Scéna s Matějom Hádkom a Gabrielovou Míčovou, ktorí si prišli do banky po dôležitú vec v trezore prinášajúcu dejový zvrat, sa nakrúca asi osemkrát. Herci sa síce nemýlia, no viac ostrých je nutných – dvojica kamier obraz musí nasnímať v celku aj detailoch.

Za zhruba dve hodiny nakrútil štáb vnútri len tri obrazy. Vo výsledku to bude zodpovedať možno pol minúte deja. Pomalšie tempo a filmový spôsob výroby podľa tvorcov súvisia so snahou dopracovať sa k čo najlepšiemu výsledku.

Severský thriller v našich reáliách

Po seriáloch Terapia a Až po uši ešte neprišiel pre česko-slovenské HBO čas na úplne vlastný námet – ten zatiaľ využilo len pri filmovej minisérii Horiaci ker. V prípade Mamona sa do lokálnej verzie spracúva znova niečo vyskúšané: po origináli tentoraz tvorcovia siahli do Nórska, kde miestni autori príbeh Mammon spracovali ako temný thriller. V hlavnej úlohe s investigatívnym novinárom, ktorý odhaľuje zločin a korupciu vo vysokom biznise a zisťuje, že do nezákonnej činnosti je zapojený aj jeho brat.

„Je to thriller zo súčasnosti ovplyvňovanej súvislosťami z minulosti, ktorá je u nás iná ako v Škandinávii. Už len tým, že sme tu mali predrevolučný režim. Reálie sme teda museli zmeniť,“ vysvetľuje producentka HBO Šárka Oujezdská.

Ako nakrúca seriály HBO? Boli sme sa pozrieť backstage

Zdroj: HBO Europe

Tvorcovia pri adaptácii zachovali koncept originálu, hlavné postavy aj základnú zápletku vrátane úvodných prekvapení, postupne sa ale tunajšia verzia dostáva do vlastných koľají. „Niektoré veci do česko-slovenského kontextu úplne nezapadajú. Prvý diel sa na originál podobá najviac, potom nám spoločné prvky ubúdajú,“ hovorí scenárista Štefan Titka.

Kým scenáristovi zakázali pozrieť si originál, režisér nórsky seriál videl. „Zo začiatku to bolo fajn, ale potom je tam mierny scenáristický lapsus, čím to trochu prestalo fungovať. To sme v našom podaní chceli doriešiť, lebo Nórom sa to zvrtlo do melodrámy, až komédie. My sme sa chceli v žánri udržať,“ hovorí o thrilleri V. Michálek.

V lokálnej verzii potlačili aj náboženskú linku, keďže najmä v prevažne ateistickom Česku by nemusela byť dostatočne atraktívna. Priestor dostáva stvárnenie novinárskeho sveta, nie však najvýraznejší – seriálov z toho prostredia už u nás bolo podľa tvorcov dosť.

„Chceli sme sa vyhnúť stvárňovaniu klišé o kríze novín a klesajúcich nákladoch. Ukazujeme mechanizmy novinárskej práce, ale žánrovou skratkou,“ pokračuje Š. Oujezdská. „Hlavného hrdinu – žurnalistu – máme naopak silnejšieho, aktívnejšieho ako v origináli,“ dodáva Š. Titka.

Pod dohľadom

Výrobu seriálu supervízuje európska centrála HBO. Na scenároch okrem Š. Titku pracovali Iva Klestilová, Ondřej Provazník a Hynek Trojánek.

Na nakrúcaní v Prahe sa boli pozrieť aj scenáristi nórskeho originálu. S lokálnym tímom si vymenili poznatky.

Na spoluprácu oslovil štáb tiež skúsených novinárov, aby si overili, nakoľko reálne stvárňujú prácu investigatívneho redaktora.

„Museli sme to konzultovať, púšťali sme sa pre nás do veľkej fikcie, takže bolo nutné overiť, či sme úplne mimo, alebo nie. Našťastie sme robili so skvelými ľuďmi z Reuters, Hospodářských novín či Respektu, ktorí majú 20-ročnú prax s investigatívou a to nám pomohlo. Oni nám povedali, že sa až v takej fikcii nepohybujeme, že tá realita je ešte horšia. To nám uvoľnilo ruky,“ hovorí V. Michálek.

Keď má horieť, nech horí

Celú výkonnú produkciu zastrešuje spoločnosť Bionaut, ktorá nedávno nakrúcala aj seriál Doktor Martin. V septembri ho uvedú ČT a RTVS.

Ako sa firma dostane k nakrúcaniu seriálu pre HBO? „Televízia urobí tender, my ako produkčná firma sa doň prihlásime, ponúkneme takzvaný treatment, teda to, ako by sme projekt poňali. Televízia si potom vyberá. U nás zavážilo aj to, že sme ponúkli ako režiséra Vladimíra Michálka,“ vysvetľuje producent Bionautu Vratislav Šlajer.

Ako nakrúca seriály HBO? Boli sme sa pozrieť backstage

Zdroj: HBO Europe

Pri otázke o rozpočte sa pousmeje, prezradiť ho nemôže. Výšku investície nechce vyčísliť ani HBO, zástupcovia televízie však naznačujú, že vzhľadom na precíznosť výroby je vyššia ako tuzemský štandard.

„S HBO je to príjemná spolupráca, nie je to televízia s reklamou, kde sa musí rozpočet jednej časti vojsť do príjmu z jedného reklamného bloku. Ani nie sú verejnoprávnou televíziou, ktorá musí 365 dní v roku napĺňať programom viaceré stanice. Tu sa môžeme ešte viac sústrediť na to, ako čo najlepšie povedať príbeh,“ hovorí V. Šlajer.

Štáb má za sebou napríklad nakrúcanie scény, kde auto nabúralo do piliera mosta. Scéna sa točila v hustom daždi a išla sa iba na jeden raz. Logicky, ďalšie auto na rozbitie už pripravené nebolo. V inom prípade sa nakrúcala dramatická scéna, pri ktorej ide o život dieťaťu v horiacej chatke.

Ako nakrúca seriály HBO? Boli sme sa pozrieť backstage

Zdroj: HBO Europe

„Producenti si často povedia – pekne napísané, ale peniaze vám na to nedajú. Toto je našťastie iný prípad. Keď má zhorieť dieťa v chate, tak potrebujete to dieťa, chatu a oheň. A nielen, že sa o tom postavy rozprávajú. Potrebujete to ukázať, a nie to oklamať,“ hovorí režisér V. Michálek.

Delfínia spolupráca

Pri obsadzovaní hlavnej úlohy išli tvorcovia na istotu. Matěj Hádek je momentálne v Česku v kurze. Má za sebou aj veľkú rolu Jana Husa v nedávno uvedenej veľkovýpravnej trilógii verejnoprávnej televízie.

V Mamonovi stvárňuje Petra Vlčka, reportéra denníka Kontext, ktorý sa púšťa na vlastnú päsť do vyšetrovania veľkej kauzy. Postupne zisťuje, že je do nej namočený jeho brat a že celá vec má oveľa širšie súvislosti.

Ako nakrúca seriály HBO? Boli sme sa pozrieť backstage

Zdroj: HBO Europe

„Je to zásadový človek, bystrý, ochotný zájsť dosť ďaleko pri hľadaní pravdy. Aj keď príde na to, že by sa informácie o nekalostiach mohli týkať jeho rodiny. Neváha pokračovať a takmer nič ho nezastaví. V rámci príbehu ale dôjde predsa len k vnútornému konfliktu a musí riešiť, ako sa zachová,“ opisuje svoju postavu M. Hádek.

Predstaviteľ hlavnej postavy takisto potvrdzuje, že tempo práce je pomalšie ako pri ostatných seriáloch. „Skôr sú to tri-štyri celovečerné snímky, nakrúcame prakticky šesťhodinový film. Pri seriáloch býva tempo oveľa rýchlejšie,“ dodáva M. Hádek počas obednej pauzy v centre Prahy, kde si štáb rozložil „základňu“.

V nej sa pred ďalšou časťou výroby spoločne posilňujú aj V. Michálek s kameramanom Martinom Štrbom. Spolu robili aj kultové filmy ako Babí léto či Je třeba zabít Sekala.

Ako nakrúca seriály HBO? Boli sme sa pozrieť backstage

Zdroj: HBO Europe

„My už pracujeme ako delfíny. Prečítame si, o čom to je, a natočíme to, aby to tak bolo. Znie to jednoducho, ale určuje to literatúra a potom je to už miera osobného vkusu. Veci vidíme rovnako, spolupracujeme 20 rokov,“ hovorí V. Michálek na margo spolupráce so slovenským kolegom.

Premiéra bude v októbri

Z pokojného prežúvania štáb v horúcom počasí vyruší len krátka etuda, keď sa ďakuje malým darčekom členke cateringového tímu za prípravu jedál. Viac sa s ňou herci nestretnú, v práci končí.

Výroba seriálu speje do finále. Nakrúcanie Mamona odštartovalo 3. marca, herci už majú v súčasnosti celú výrobu za sebou.

Produkcia naplánovala celkovo 73 natáčacích dní. Popri exteriéroch sa dej odohráva v priestoroch novín, polície, štátneho zastupiteľstva, ako aj domovov hlavných postáv. Tieto interiéry sa nakrúcali okrem iného v bytoch zámožnejších pražských podnikateľov, ktorých musela produkcia vytypovať.

Na konci výroby sa štáb vybral aj do Budapešti. V metropole Maďarska sa nakrúcalo začiatkom leta niekoľko obrazov. HBO medzičasom potvrdilo, že šesťdielny seriál bude mať premiéru v októbri.