FremantleMedia stojí za piatym najsledovanejším programom minulej sezóny, speváckou šou Slovensko hľadá SuperStar. Po dvoch sériách na STV prebrala licenciu Markíza. S najsledovanejšou časťou získala rating 26,7 % a share 59 %. "Z akéhokoľvek hľadiska sa dá povedať, že Fremantle je spokojný, ako to na Markíze prebehlo. Slovensko sa už pomaly môže začať tešiť na ďalšiu sadu. Zatiaľ bližšie nemôžem prezradiť, ale blíži sa to," hovorí zástupkyňa FremantleMedia Andrea Gavačová. Na jeseň sa pokračovania ešte nedočkáme. Fremantle však vidí na trhu voľné miesta pre iné svoje formáty.


Andrea Gavačová: Verím v úspech Slovensko má talent a návrat Inkognita


Misia: 55 % podiel v najširšej cieľovej skupine.

Share 55 a viac. Markíza kúpila od Fremantlu licenciu na Slovensko má talent (Got Talent). "Osobne sa veľmi teším, že na Slovensko ako v poradí trinástu krajinu sveta prichádza konečne Got Talent. Nie je krajina, v ktorej by tento formát nebol úspešný." Gavačová od Talentu očakáva ratingy minimálne na úrovni SuperStar, optimálne share 55 % a viac.


Markíza a Nova sa len nedávno pohrávali s myšlienkou vyrobiť federálnu súťaž. Ak sa Got Talent na našom trhu chytí, budúci rok sa diváci možno dočkajú československej verzie.


Zahorúca. Markíza do jesennej štruktúry od Fremantlu narýchlo kúpila primetimové Heslo za milión (Million Dollar Password). Zatiaľ nie je podložené toľkými analýzami z medzinárodných trhov ako SuperStar. Vysielalo sa napríklad v Amerike, kde ho CBS ponúkla mimo hlavnej sezóny. Markíza má s podobným typom relácií skúsenosti – v minulosti to skúsila s Tesne vedľa a skončila poriadne vedľa. Aj v Hesle za milión sa bude súťažiť za účasti celebrít. "Vo Fremantli máme veľmi jednoduché pravidlo – KISS – Keep It Simple, Stupid!, čo v jednoduchom preklade znamená, že čím má súťaž jednoduchšie pravidlá, tým je väčší predpoklad, že ju diváci príjmu," vysvetľuje Gavačová rozdiel medzi Heslom za milión a Tesne vedľa. Na margo ratingov prvej epizódy dodáva: "Žiaľ, po piatku sa zdá, že i toto pravidlo nemusí vždy platiť. Napriek pozitívnym reakciám z radov odbornej i laickej verejnosti zostali čísla sledovanosti premiérovej časti hlboko pod očakávaním. Bola by veľká škoda, keby divák tento výborný formát neobjavil, pretože Markíza má už vyrobené veľmi vydarené časti. Takže uvidíme!"


Andrea Gavačová: Verím v úspech Slovensko má talent a návrat Inkognita


Tieto deti to vôbec nevedia najlepšie. Dôkaz.

Radšej nič než zlé deti. Tak ako sa v sezóne 2007/2008 darilo SuperStar na Markíze, Slovenskej televízii naopak prepadol formát Fremantlu Deti to vedia najlepšie. "Šou mala jednoznačne potenciál byť úspešná. Veľmi sa páčila vtedajšej programovej riaditeľke Sedlákovej, veľmi sa páčila i Markíze, ale žiaľ, aj sebelepší formát môže utrpieť na exekúcii," argumentuje šéfka slovenského Fremantlu. STV zoškrtala rozpočet na reláciu. Na Slovensko prišiel britský konzultant a skritizoval viaceré veci – prístup dramaturga, výber súťažiacich, nasvietenie či dekorácie. "Všetky výhrady sme tlmočili televízii a povedali, že keď to má byť takto, radšej nech to nie je vôbec." Jedným z najväčších problémov bol podľa Fremantlu malý časový priestor, vyhradený na prácu s deťmi-respondentmi. Dokrútky sa robili prirýchlo. "Donieslo sa mi, že dramaturg Marek Orel nebol ochotný čakať, a nezriedka sa uchýlil k jemnej manipulácii, čo tento program neznesie, pretože divák to ihneď pocíti a stratí záujem."


5 proti 5 x 2. STV mala Deti zazmluvnené aj na jeseň. Vymenila ich však za primetimové Hviezdne špeciály 5 proti 5. "Áno, máte pravdu, i ked STV začala sezónu dosť nešťastne zaradením reprízových častí. Diváci sa majú na čo tešíť. Pevne verím, že už tento štvrtok!" Televízia si ponecháva aj dennú necelebritnú verziu: "A divíte sa? 5 proti 5 minulú sezonu dokázali, že sú konkurencieschopní i v tom najťažšom slote!" Teraz je súťaž opäť zaradená v konkurencii Televíznych novín. V podobnom vysielacom čase už stihol prepadnúť Obchod so šťastím. "Problém nevidím v slote, ale v náhlom a nedostatočne odkomunikovanom presune z pôvodnej 18. hodiny na 18:35. Všetci veľmi dobre vieme, že akýkoľvek presun je aj pre ten najlepší program vždy ťažkou skúškou, navyše ak je zle alebo vôbec nie je odkomunikovaný! Divák je už raz taký – miluje určité stereotypy, podľa ktorých sa môže doma v obývačke správať bez toho, že by musel pozerať do televízneho programu. Zapne si televízor v určitú dobu, pretože vie, že budú dávať jeho obľúbený program, a ked ho tam párkrát za sebou nenájde, začne prepínať – čo môže, ale nemusí mať fatálne následky. Tu sa ukáže sila formátu, hoci vystavovať ho takým skúškam považujem za veľmi nešťastné," tvrdí Gavačová.


S 5 proti 5 mali problém Česi. Prima už nechcela nové časti, údajne nedokázala nájsť relácii sponzorov. Gavačová pripúšťa, že české 5 proti 5 nie je stabilizované: "Na televízii Prima je ohrozený každý formát. Tento náš dostal pauzu napriek výborným ratingom, ktoré dosahoval. Mysleli si, že Milionár zafunguje lepšie. Našťastie pre Fremantle, nestalo sa tak a tak dostal opäť šancu 5 proti 5, tentokrát v úplne novom šate."


Andrea Gavačová: Verím v úspech Slovensko má talent a návrat Inkognita


Hviezdna zostava, ktorú už Joj nechcela. Aj pre starého diváka.

Ožije Inkognito? V susednom Česku sa darí šou Hádaj, kto som. Získala TýTý ako program roka a prekonala Let’s Dance či Uvoľnite sa, prosím. Slovenskú obdobu vysielala štyri roky TV Joj ako Inkognito. Gavačová je sama zvedavá, akú má na Slovensku budúcnosť: "Verím, že Inkognito sa na obrazovky vráti. TV Joj má ešte chvíľu opciu a pokiaľ ju nevyužije, formát sa uvoľní a môžeme ho obchodovať i inde. Jeho atraktivita spočíva i v relatívne nízkych nákladoch na výrobu. Pomer cena/výkon je veľmi zaujímavý."


Japonská nadvláda. Vo svete zažívajú znovuzrodenie zábavné súťaže, vytvorené podľa japonskej predlohy. Endemol toto leto predal americkej ABC formát Wipeout a hneď chystá druhú sériu. Fremantle zasa dostal od Foxu objednávku na Hole in the Wall, pripravovaný na jeseň. "’Diera v stene’ by mohla i u nás zabrať, tak ako zabrala už v takmer dvadsiatich štátoch sveta. Problémom je, že je to veľmi drahá šou, iba preto sa dosiaľ nepredala. Rozhovory s televíziami na Slovensku i v Čechách však prebiehajú," uzatvára Gavačová.