Podobne ako Radim Hreha, aj aktuálny riaditeľ Slovenskej televízie Štefan Nižňanský si na veľký rozhovor sadol s Pavlom Kapustom pre jeho časopis Extra Plus.
Rozhovor so Štefanom Nižňanským je titulkovou témou časopisu Extra Plus. Vedie ho Pavel Kapusta blízky HZDS. Patril medzi novinárov, ktorých riaditeľ Milan Materák v roku 1999 vyhodil z televízie, keď čistil "mečiarovské" spravodajstvo.
Podľa augustového vydania sa už vyrovnal s minulosťou jednej z hlavných tvárí spravodajstva komunistickej Československej televízie a nemá rád novinárov, ktorí mu pripomínajú "socialistickú minulosť." "Život vnímajú zásadne čierno-bielo. Podľa nich by som asi mal spáchať harakiri alebo chodiť po kanáloch."
Šéf STV odmieta, že by pracoval v televízii v normalizačnom období, ktoré spomína v otázke Kapusta. Hovorí, že jeho kádrový profil bol zlý a napriek tomu "mohol v práci uplatniť svoj talent, elán, mohol sa sebarealizovať a vypracovať sa na špičku novinárskej hierarchie." Nižňanský pripomína, že inú televíziu na výber nemal a po revolúcii z nej odišiel dobrovoľne, po roku 1990. "Vtedy sa o slobodnom výkone povolania napriek sľubom tiež nedalo hovoriť," dodáva.
Podobne ako vo svojom projekte, aj v rozhovore ostro kritizuje bývalého riaditeľa STV Richarda Rybníčka. "Trvám na trestnom stíhaní zodpovedných," reaguje na otázky o ňom. "Nedávajú mu spávať" pokuty za Superstar, opäť špeciálne spomína investigatívnych Reportérov a prehraté súdne spory s vyhodenými zamestnancami. "Musíme im platiť státisícové náhrady škôd," sťažuje si s tým, že televízia aj pre týchto "kostlivcov z minulosti" nemôže investovať do rozvojových projektov.
Nižňanský sa teraz nechce zaoberať otázkou zmeny lôg, názvov či vizuálov staníc STV. Otázka bude podľa neho aktuálna o rok a bude závisieť od finančných možností. "Moji predchodcovia do toho nemálo investovali, ja to nepovažujem za prioritu." Pripúšťa, že v prípadnom novom vizuále by sa mohlo pracovať s trikolórou. "Má tu iste svoj význam."
Peoplemetre sú podľa neho drahý "špás" a z ich ceny bol Nižňanský "nemilo prekvapený". Napriek tomu priznáva, že ak STV predáva reklamu, potrebuje ich. Pri ďalšom tendri na prevádzkovateľa merania v roku 2010 však chce pre STV vyjednať lepšie podmienky. "Radšej tie peniaze investujeme do programu."
Nižňanský zatiaľ nechce hovoriť o znižovaní podielu reklamy vo vysielaní, ktoré presadzoval v projekte. Pripomína, že v rámci zákona o audiovizuálnom fonde "sú snahy" znížiť podiel reklamy z troch na jedno percento. "V našich podmienkach sa nám rozpočet zníži o 320 miliónov korún. Budeme musieť uvažovať nad kompenzačnými opatreniami."
Napriek tomu, o plánoch hovorí vo veľkom. "Krátko po mojom nástupe sa začal nakrúcať pôvodný seriál," hovorí o projekte, ktorý v STV odštartoval prechádzajúci riaditeľ stratégie STV Nikolaj Savický. Nižňanský chce v roku 2009 "garantovať skušný objem" animovanej, detskej či dokumentárnej tvorby či "inscenácií a seriálov." Pomôcť by mu mala zrejme pripravovaná zmluva so štátom.
Na existenciu dcérskych firiem STV Nižňanský zmenil názor. Teraz ich neodmieta, dokonca naopak, pri jednom z regionálnych štúdií chce založiť firmu, ktorá sa bude venovať "eurofondom a digitalizácii". Chce však jasne nastavené pravidlá hry a "aby sa tieto spoločnosti netunelovali."
Ako problémovú vidí STV Production and Technology, o ktorej netransparentnom fungovaní sa pravidelne baví Rada Slovenskej televízie. "Tu treba nastaviť jasné pravidlá a ustrážiť jej činnosť." Konateľ firmy je výrobný riaditeľ Juraj Dobiš, ktorý rade dlhodobo nepredkladá vyžiadané materiály o činnosti spoločnosti a pravidlách prerozdeľovania financií externým spoločnostiam. V rade sa spomínali aj podozrenia z konfliktu záujmov. Viac informácií.