Aká je Markíza 3D? Boli sme si ju pozrieť

Televízia Markíza a spoločnosť Orange Slovensko včera odborným novinárom odprezentovali svoj spoločný projekt 3D vysielania. Niekoľko metrov od zdroja špeciálne skonvertovaného signálu Markízy si mohli technológiu vyskúšať na vlastné oči.

Obraz bez nasadených 3D okuliarov vyzeral, ako pri nekvalitnom príjme analógového terestriálneho signálu - bol rozdvojený a ťahal oči. Pri pohľade cez zapnuté okuliare nadobudol ostrosť a plastickosť. Efekt je však v porovnaní s natívnym 3D obsahom výrazne slabší. Objekty nevystupujú z obrazovky smerom k divákovi, nie sú však ani ploché ako pri štandardnom vysielaní. Trojrozmernosť je badateľná skôr do hĺbky obrazovky, vizuálny zážitok sa dá prirovnať k pohľadu z okna na okolitú panorámu.

Zástupcovia Markízy aj Orangeu si podľa vlastných slov uvedomujú, že nejde o plnohodnotný 3D kanál a ani ho takto neprezentujú. Vo všetkých materiáloch zdôrazňujú, že ide iba o konverziu signálu do 3D bez natívneho obsahu. Na rozdiel od televízorov s funkciou konvertovania do 3D však má byť obraz a 3D efekt v tomto prípade oveľa viditeľnejší, stabilnejší a bez blikania. Počas testovania, i keď, samozrejme, iba párminútového, skutočne nespôsoboval nepríjemné pocity či bolesť hlavy.

"Chceme byť lídrom aj v oblasti techniky," zdôvodnil spustenie Markízy 3D riaditeľ centra techniky TV Markíza Andrej Doležal. Orange túto službu podľa hovorcu Petra Tótha považuje vzhľadom na marginálny divácky dosah skôr za imidžovú záležitosť a pripomenul, že spoločnosť už v minulosti priniesla aj prvý 3D kinospot. Markíza ani Orange nemajú vedomosť, že by v rámci Európy fungoval podobný projekt televízie a IPTV operátora. Doležal pripustil, že je na spúšťanie 3D kanála ešte vzhľadom na situáciu na trhu priskoro. "Chceme však byť prví a nabrať skúsenosti," dodal.

Aká je Markíza 3D? Boli sme si ju pozrieť

Zdroj: TV Markíza

Orange má priamo v Markíze nainštalovanú technológiu od firmy JVC, ktorá konvertuje signál priamo z vysielacieho pracoviska a po optickej linke ho distribuuje do domácností. V blízkej budúcnosti má byť softvér v tomto zariadení aktualizovaný, čím by sa mal výsledný 3D efekt ešte viac zvýrazniť. 

Prvý pokus s 3D vysielaním chcela Markíza uskutočniť už počas minuloročnej Talentmanie, pre technickú náročnosť napokon od tohto zámeru upustila. Natívny 3D obsah zatiaľ pre finančnú náročnosť nakupovať neplánuje. Je však schopná ho odvysielať.

Kritikom, ktorí vravia, že miesto spúšťania 3D kanála by mala Markíza posilniť HD obsah, Doležal odkazuje, že tieto dve veci na seba nemajú vplyv. HD filmy zatiaľ televízia nasadzuje sporadicky, keďže distribútori si za ne podľa jeho slov pýtajú násobne vyššie sumy než za tituly v štandardnom rozlíšení. "Programové oddelenie preto kladie dôraz najmä na kvalitu ponuky," vysvetľuje. Vlastný HD obsah plánuje televízia začať vysielať v horizonte tohto až budúceho roka po plánovanej výmene kamier a príslušnej techniky. "To nás zatiaľ brzdí," skonštatoval.

Zaujímavosťou je, že Markíza upscaluje (prepočítava) signál oboch svojich kanálov primárne do vysokého rozlíšenia, až pri výstupe je jeho kvalita umelo znižovaná. Pri stanici Doma jej HD verziu nekomunikuje, ani ju nevybavuje osobitným logom, keďže v súčasnosti nevysiela žiaden natívny HD obsah. Ostatní operátori signál Markízy a Doma naberajú buď zo satelitu alebo z peeringového centra Six, kde je k dispozícii aj vo vysokom rozlíšení.

Markíza má tiež osobitnú distribučnú trasu pre analógové terestriálne vysielanie a osobitnú pre DVB-T a satelit. Toto jej napríklad umožňuje pre divákov analógu vysielať upozornenia na blížiace sa vypínania vysielačov. "Nechceme tým obťažovať divákov, ktorých sa to netýka, keď nám to naša technológia umožňuje," vysvetlil Doležal. Špeciálny grafický textový kraul Markíza nasadzuje do analógu každé dve hodiny. 

Aká je Markíza 3D? Boli sme si ju pozrieť

Zdroj: TV Markíza