaň.