Už takmer jednu celú dekádu zažíva štvrť milióna zákazníkov spoločnosti UPC Broadband Slovakia začiatkom roka déjà vu: ich faktúry za káblovú televíziu sa vždy o čosi zvýšia. V tomto roku firma zdvihla tarify o desať percent a priložila už obligátne odôvodnenie: „Úprava tarify zohľadňuje zvýšenie vstupných nákladov.“ Rozšírený súbor štyroch desiatok programov tak po novom vychádza na 479 korún (všetky sumy s DPH) mesačne.
Viacerí abonenti – aj pri pohľade na klesajúce ceny kádrovo príbuzných internetových a telefónnych služieb – nie sú spokojní. Napriek tomu sa UPC zatiaľ darí zákaznícku základňu nielen udržiavať, ale aj zväčšovať. Svedčí o tom čistý prírastok sedemtisíc predplatiteľov káblovky za uplynulý rok.
Časť z klientov UPC však vie, že aj u televíznych operátorov, podobne ako v bankách alebo poisťovniach, funguje nepísané pravidlo, že najviac zaplatí ten, kto so svojím poskytovateľom nekomunikuje. Alebo lepšie povedané: ten, kto nevyjednáva. Ak je zákazník iniciatívny a neoblomný, dokáže si k lepším cenám pomôcť. Zlá správa znie, že sa na tom v blízkom čase sotva niečo zmení. Druhá strana bude mať na zmene podmienok poskytovania služby vždy rádovo menší záujem.
Zrušiť - uzavrieť.
Návodmi, ako sa dopracovať k nižším cenám za káblovku, sa to doslova hemží v internetových fórach vrátane toho na eTrende. Základný – najjednoduchší a najkomfortnejší – spôsob je telefonicky pohroziť operátorovi zrušením prípojky. Pravdepodobnosť, že pracovník v call centre zareaguje „špeciálnou ponukou“, je 50 ku 50.
Ak aj výhodná ponuka nepríde, stále je šanca uspieť s dvojkrokovou metódou. Zmluvu zrušiť a (ideálne okamžite) uzavrieť novú, za výhodnejších akciových podmienok. Tento model je založený na náborových kampaniach pre nových zákazníkov, ktoré UPC robí takmer nepretržite. Využiť ju môžu – aspoň podľa podmienok komunikovaných v reklame – i bývalí zákazníci káblovky, ktorí od nej v minulosti odišli.
Schéma sa pritom online výmenou skúseností neustále zdokonaľuje. Právne zdatnejší zákazníci napríklad radia, že najvhodnejšie je od zmluvy odstúpiť, pretože odstúpenie je platné dňom doručenia. Na rozdiel od výpovede netreba čakať na koniec mesačnej výpovednej lehoty, ktorá sa navyše začína až prvým dňom v mesiaci, nasledujúcom po doručení výpovede. Ďalším zlepšením je uzavretie novej zmluvy nie na pôvodného abonenta, ale na jeho rodinného príslušníka.
Tajomná kampaň.
Koľko abonentov si takto dopomohlo k nižšej cene za káblovú televíziu, UPC, prirodzene, prezradiť nechce. Tvrdí však, že náborové akcie sú myslené inak, ako si ich vykladajú šikovní klienti: že ich cieľom nie je zníženie cien. Hovorca spoločnosti Jaroslav Kolár uvádza, že kampane sú zamerané na „udržanie zákazníka v situácii, keď dochádza k zmene právnych skutočností“. Napríklad pri zmene vlastníctva bytu, kde je inštalovaná prípojka, pri zmene nájomného vzťahu či pri úmrtí abonenta.
Pravda, to sa záujemca z reklamnej kampane nedozvie. Naopak, napríklad koncom uplynulého týždňa sa na internetovej stránke UPC dočítal, že ak si v rámci aktuálnej akcie dá inštalovať prípojku alebo sa dá opätovne pripojiť, môže rozšírený súbor sledovať pol roka za 299 korún mesačne. Ak aj existujú detailné podmienky kampane, do ktorých UPC pretavila svoje skutočné zámery, cez web sa k nim dostať nemožno.
UPC sa klientom, ktorí „obchádzajú účel kampane“, aby si znížili faktúry za káblovú televíziu, snaží brániť. Napríklad tým, že neuzatvára akciové zmluvy s rodinnými príslušníkmi abonentov, ktorí predtým zmluvu s UPC na tú istú prípojku vypovedali. Sledovať televíziu cez káblovú prípojku síce môžu, zaplatiť však musia štandardnú cenu. „Nemáme povinnosť uzavrieť zmluvu s každým za zvýhodnených kampaňových podmienok,“ konštatuje J. Kolár. Podľa neho má firma právo zamerať kampane na „jednotlivé špecifické okolnosti“.
Oceniť vernosť.
UPC by sa problémom s interpretáciou kampaní mohla vyhnúť, ak by si jej marketing vo väčšej miere všímal existujúcich klientov, poctivo platiacich čoraz vyššie faktúry. Keby sa jeho záujem nezačínal až vo chvíli, keď zákazník hrozí odchodom, zrušením prípojky. Pravda, neznamená to, že UPC nerobí vôbec nič. Fakt je, že napríklad priebežne rozširuje ponuku kanálov, do ktorej vlani pribudol filmový MGM Channel a lifestylová TV Deko.
Chýbajú však zásadnejšie inovácie. Pre začiatok, UPC sa stále drží historického modelu základný – rozšírený súbor. Ako ho môže zmeniť, naznačuje Slovak Telekom a digitálna televízna služba cez telefónnu linku Magio. Zákazník si môže portfólio prenášaných TV kanálov zostaviť z balíkov tematicky príbuzných staníc. A tak si poskladať vlastný, čiastočne individuálny raster (TREND 2/2007). Iste, personalizácia u UPC naráža na technické limity analógovej káblovej technológie. Prechod na digitál, ktorý podobné fajnovosti zreálni, síce operátor plánuje, ale až v dlhšom časovom horizonte.
Čo UPC môže pre dlhoročných klientov spraviť ešte pred modernizáciou svojej siete, je oceniť ich lojalitu. Má na to viacero možností: od vernostných zliav až po voľné sledovanie prémiových filmových kanálov. UPC podľa J. Kolára síce napríklad o vernostných zľavách uvažuje, no hovorca firmy jedným dychom dodáva, že „možnosti zvýhodňovania sú už z podstaty služby a technických možností veľmi limitované“.
Obmedzujúce sú podľa neho, paradoxne, najmä ceny káblovej televízie, ktoré sú na Slovensku v porovnaní s okolitými krajinami (nehovoriac o štátom na západe Európske únie) podstatne nižšie. Skutočne, napríklad v Česku si UPC, ale i jej najväčší konkurent Karneval za rozšírený súbor pýtajú 490 Kč (590 Sk). Na druhej strane, slovenský káblový operátor Digi Slovakia (do apríla minulého roka Slovakia Cable Company), prevádzkujúci televízne rozvody v deviatich slovenských mestách, účtuje napríklad v Senici za rozšírený balík tristo korún mesačne.
Nová konkurencia.
Slabší marketing v segmente lojálnych zákazníkov môže súvisieť s tým, že UPC v poskytovaní televíznych služieb dlho nemala rovnocenného konkurenta. Iste, regulátor, Telekomunikačný úrad SR, firmu nikdy neoznačil za hráča s významným vplyvom na trhu. No fakt je, že v lokalitách, kde prevádzkuje káblové rozvody, má výsostné postavenie – vďaka obmedzeným možnostiam alternatívneho televízneho príjmu.
Možnosti voľby sa zlepšili až v posledných mesiacoch. Konkurencia nastúpila na viacerých frontoch. Na trh vstúpila satelitná platforma Digi TV, ktorá za balík štyridsiatich programov účtuje výrazne menej ako UPC za káblovku – tristo korún mesačne. Náročnejší diváci si zasa môžu vybrať Magio, i keď zatiaľ len v desiatich mestách na Slovensku. A konkurencia s TV službami bude ďalej rásť. Orange minulý týždeň potvrdil zámer investovať miliardu korún do novej optickej siete, vo finále pokrývajúcej 200-tisíc domácností. Treba poznamenať, že z cenového hľadiska bude digitálna televízia zaujímavá len v kombinácii s internetom a telefonovaním (triple play).
Práve cez čoraz populárnejšiu trojkombináciu služieb mieni UPC riešiť aj svoj zanedbávaný marketing. Zdôrazňuje, že ceny káblovej televízie ako takej znižovať nebude, ale pri súčasnom odbere internetu a telefónnej služby bude lacnejšia než doteraz. J. Kolár zatiaľ konkrétne prezrádza len to, že prvého apríla vyrukuje UPC s trojponukou rozšíreného súboru, prístupu do internetu a hlasového balíka, zahŕňajúceho volania do všetkých pevných sietí na Slovensku v cene paušálu (flat rate), od 1 200 korún. Výhody pri kúpe viacerých produktov poskytuje UPC už teraz. Ak napríklad zákazník využíva káblovku alebo internet, môže hlasový flat rate získať s 25-percentnou zľavou.