Namiesto nezáživného bilancovania sa pokúsime radšej predpovedať, a to ešte aj negatívne naladení. O čom môžete už len snívať v slovenských médiách? Pozrite si Top 5 tipov.

5. Cukrovinky Čierny princ

Nikto ich v skutočnosti nikdy nechcel, no aj tak sa rozdávali v stovkách až tisícoch – ako jedna z hlavných výplňových cien v legendárnej slovenskej adaptácii súťaže Koleso šťastia. Dnes už sú ľudia vychcaní a bažia len po peniazoch a sláve. Presladené penové jednohubky či ročná zásoba múky účastníkov súťaží neuspokoja. Čierny princ má šancu na návrat už jedine ako cena útechy od televíznych veštíc, ktorým sa nezadarí predpovedať cukrovku.

4. Dobrý TV program v prime time

5 vecí, ktoré už nikdy neuvidíte v slovenských médiách

Chýba vám Homeland, Breaking Bad, The Walking Dead v pozerateľnom čase? Chceli by ste naozaj dobrý negýčový slovenský seriál? Adaptáciu The Office? Či nebodaj kvalitný TV film? Zabudnite. Slovenské TV publikum potrebuje domáce tváre, jednoduchý humor a nenáročné príbehy. Slovenské televízie sú zas pod inzertným tlakom zasiahnuť univerzálny vkus – v podiele divákov pred obrazovkami ide o oveľa vyššie čísla, než aké dosahujú spomínané seriály aj na domácom trhu. Ostáva dúfať, že po iTunes a Spotify sa čoskoro zglobalizujú aj také on-demand služby ako Netflix či Amazon Instant Video. Veľkú nádej tomu zatiaľ nedávame – majiteľom licencií kvalitnej TV produkcie tečie viac peňazí z predaja práv tunajším televíziám, ako by mohlo plynúť od tých pár TV nadšencov, ochotných zanevrieť na torrenty a radšej platiť mesačný poplatok. Nádej však umiera posledná.

3. Ľudia NEnadávajúci na zamknutý obsah

5 vecí, ktoré už nikdy neuvidíte v slovenských médiách

„Už záááse Piáááno?“ „Choďte do pr...e aj s tým vaším Piááánom!“ „Inde si to aj tak prečítam zadarmo!“. Aj necelé tri roky po zavedení systému sa na Facebooku zjavia komentáre vyčítajúce, prečo sú naše články – po vyčerpaní bezplatného a ľubovoľne voliteľného limitu článkov - za paywallom. V socíkom-zdeformovanej krajine sa stále ťažko vysvetľuje, že aj za tým, čo sa nedá chytiť do rúk a zjesť, stojí ľudská práca (a áno, aj skopírovať tlačovú správu, skontrolovať chyby, vyhodiť klamstvá a PR žvásty a pridať obrázky či súvisiace články, je robota), ktorú treba zaplatiť. Nefinancuje nás štát, manželky či manželia ani pochybní netransparentní investori. A mediálny biznis už dávno nie je zlatá baňa. Ešte aj trhový TV líder skonči tento rok v strate. V TRENDE sa zo všetkých síl snažíme, aby ste za svoje peniaze dostali aj na webe maximum, ktoré dokážeme v našich kapacitách vyrobiť – skutočnú žurnalistiku, články zasadené do kontextu, obohatené o všetky dostupné informácie a profesionálny editorský dohľad. Nenadávajte nám za to, ak to chceme aj z niečoho zaplatiť. My si vážime každého čitateľa a čitateľku – aj tých, ktorí urobia slobodné trhové rozhodnutie a náš produkt si nevyberú. Tak ako sme my zvolili slobodné trhové rozhodnutie vyskúšať tento biznis model.

2. Reportáž, ktorá zmení Slovensko

5 vecí, ktoré už nikdy neuvidíte v slovenských médiách

Rodinkárstvo na najvyššej politickej úrovni? Na mieru našité tendre? Prepojenia vládnej garnitúry s podnikateľmi? Prihrávanie kšeftov známym v každej druhej dedine? Koho to už len dnes tankuje. Nech sa médiá akokoľvek snažia upozorňovať na prešľapy v krajine – kým v rozvinutých demokraciách sa politici porúčajú z funkcií aj pri „malých etických nezrovnalostiach“, tu môžu novinári písať o čomkoľvek. Zodpovední si ďalej velebia na svojich pozíciách a ešte to aj majú namierené čoraz vyššie. Pretože ich tam ľudia bez problémov dosadia a verejný záujem o kauzy je čoraz menší. Vidíme to na číslach čítanosti kauzoidných textov.

1. Modré z neba na Markíze

5 vecí, ktoré už nikdy neuvidíte v slovenských médiách

Zdroj: TV Markíza



Čo zato skutočne trápi Slovákov? No predsa návrat Modrého z neba. Zariskujeme a dovolíme si predpovedať, že šou sa vo svojej pompéznej podobe už do Markízy nevráti. No vysielatelia by boli hlúpi, ak by sa nesnažili podchytiť Roberta Fica televíznych obrazoviek - Vila Rozborila. Kým superdrahá (z dôvodov opatrnosti nenapíšeme predražená) šou sa v komerčných médiách zrejme neumiestni, priestor je predsa vždy v tej našej verejnoprávnej. Pár stotisíc zo zmluvy so štátom ako program vo verejnom záujme, pár stotisíc z koncesionárskych poplatkov a možno niečím prispeje aj sám najvyšší zo svojho rezervného fondu. Nástupca Modrého z neba v RTVS? Jasná voľba.