Holandské „Piano“ získalo silných investorov
Do holandského start-upu Blendle kapitálom vstupujú spojenými silami nemecké vydavateľstvo Axel Springer a vydavateľ denníka New York Times. Investícia dosahuje tri milióny eur, uvádza Meedia.de. Finančný stimul má slúžiť prioritne na vybudovanie medzinárodnej verzie. Zakladateľom projektu na spoplatnenie online obsahu zostal 75-percentný podiel. Výnimočnosť Blendle spočíva v tom, že články médií zhromažďuje samostatne, používatelia teda môžu nakupovať len texty, ktoré ich zaujímajú a neplatiť tak mesačný paušál za celý balík či odomknutie konkrétneho média. Sprístupnenie zvoleného textu stojí zhruba od 20 do 70 centov, pričom cenu nastavujú samotné vydavateľstvá. Tým zo systému putuje do kasy približne 70 percent prostriedkov, ktoré start-up produkuje. Zatiaľ nie je jasné, v akom horizonte by sa Blendle pôsobiaci stále len na domácom trhu mohol rozšíriť aj do ďalších krajín.
Ako Facebook mení žurnalistiku
New York Times sa rozprával s dôležitou persónou z Facebooku, programátorom Gregom Marrom, ktorý je kľúčovou osobou pri nastavovaní algoritmu news feedu uprednostňujúceho správy médií. Zo sociálnej siete totiž na spravodajské weby prichádza až asi pätina čitateľov, zistil SimpleReach. Tím G. Marru má 16 ľudí, kód, ktorý riadi celé zobrazovanie postov médií na Facebooku komplexne upravujú zhruba raz za týždeň. Zamestnanec Facebooku napriek tomu necíti, že by mal sám v rukách nástroj, ktorým ovplyvňuje žurnalistiku. „Samých seba nevidíme ako editorov, obsah neposudzujeme. Ten sa zobrazuje podľa toho, čo sa páči vašim priateľom, s akými stránkami ste v spojení a podľa vašich preferencií,“ hovorí.
Algoritmus je založený na tisíckach metrík vrátane toho, na akom zariadení používateľ navštevuje Facebook, koľko komentárov a lajkov získal konkrétny článok či koľko času ostatní používatelia strávili jeho čítaním. Obsah v news feede tak závisí od záujmov vašich známych a toho, čo zverejnia médiá vychádzajúc často oveľa viac z virálneho potenciálu článkov ako ich dôležitosti. Napríklad BuzzFeed sa tým riadi dokonale – na webe nemajú miesto články pre vypĺňanie priestoru, ako to býva v novinách.
New York Times pripomína, že sila Facebooku je v súvislosti s tým, ako ľudia v dnešnej dobe konzumujú žurnalistiku, obrovská. Až 30 percent dospelých v USA podľa Pew Research Center používa Facebook ako primárny zdroj informácií. Sociálna sieť tak pôsobí ako personalizované noviny, ktoré do úzadia odsúvajú iné média ako celky a tradičnú prácu editorov pri výbere jednotlivých tém. Podobne ako v hudobnom priemysle aj médiá si svojich čitateľov hľadajú nachádzajú cez jednotlivé materiály, ktoré zaujmú publikum.
Podľa Edwarda Kima, spoluzakladateľa SimpleReach, sa tak homepage média dostáva skôr do pozície nositeľa značky, než ako destinácie pre čitateľov. „Ľudia už nebudú písať WashingtonPost.com. Je to o hľadaní a sociálnych väzbách,“ doplnila pre New York Times editorka online spravodajstva z Washington Post Cory Haiková. Naháňanie sa za klikmi na sociálnych sieťach má aj svoje riziká, podľa E. Kima preň médiá môžu stratiť svoju odlišnosť.
Stovky časopisov za desať eur
Švédska aplikácia Readly expandovala už aj do Nemecka, kde sa dohodla na spolupráci s vydavateľstvom Funke. Jeho tituly tak pribudnú do mobilnej čítačky Readly, ktorá ponúka okolo 750 digitálnych verzií časopis od 150 vydavateľstiev v rámci jedinej platformy, píše Horizont.net. V Nemecku už Readly predtým spolupracovalo s Bauer Media Group, aj táto kooperácia bude pokračovať. V súčasnosti je v čítačke 8 600 vydaní časopisov z celého sveta, ktoré možno čítať online alebo si stiahnuť PDF verzie priamo do mobilu. Používatelia za mesačný prístup platia 9,99 eura, pričom prvé dva týždne môžu aplikáciu skúšať bezplatne. Readly vzniklo vo Švédsku v roku 2012, na domácom trhu už medzičasom uviedlo aj aplikáciu pre knihy a denníky.
Tancovanie na BBC má viac divákov ako X Factor
Na britskom televíznom trhu už druhý víkend po sebe dominovala tanečná šou BBC s názvom Strictly Come Dancing, ktorú naposledy sledovalo 9,4 milióna divákov, čo bol nárast oproti predchádzajúcemu týždňu. Naopak X Factor na ITV oproti predošlej časti výraznejšie zoslabol, ostatnú epizódu sledovalo 7,4 milióna ľudí, informuje Guardian. Oba programy boli jednotkami na trhu v čase svojho vysielania – BBC svoju talentovú šou vysiela od 18:30, ITV spevácku šou od 20:00, prienik je tak len okolo 20 minút. Dvojmiliónový rozdiel sa o niečo zmenšil v nedeľu, keď obe šou vysielajú subformát s výsledkami diváckeho hlasovania - Strictly Come Dancing sledovalo v priemere 9,5 milióna divákov, X Factor 7,8 milióna.
269 miliárd dolárov z trhu platenej televízie
Celosvetový trh platených televíznych staníc v tomto roku podľa odhadu ABI Research vygeneruje 269 miliárd dolárov. V roku 2014 trh ťahali najmä futbalové majstrovstvá sveta v Brazílii, ale aj stúpajúci počet HD predplatiteľov. Index ARPU (average revenue per user) podľa predpovede aj tento rok mierne klesne, no menej ako vlani, píše BroadbandTVnews.com. Trh s platenými stanicami ovplyvňuje aj silnejúca konkurencia medzi vysielateľmi aj operátormi. ABI Research očakáva, že globálny trh pay-TV bude v roku 2019 generovať až 323 miliárd dolárov ročne a zahrnie 1,1 miliardy divákov. Na konci tohto roka ich má byť rádovo 920 miliónov.
Jedno video viac ako tisíc slov
Spravodajské weby objavili novú zlatú baňu pre kliky – vysvetľovacie videá. Weby ako BuzzFeed, Business Insider, Vox či Mashable v nich v skratke objasňujú aktuálne udalosti ako ebola, politické či športové témy. Vox seriálom Vox Explains získal už 4 milióny zhliadnutí, píše Digiday. Výhoda klipov spočíva v ich dlhodobej účinnosti – nejde o horúce aktuality, ale krátke vysvetlenia, vďaka ktorým sa čitatelia zoznámia s témou, ktorú nemuseli sledovať pozorne od samého začiatku. Zároveň ide o atraktívnejšiu formu ako jednoduchý grafický prvok a výroba ani nestojí veľa peňazí.
Reklamné bannery oslávili 20. narodeniny
Napriek sofitistikovaným reklamným nástorojom zostáva klasický banner stále na webe najpoužívanejšou formou reklamy. Veľkú zásluhu na jeho rozšírení mal americký server HotWired, na ktorého stránkach sa prvý banner objavil 25. októbra 1994. Reklamný formát tak nedávno oslávil 20. narodeniny. Dnes digitálna reklama predstavuje biznis s obratom 46 miliárd dolárov, pripomína Adweek a pridáva aj prehľadnú infografiku o histórii bannerov.
No a koho reklama sa na stránkach HotWired ocitla ako úplne prvá? Nie je to stopercentne isté. Prevažná väčšina zdrojov sa ale prikláňa k tomu, že pionierom bola telekomunikačná spoločnosť AT&T. Jej banner paradoxne neponúkal žiadnu zo služieb firmy a dokonca neobsahoval ani jej názov. Na čiernom pozadí bol len nápis „Have you ever clicked your mouse right here? You will.“ (Už ste niekedy klikli myšou priamo sem? Urobíte to.) Kto na banner klikol, nedostal sa na web AT&T, ale na stránku s informáciami o vybraných svetových múzeách a galériách.
Z dnešného pohľadu nedáva takáto reklama-nereklama veľký zmysel. Je ale treba vziať do úvahy, že internetovú komunitu tvorili v prvej polovici 90. rokov najmä vedci a technologickí fanúšikovia, u ktorých hrozilo, že na prienik komercie zareagujú negatívne. Tvorcovia banneru AT&T preto nechceli používateľov dráždiť otvorenú reklamou, len overiť životaschopnosť nového propagačného nástroja. Reklamný prúžok však nebol vynálezom ani serveru HotWired, ani spoločnosti AT&T. Prvý banner, ktorý dokázal používateľa preniesť na stránku inzerenta, si zrejme už o rok skôr objednala istá kalifornská právna kancelária, ktorá však nevzbudila väčší záujem. To sa zmenilo až v súvislosti s reklamou, ktorá sa na jeseň 1994 objavila na webe HotWired, dopĺňa ČTK.
Všetky vydania Mediálne.24 (aj RSS odber)