Máme za sebou majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji. Boli ste spokojný s priebehom vysielania na Dvojke?


Boli najväčším športový vysielacím projektom v tomto roku a jeden z najväčších projektov Slovenskej televízie. A to aj z hľadiska cieľov s ktorými sme do projektu vstupovali - konkrétna forma dramaturgie, bohatá interaktivita, nové subformáty, vyslanie prenosového vozidla do miesta konania šampionátu... Myslím si, že základné ciele sme naplnili.


Stretli sme sa s tým, že Slováci často prepínali na prenosy Českej televízie kvôli komentátorom. Kradla vám ČT divákov?


Davová psychóza vznikajúca v tejto súvislosti nemá žiadnu oporu v dostupných číslach. Nechali sme vypracovať analýzu počtu a štruktúry diváckej vzorky ktorú údajne Česká televízia STV prebrala. Dá sa to pomerne jednoducho zistiť na základe odpočtu vzorky divákov, ktorá sledovala české televízie ešte pred majstrovstvami sveta od skupiny sledujúcej ČT počas majstrovstiev. Pri zápasoch, kde hrá ČR, je istý odliv divákov. Ale to je úplne logické a s najväčšou pravdepodobnosťou platné aj obrátene - pri zápasoch Slovenska vysielaných na českom území berie STV divákov ČT. Pri zápasoch Slovenska, respektíve pri zápasoch ktoré nehrajú slovenské ani české mužstvá nezaznamenávame odliv divákov z STV na ČT. A myslím si, že kvalita komentátorov nie je dôvodom prepínania slovenských divákov na Českú televíziu.


Veľa peňazí na majstrovstvá určite nebolo. Ponuku ste tento rok mali ale širokú, vrátane subformátov.


Kvalita komentátorov nie je dôvodom prepínania slovenských divákov na Českú televíziu.

Nechcem populisticky hovoriť o väčšej potrebe peňazí. Na celé majstrovstvá sme mali rozpočet 14 miliónov korún a myslím si, že boli vytvorené dobré podmienky, aby sme to zvládli so cťou.


Živé internetové prenosy ste ale nezvládli.


Živé prenosy, čo mal byť najväčší tromf v ponuke, sme skutočne nezvládli. Priniesli sme však aspoň množstvo 30-sekudových zostrihov, ktoré boli v čase, keď sa nevysielalo, bežne dostupné na internetovej stránke.


Stiahli ste neskôr promo na stránku kvôli technickým problémom?


Pozastavili sme ho, najprv čiastočne a potom radšej úplne. No riešiť problémy internetovej stránky zapríčinené nedostatočnou kapacitnou priepustnosťou servera nebolo v silách redakcie. Odhliadnuc od problémov je dobre, že ľudia si viac zafixovali, že STV má svoj web. Z doterajších stránok bola tá tohtoročná nepochybne najlepšia.


Aj v porovnaní s českou?


Z doterajších web stránok bola tá tohtoročná nepochybne najlepšia.

To sa nedá porovnávať. Česká bola výrazne lepšia, rovnako však mala aj výrazne vyšší rozpočet. Čo sme možno mohli dotiahnuť viac bez nároku na rozpočet, je množstvo autorských poznámok, ktoré mne osobne chýbali a nestíhali sa písať. Je to problém, ktorý si musíme vyriešiť u seba, ale v ostatných atribútoch je to vec rozpočtu.



Zdá sa, že tento rok ste zmenili taktiku v prestávkach.



Naša stratégia bola ponúknuť čo najmenej odborných analýz a viac vecí, ktoré oslovia čo najväčšie portfólio hokejových priaznivcov. Z tohto pohľadu sa moje očakávania naplnili len na osemdesiat percent, keďže viacero hostí sa analýzam neubránilo.



Máte už informácie aká bola odozva na power-breaky? Zvykli si už diváci na prítomnosť reklamy?



V princípe je logické, že čím menej reklamy ponúknete divákovi, tým viac môže sledovať opakované zábery. Ale na druhej strane si treba uvedomiť, že peniaze sú pre Slovenskú televíziu dôležité. Veľká väčšina televízií využíva možnosť vkladať reklamné brejky. Myslím si, že je to tak v poriadku. Nezaznamenal som masívne negatívne reakcie. Tie sa objavili naposledy pred dvomi - tromi rokmi, keď sme využívali všetky štyri „power-breaky“. Odvtedy sme sa rozhodli, že využijeme dva a maximálne štyridsať sekúnd z minúty. Ak sa aj niekto ozval, stále to boli reakcie v primeranej miere.


Neuvažovali ste zriadiť štúdio priamo v Moskve, obdobne ako vaši českí kolegovia?



Bola by to neadekvátna a technicky riziková investícia. Viaceré veci by sme museli presunúť priamo do Moskvy. Okrem toho som sa nechcel zriecť prepájania medzi štúdiami. Napríklad audiotexové súťaže a podobne museli tak či tak zostať v Bratislave.



Zaviedli ste elektronickú ceruzku, ale neskôr ste ju prestali používať. Mali ste s tým nejaký problém?



Áno. Išlo o technický problém, keďže dĺžka kábla bola pri elektronickej ceruzke cez štyristo metrov. Vzhľadom k tomu, že sa signál prenáša digitálne, vyniklo riziko technických chýb. Okrem toho pri tak širokej diváckej vzorke ako v prípade majstrovstiev sveta, ktorá predstavuje približne jeden milión divákov pri zápasoch slovenského týmu, sme sa snažili dramaturgiu postaviť tak, aby sme oslovili širšie portfólio divákov. Analýzy s ceruzkou zaujímajú najmä stálych hokejových priaznivcov.



Pripravujete sa už na vysielanie prostredníctvom digitálneho kanála?



Nezaznamenal som masívne negatívne reakcie na power-breaky.

Projekt digitálneho kanála je pripravený do tej miery, v akej môže byť pripravený bez poznania celkového rozpočtu. Máme základnú predstavu ako by mohla vyzerať vysielacia os, ale v tejto chvíli sa nedá bližšie špecifikovať, lebo nevieme s akým rozpočtom môžeme počítať. Programové a technologické prípravy sú v pomerne pokročilom štádiu, potrebujeme len poznať mantinely v ktorých sa môžeme pohybovať.



Nemáte teda rozpočet, ako môžete plánovať vysielanie?



Andrej Miklánek: Počas hokeja Slováci na ČT neprepínali


Andrej Miklánek sa narodil 10. júna 1972 v Bratislave. Vyštudoval pedagogický smer a neskôr bol aj doktorandom na Fakulte telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského. Popri štúdiu pracoval ako referent Obchodného oddelenia Slovenskej televízie. Externe taktiež vykonával prácu redaktora pre športovú redakciu STV. V rokoch 2000 - 2002 pôsobil ako producent spoločnosti UPC Sport Praha, kde zabezpečoval výrobu a vysielanie v platenom televíznom kanáli Sport 1. V rokoch 2002 - 2003 pôsobil ako komentátor Galaxie Sport. Od mája 2003 je šéfredaktor športovej redakcie STV.

Výhoda športového kanála na Slovensku je tá, že veľká väčšina televíznych vysielacích práv je voľných za pomerne výhodné ceny. A to aj také práva, ktoré sú v zahraničí doménou špecializovaných športových kanálov, napríklad anglická liga. Toto sú produkty, ktoré by spolu s kvalitným spravodajstvom mohli tvoriť vysielaciu os tohto kanála. Samozrejme, aj s domácou športovou produkciou. Treba len nájsť vhodný model rozpočtovania domácich výrob, lebo sú priveľmi drahé.



Ako môže vyzerať štruktúra nového kanála?



Je potrebné vybudovať zmysluplnú sieť spravodajských relácií počas dňa. Pokryť aj dobu, ktorú máme v súčasnosti pokrytú nedostatočne, teda po 20:00. Po druhé, oprieť to o domáci šport, rozšíriť hokejovú a futbalovú ponuku, taktiež rozšíriť aj ponuku iných športov. Po tretie, priniesť kvalitné zahraničné akvizície, hlavne NHL a anglickú futbalovú ligu. Po štvrté, produkovať kvalitné magazínové relácie (upgradované relácie Odpískané a Športové ozveny). Odpískané treba jednoznačne po každom ligovom kole rozdeliť na futbal a hokej a robiť to trochu inou formou, možno s hosťom a lepšími analýzami. Tak isto aj Športové ozveny máme ambíciu postaviť trocha inak.



Pri nástupe digitálneho kanála bude nevyhnutné rozšíriť počet redaktorov.



Jednoznačne áno. Pri spúšťaní takéhoto typu kanálu vedie cesta skôr cez vyhľadávanie odborníkov v externom prostredí, lebo je to jednoduchšie, efektívnejšie a ľudia sú viac motivovaní. Čiže, osobne by som nepredpokladal dramatický nárast interného zamestnaneckého stavu.




Zasahujete nejakým spôsobom do tvorby rozpočtu pre vašu redakciu?



Samozrejme, o rozpočte so mnou vedenie komunikuje. Faktom však ostáva, že v posledných rokoch sa rozpočet pričasto robil ad hoc. Jednotlivé podujatia sa riešili až vtedy, keď prichádzali. Keby som dostal otázku s akou sumou bude športová redakcia pracovať v tom ktorom roku v zmysle napríklad nákupu televíznych práv, len veľmi ťažko by som na ňu vedel odpovedať. Na druhej strane, táto otázka je komplikovaná aj v tom, že platby kopírujú tiež olympijský cyklus, napríklad teraz sa platí Peking, čiže niekedy je ťažké rozpočet plánovať.



Koľko zhltne Peking z rozpočtu?



Celé to stojí približne tridsať miliónov korún.



Prečo slovenské televízie prestali mať záujem o prenosy z Formule 1? Ide iba o príliš drahé práva?



Formula 1 by mohla byť jedna z akvizícii pre digitálny športový kanál.

Práva sú naozaj veľmi drahé a svoje tu zohráva aj konkurencia ostatných staníc, ktoré Formulu 1 vysielajú a sú na Slovensku dostupné. Vzhľadom na ich rozpočty to navyše robia v štandarde, ktorý je u nás nedostihnuteľný. Je to jeden z najdrahších produktov, porovnateľný s majstrovstvami sveta vo futbale. Mohla by to byť jedna z akvizícii pre digitálny športový kanál, všetko však závisí od rozpočtu s akým bude pracovať.



Budete teda znova vysielať aj NHL? Prečo to vlastne skončilo?



NHL bola jednou z akvizícií, ktorá sa urobila spolu s Ligou majstrov pri nástupe manažmentu Richarda Rybníčka. Snažili sme sa tým preklenúť priestor vo vysielaní, keďže sme vedeli, že nás čakajú pomerne komplikované rokovania s domácimi zväzmi. V rozpočtovom pláne na rok 2007 sa s NHL uvažovalo, ale v tejto chvíli si myslím, že to nie je reálne. V prvom rade sa teraz budeme snažiť kúpiť majstrovstvá sveta v atletike vzhľadom na náš úspech vo vrhu guľou. Ide o pomerne drahú akvizíciu a v tejto chvíli ju považujeme za svoju prioritu.



Ako je to s vysielacími právami ktoré vlastní Galaxie Sport? Môže ich teoreticky zakúpiť aj Slovenská televízia?



Galaxie Sport ako firma so sídlom v Českej republike zakupuje vysielacie práva pre české územie. Ak má práva aj pre Slovensko tak len formou sublicencie, ale práva sú pre Slovensko otvorené. To v praxi znamená, že nám nič nebráni v tom, aby sme ich zakúpili. Je to jedna z mála výhod - až smiešne malý slovenský trh, kde okrem nás de facto o šport nemá nikto záujem. I preto sa nekonajú žiadne cenové preteky.



V titulkoch relácií Galaxie Sport sa vyskytuje aj vaše meno.



Na smiešne malom slovenskom trhu sa nekonajú žiadne cenové preteky.

Dlhšiu dobu neúnavne žiadam o jeho odstránenie. Príchodom nového manažmentu do STV som po konzultácii s vedením spoluprácu s touto televíziou okamžite ukončil.



Za prenosy slovenskej futbalovej ligy musíte zaplatiť veľa peňazí. Prečo sa do toho STV púšťa pri súčasnej kvalite a nie najvyššej diváckej odozve?



Futbal má jednoznačne opodstatnenie. Spájajú sa tu však dve veci, ktoré spolu nesúvisia. Jedna vec je futbalová kvalita a druhá divácky záujem. O futbalovej kvalite sa asi nemá zmysel baviť. Čo sa však týka diváckeho záujmu a spätnej väzby pri slovenskej futbalovej lige, ukazuje sa, že je to masový šport, s ktorým má osobnú skúsenosť prakticky každý muž na Slovensku. Pri žiadnom futbalovom stretnutí nie sú výsledky sledovanosti alarmujúce, obzvlášť v kontexte Dvojky. Vždy to však patrí k najsledovanejším reláciám toho dňa.