Google naleje do médií milióny eur

Google sľúbil, že v najbližších troch rokoch poskytne 150 miliónov eur európskym vydavateľom periodík a mladým firmám zameraným na žurnalistiku. Prostriedky majú podporiť ich komerčné úsilie v oblasti on-line žurnalistiky. Takzvanú Iniciatívu pre digitálnu žurnalistiku podporujú francúzsky denník Les Echos, britskí The Financial Times, The Guardian, španielsky El País, nemecké denníky Die Zeit a Frankfurter Allgemeine Zeitung, holandská mediálna skupina NRC Media a taliansky denník La Stampa. Niektoré médiá, ktoré voči Googlu vystupovali kriticky, podľa BBC chýbajú. Na zozname „zakladajúcich partnerov“ nie sú napríklad noviny zo skupiny Axel Springer alebo periodiká zo skupiny News Corporation mediálneho magnáta Ruperta Murdocha. Podľa Googlu, ktorý sa takisto chystá investovať do školenia pre novinárov alebo do výskumu v oblasti digitálnych médií, sa ale môžu pripojiť, uvádza ČTK. Americká spoločnosť už skôr súhlasila s tým, že vytvorí podobný fond na podporu mediálnych organizácií vo Francúzsku. Stalo sa tak v rámci riešenia sporu, ktorý sa týkal práva na uverejňovanie titulkov a textov prevzatých z internetových stránok týchto médií službou pre vyhľadávanie správ Google News.

Sky končí so svojím 3D kanálom

Samostatný 3D kanál vysielateľa Sky bude od 9. júna tohto roku minulosťou. Spoločnosť lineárnu televíznu stanicu vypne a obsah bude ponúkať v režime on-demand, informuje The Guardian. Tento spôsob podľa zástupcu spoločnosti Luka Bradleyho-Jonesa viac vyhovuje väčšine televíznych divákov, ktorí svoje obľúbené programy chcú sledovať v čase, ktorý si sami zvolia. Do 3D kanála investoval Sky značné prostriedky, stanica začala vysielať v roku 2010. 3D obsah ale divákov natoľko nechytil, pod ratingovými očakávaniami skončila aj nákladná snímka Fly Monsters.

Ak vás nebude platiť aspoň 750, končíme, odkázal čitateľom spravodajský web

Zdroj: facebook.com

Lufthansa po tragédii Germanwings stiahla palubný magazín

Tradičný mesačník, ktorý cestujúcim leteckého dopravcu Lufthansa spríjemňuje cestovanie, v apríli v lietadlách chýbal. Dôvodom je marcové nešťastie lietadla Germanwings, ktoré sa zrútilo vo Francúzsku po úmyselnom páde, ktorý spôsobil kopilot Andreas Lubitz. Ako píše Meedia.de, spoločnosť sa rozhodla magazín v apríli nedistribuovať. Mesačník pre Lufthansu vyrába vydavateľstvo Gruner + Jahr, ide o lifestylovo ladené periodikum so zážitkami ľudí z ciest či s rozhovormi so známymi osobnosťami. Lufthanse, ako materskej firme Germanwings, sa nezdalo vhodné časopis cestujúcim rozdávať v čase po tragédii. Dôvodom bol nepochybne aj úvodný editoriál šéfa aeroliniek Carstena Spohra, ktorý napísal ešte pred tragédiou a logicky sa k nej preto nevyjadroval. Naopak, v úvode časopisu písal o blížiacich sa oslavách 60. výročia spoločnosti, ktoré medzičasom dopravca po páde lietadla vo Francúzsku zrušil. Magazín Lufthansy sa vráti na palubu leteckých liniek v máji.

Ak vás nebude platiť aspoň 750, končíme, odkázal čitateľom spravodajský web

Palubný mesačník Lufthansy Zdroj: Lufthansa

Facebook spustil zbierku pre Nepál

Výzvu na darovanie peňažných prostriedkov opäť dočasne pridala do svojej služby sociálna sieť Facebook. Používateľom prostredníctvom hornej lišty dáva možnosť darovať ľubovoľnú sumu pre obyvateľov zemetrasením postihnutého Nepálu. Prostriedky majú ísť priamo na účet miestnym záchranárskym a pátracím zložkám, píše Mashable. Najničivejšie zemetrasenie v Nepále za ostatných 80 rokov si vyžiadalo vyše 3 600 obetí, ďalší ľudia sú stále nezvestní.

Ako pracuje Wall Street Journal s videom

Video a reklama naň naviazaná je spoľahlivým zdrojom príjmov aj pre spravodajské portály. Výnimkou nie je ani web prestížneho denníka Wall Street Journal, na ktorého prístup k videoobsahu sa pozrel server Digiday. Redakcia má samostatné videoodelenie s asi 40 tvorcami, ktorá denne vyprodukujú 30 – 40 videí. Za zásah tisícky divákov si médium podľa odhadu účtuje  od zadávateľov reklamy od 50 do 75 dolárov. WSJ mesačne nazbiera okolo šesť miliónov zhliadnutí videí – ide o odhad comScore bez prezretí na mobiloch. New York Times má v tomto ohľade náskok – mesačne koncom vlaňajška evidoval 18 milión prezretí videí na svojom portáli. Prístup k videoobsahu vysvetlil Digiday Andy Regal z WSJ, podľa ktorého je dôležité priviesť divákov na vlastnú platformu a zaujať ich vhodným spracovaním, doplnenou grafikou vo videách, interaktívnym prístupom a primeranou dĺžkou. Pri nedávnom redizajne zároveň WSJ pridal viac boxov na videoobsah a videá posunul v článkoch vyššie, aby zaujali čo najviac čitateľov.

Snapchat získal novinára CNN

Messengerová služba Snapchat získala do svojch služieb známeho politického reportéra Petra Hambyho, ktorý bol dlhoročnou tvárou spravodajskej stanie CNN. Pre televíziu pracoval od roku 2005 a na konte má viacero dôležitých reportáží. V Snapchate bude šéfom spravodajstva, uvádza Variety. Naň sa aplikácia v poslednom čase začala intenzívnejšie zameriavať v snahe využiť svoje rozhranie na pridanie novej služby a tým aj nového zdroja príjmov. Spravodajské informácie svojim používateľom sprostredkúva Snapchat cez sekciu Discover, ktorej partnermi sú viaceré známe médiá vrátane CNN. Tie môžu priamo v aplikácii šíriť svoj obsah, ktorý zostáva dostupný 24 hodín. Klasické, efemérne správy v appke odosielané medzi používateľmi naproti tomu majú „životnosť“ len 10 sekúnd.

Paywall po nemecky: zaplaťte alebo končíme

Nemecký lokálny spravodajský web Prenzlauer Berg Nachrichten donútila aktuálna situácia s príjmami médiami k ráznemu kroku. Čitateľom dal jasný odkaz – financovať sa chce nechať od nich priamymi platbami, pričom do 29. mája sa musí aspoň 750 z nich, ktorí sa stanú predplatiteľmi. Inak portál nadobro skončí. Cena mesačného prístupu je stanovaná na 4,90 eura, píše Meedia.de. Podľa zakladateľa Philippa Schwörbela médium nemá inú možnosť – prežiť by mohlo za súčasného stavu, len ak by sa zriekli oddelenia obchodu od redakcie a zapredali obsah, alebo znížením nákladov na samotnú redakčnú činnosť. Oba varianty sú pre vydavateľa neprípustné. Podľa P. Schwörbela je mimoriadne náročné utiahnuť web s príjmami z online reklamy – jej cena neustále klesá a inzerenti navyše vyvíjajú stále väčší tlak na zverejňovanie skrytej propagácie. S predajom reklamy preto web prestal úplne a čaká, či čitatelia prijmú nastavenú ponuku. Zatiaľ sa k platiacim členom zaradilo 60 ľudí. 

Všetky vydania Mediálne.24 (aj RSS odber)