Termín vypnutia analógu v Amerike je definitívny: stane sa tak 12. júna. Oproti pôvodnému plánu sa posunie o štyri mesiace. Po tom, čo najskôr júnový termín schválil Senát a potom zamietla Snemovňa reprezentantov, ho v opakovanom hlasovaní Snemovňa napokon odúshlasila. Tentoraz jej totiž stačila len prostá väčšina. Informuje The Hollywood Reporter.

Amerika definitívne rozhodla – digitalizácia sa odkladá


Návrh na posunutie vypnutia analógu predložili senátori Jay Rockefeller a Kay Bailey Hutchison. Senát návrh schválil, ale Snemovňa reprezentantov spočiatku nie. Odsúhlasila ho až včera v druhom hlasovaní, kedy nebolo treba ústavnú väčšinu hlasov, ale iba prostú.

Prezident Barack Obama, ktorý sám vyvíjal iniciatívu za posun digitalizácie na jún, sľúbil podpísať nové nariadenie ešte tento týždeň. Demokratická strana a právnici zastupujúci spotrebiteľov argumentujú tým, že odklad je lepší než vypnúť analóg vo februári a nechať 6,5 milióna amerických domácností bez televízneho signálu. Demokrati pochybovali, či bývalá vládna garnitúra vykonala dosť práce. Narážajú na fakt, že v USA sa minuli kupóny, vďaka ktorým dostanú ľudia zľavu na digitálne prijímače. Momentálne prebieha ich dotlač.

Republikáni protiargumentovali tým, že televízne stanice počítali s februárovým termínom a posun im spôsobí finančné straty. Federálna komisia pre telekomunikácie (FCC) však podľa posledných informácií toto nevníma ako problém. Jej šéf Michael J. Copps potvrdil senátorom, že televízne stanice sa nemusia striktne držať vládou stanoveného termínu a môžu vypínať analóg skôr. Urobilo tak už 143 amerických vysielateľov, ďalších 60 bude nasledovať v najbližších dňoch a 276 televízií prejde na digitál približne v pôvodnom termíne 17. februára. Zo 700 zvyšných staníc väčšina neavizuje žiadne problémy. "Schválená legislatíva dáva viac času Američanom, aby sa pripravili na prechod, a vláde, aby vyriešila problém s kupónmi na zľavu," povedal pre Hollywood Reporter šéf Národnej asociácie vysielateľov (NAB) David Rehr.

Isté zvýšenie výdavkov však posunutý termínu prinesie. Vysielatelia totiž investovali niekoľko miliónov do reklamy, upozorňujúcej na 17. február. Teraz musia vynaložiť ďalšie peniaze na júnovú kampaň.