Vianočné obdobie sa už tradične spája s chvíľami, keď sa rodiny stretávajú, vychutnávajú si spoločnú atmosféru a radi si pri tom pozrú obľúbené televízne programy. Asociácia televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS), ktorá združuje televízne stanice skupiny Markíza, JOJ Group a TA3, sa aj tento rok intenzívne pripravovali na sviatočné dni a do svojich vysielacích štruktúr zaradili pestrú ponuku obsahu, ktorá odráža premeny televíznej kultúry, diváckych návykov i technologických možností.
Overená klasika aj nové formáty pre mladších
K Vianociam na obrazovkách patrí nostalgiou naplnená klasika – rozprávky, rodinné filmy či overené komédie, ktoré sú generáciami odskúšané a osvedčené. Diváci sa k nim radi vracajú, často ich považujú za symbol vianočných sviatkov a vnímajú ich ako neoddeliteľnú súčasť svojich spomienok.
Na druhej strane je však dnes televízna ponuka ďaleko širšia a pestrosť programov sa prejavuje aj v premiérových tituloch, špeciálnych vianočných dieloch seriálov či nových formátoch, ktoré oslovujú mladšie generácie i divákov hľadajúcich niečo neokukané.
TV Markíza: Vsádzame na osvedčenú klasiku
Programová riaditeľka skupiny Markíza Silvia Majeská prirovnáva vianočné obdobie v televízii k bohato prestretému štedrovečernému stolu, na ktorom diváci nájdu pestrú ponuku programov. „Televízie tak symbolicky uzatvárajú celý rok a prinášajú rodinnú pohodu, zábavu i tradície. Pri zostavovaní sviatočného programu televízie vsádzame na osvedčenú klasiku, no zároveň divákom prinášame aj atraktívne, premiérové tituly. Slováci majú radi svoje tradičné rozprávky a rodinné filmy, ktoré sú počas Vianoc neodmysliteľnou súčasťou vysielania na Slovensku i v Česku. Zároveň však diváci neodmietajú ani nové tituly, a tak je dôležité nastaviť ich pomer tak, aby si každá generácia našla svoje obľúbené programy," hovorí Majeská.
TV JOJ: Zmena aj na menších kanáloch
Marketingová riaditeľka JOJ Group Ivana Semjanová vysvetľuje, že sviatočné vysielanie už dávno nie je len doménou hlavných televíznych staníc. Významnú úlohu už zohrávajú aj menšie stanice či moderné technológie a digitálne platformy, ktoré umožňujú divákom pozerať si programy kdekoľvek a kedykoľvek.
„Vianočné obdobie v televízii prináša výraznú zmenu oproti bežnému vysielaciemu štandardu. Vianočná štruktúra znamená v našom prípade prerušenie zaužívaných programov, seriálov a relácií, aby obrazovky zaplnili prevažne rodinné filmy, rozprávky, komédie a špeciálne programy. Tento posun sa týka nielen hlavných staníc, ale aj menších kanálov, kde počas sviatkov diváci nájdu akčnejšie či kriminálne tituly. Počas Vianoc Slováci najradšej sledujú programy, ktoré dobre poznajú z detstva a ktoré prinášajú istú nostalgiu," hovorí Semjanová.
Sviatočný program podľa seba
Zástupkyne oboch televízií sa zhodli na tom, že diváci dnes majú omnoho širšie možnosti výberu televízneho obsahu, nie sú viazaní na pevný vysielací čas a môžu si program prispôsobiť podľa vlastných záujmov a časových možností. Vďaka novým platformám a videotékam si diváci vytvárajú svoj „sviatočný program“ podľa seba a získavajú nové zážitky aj televízne zvyklosti.
„Diváci na Slovensku čoraz viac využívajú možnosti, ktoré im prinášajú moderné technológie. Programy sledujú nielen v klasickom vysielaní, ale aj cez videotéky a rôzne video on demand platformy. Vďaka tomu majú väčšiu slobodu – sami si určujú, kedy a kde budú sledovať svoje obľúbené programy,“ potvrdzuje Majeská.
„A nečakajú na ne iba pred obrazovkami, ale v posledných rokoch čoraz viac navštevujú archívy a streamingové služby televízií, na ktorých zaznamenávame vysoké čísla vzhliadnutí vianočných a koncoročných programov,“ dodáva Semjanová.
Výnimočná príležitosť pre televízie
Sledovanie obľúbenej rozprávky, rodinného filmu alebo špeciálneho hudobného programu môže byť pre mnohých ľudí presne tým momentom, keď sa všetci usadia v obývačke a spoločne si užijú sviatočné chvíle. Sviatočné obdobie tak predstavuje pre televízie výnimočnú príležitosť priblížiť sa svojim divákom a pripomenúť im, že televízor nie je len zdroj informácií či zábavy, ale aj spoločník, ktorý dokáže umocniť vianočnú atmosféru.
Predseda predstavenstva ATVS a generálny riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík konštatuje, že slovenské súkromné televízie chcú počas Vianoc naplniť očakávania širokého spektra divákov: „Prinášame na obrazovkách sviatočné dni pretkané žánrovou pestrosťou a aktuálnymi trendmi, pričom nadväzujeme na dlhodobo overenú kvalitu. Všetkým prajeme pokojnú atmosféru, príjemné chvíle strávené medzi blízkymi a aj inšpiratívne televízne zážitky, ktoré zostanú v pamäti ako milá pripomienka sviatočnej pohody.“