V novembri 1994 sa na obrazovkách v Českej republike prvýkrát objavilo logo HBO. Tento okamih znamenal pre tamojší televízny trh revolúciu, ktorej dosah si v tom čase dokázal predstaviť len málokto. HBO Europe stala v našom regióne ikonou prémiovej televízie, ktorá prináša divácky zážitok miliónom divákov.
Slovenskí diváci si museli tri roky počkať, HBO mali dostupné až od apríla 1997. Programy boli spočiatku dostupné len v češtine, no s postupom času sa ponuka rozširovala aj o slovenský dabing a titulky. HBO, ktoré začínalo ako platený kanál s hollywoodskymi premiérami, sa v nasledujúcich troch dekádach stalo synonymom kvality nielen v zahraničnej, ale aj lokálnej produkcii.
Za uplynulé tri desaťročia dosiahlo HBO Europe niekoľko významných míľnikov vrátane výrazného nárastu zákazníckej základne, spustenia nových televíznych kanálov a zavedenia streamovacích platforiem, ktoré reflektujú preferencie divákov.
„Naša cesta za posledných 30 rokov bola pozoruhodná a sme vďační za podporu našich divákov a partnerov, presne pred 30 rokmi sme začali naše vysielanie kultovým filmom Quentina Tarantina Pulp Fiction,“ povedala Pavla Brožková, hovorkyňa spoločnosti Warner Bros. Discovery v Českej republike a na Slovensku. „Tešíme sa na ďalšiu kapitolu nášho príbehu, ktorá prinesie našim divákom ešte viac nového a vzrušujúceho obsahu a skvelých zážitkov,“ dodala.
Začiatky a technologická revolúcia
HBO vstúpilo na európsky trh v období, keď káblová televízia zažívala svoj boom. Po páde železnej opony predstavoval stredoeurópsky región pre americkú spoločnosť Time Warner sľubnú príležitosť.
Prvé vysielanie HBO trvalo šesť hodín denne a ponúkalo približne 25 premiér mesačne s českým dabingom. V roku 1997 už HBO vysielalo 18 hodín denne a od roku 2004 už celodenne. Najväčšou výhodou bolo vysielanie bez reklám, čo predstavovalo atraktívnu alternatívu voči komerčným staniciam, ako bola začínajúca česká televízia Nova alebo slovenská Markíza.
Postupné rozširovanie obsahu a technologických možností zmenilo HBO na lídra v prémiovom televíznom segmente. Do portfólia pribudli nové televízne kanály, ako napríklad HBO2, HBO3 či neskôr Cinemax 1 a 2.
Veľký prelom prišiel s nástupom digitálnych služieb. V roku 2012 bola predstavená aplikácia HBO GO, ktorá umožnila divákom sledovať obsah online, čo bol na tú dobu revolučný krok. HBO GO bolo dostupné ako doplnok k televíznym balíkom a neskôr aj ako samostatná služba. O 10 rokov neskôr, v roku 2022, ju nahradila platforma HBO Max. Tá sa stala predchodcom streamovacej služby Max, ktorá v máji 2024 spojila obsah HBO a Discovery.
Začiatok a koniec lokálnej tvorby
HBO čoskoro po príchode na stredoeurópsky trh pochopilo, že na získanie miestnych divákov nestačia iba hollywoodske trháky. Už od roku 2001 sa začalo orientovať aj na lokálnu tvorbu. Jedným z prvých projektov bol záznam koncertného turné skupiny Lucie, neskôr zohralo kľúčovú úlohu aj pri formovaní lokálnej originálnej produkcie. Tá získala množstvo domácich a medzinárodných ocenení za minisérie Horiaci ker, Pustina, Bez vedomia, Mamon, Terapia či Až po uši.
V poslednom desaťročí čelilo HBO významným zmenám. Po akvizícii Time Warner spoločnosťou AT&T v roku 2018 a následnom zlúčení s Discovery v roku 2022 prišli reorganizácie a obmedzenie lokálnych projektov. Natáčanie pôvodných projektov v Česku a na Slovensku bolo v roku 2022 zastavené, pričom rozpracované projekty prevzali iné platformy.
Nedokončenú minisériu Víťaz režiséra Jana Hřebejka odkúpila platforma SkyShowtime, ktorá prevzala aj seriál Bez vedomia. Práva na televízne vysielanie Pustiny alebo Horiaceho kra získala Česká televízia, do ktorej prešla aj dlhoročná vedúca výroby HBO Europe Tereza Polachová ako riaditeľka obsahu.
Za 30 rokov svojej existencie prešlo HBO v Česku a na Slovensku dlhú cestu – od pionierskych začiatkov cez technologickú a obsahovú expanziu až po globálne transformácie. Pri oslave tohto významného míľnika HBO Europe potvrdzuje svoj záväzok prinášať výnimočnú zábavu a pokračovať v inováciách aj v nasledujúcich rokoch.