V živote existujú chvíle, keď sa zdanlivo obyčajné veci stávajú výnimočnými. Takouto chvíľou bola aj kampaň „Hrdo nos nos“, ktorá spojila agentúru Relations, občianske združenie Červený nos, a známeho herca Mira Nogu. Jednoduchý cieľ – predať čo najviac červených nosov v predajniach Lidl na podporu doktorských klaunov – prerástol očakávania. Výsledok? 70-tisíc predaných nosov a obrovská vlna solidarity.
No skutočné čaro sa začalo, keď Červený nos oslovil agentúru Relations s novou výzvou – rozprávať príbehy tam, kde ich deti najviac potrebujú. Po zadaní nasledovalo obvyklé niekoľkotýždňové úporné hľadanie zaujímavej ideí. Napríklad takejto: zavolať si na pomoc známych hrdinov z rozprávok, ktorí sa v porovnaní s chorými deťmi hrdinami vôbec necítia.
Myšlienka nadchla občianske združenie Červený nos aj produkciu Right & Stuff, a tak sa všetci pustili do realizácie. Začala sa náročným castingom, z ktorého vyšli ako najlepší rozprávkoví hrdinovia princ Bajaja, Červená čiapočka a Lomidrevo. Tí podporujú nový unikátny projekt „Klaunské večerníčky“, ktorý chorým deťom v nemocnici premieňa sychravé večery na chvíle plné fantázie a smiechu.
Princ, ktorý poklonil hlavu pred malými bojovníkmi
Keď si herec Ján Bakala, známy ako nacista Horst Grabe zo seriálu Dunaj, k vašim službám, obliekol brnenie princa Bajaju, nešlo len o ďalšiu rolu. Hoci zachránil princeznú a porazil trojhlavého draka, jeho najväčšou lekciou bolo zistenie, že skutočnými hrdinami nie sú rozprávkoví bojovníci, ale deti, ktoré každodenne zápasia s vážnymi chorobami. „Miško, malý pacient z nemocnice, bojuje naozaj ťažký boj a musí poraziť niečo oveľa horšie ako draka. Deti v nemocniciach sú skutoční hrdinovia,” priznáva Bakala ako princ Bajaja.
Pri nakrúcaní však nebola núdza ani o náročné, no úsmevné situácie. Napríklad také princovo brnenie nebola žiadna lacná atrapa. Bolo poctivo ukované na skutočné rytierske súboje. Navliecť doň herca trvalo takmer hodinu. Kostým červenej čiapočky bol priamo z Barandova a hral vo viacerých známych rozprávkach.
Všetci traja herci, vrátane iba 13-ročnej Červenej čiapočky, sa odpovede pre svoje interview neučili naspamäť. Vopred dostali iba charakteristiku svojej postavy a odpovede improvizovali priamo pred kamerou. Klobúk dolu! Všetky tri spoty sa točili v kulisách TV JOJ postavených pre seriál Nemocnica.
Z nemocničných izieb do sveta fantázie
Program „Klaunské večerníčky“ je dôkazom, že aj obyčajný príbeh má moc liečiť. Dvojica zdravotných klaunov prichádza za detskými pacientmi večer, oblečená nie v tradičných klaunských kostýmoch, ale v pyžamách. S jemným humorom, svetielkujúcimi rekvizitami a improvizáciou dokážu malým pacientom ukázať, že nemocničná izba môže byť bránou do iných svetov.
„Vieme, že nemôžme deti pred spaním rozblázniť, ale upokojiť, vtiahnuť ich s láskavým humorom do krásneho sveta fantázie, kde sa aspoň na chvíľu môžu ocitnúť na celkom inom mieste," popisuje program Pavel Mihaľák, umelecký riaditeľ Červeného nosa.
Zdravotná klaunka Mariana Bódyová, ktorá je ako sestrička Bodka súčasťou „večerníčkového tímu", to vystihla presne: „Dobrý spánok je počas liečby rovnako dôležitý ako smiech.“ A práve preto majú červené nosy moc meniť svet.
Hrdinstvo v každodennosti
Kampaň „Klaunské večerníčky“ si získala pozitívne ohlasy medzi rodičmi malých pacientov. Vďaka nej sa podarilo rozbehnúť program od októbra na Klinike detskej hematológie a onkológie NÚDCH v Bratislave, no ambíciou je rozšíriť ho aj na detské onkologické oddelenia v Banskej Bystrici a Košiciach.
Tri príbehy z kampane majú zatiaľ veľmi pozitívne ohlasy na sociálnych sieťach. Ale skutočným úspechom bude čo najvyšší výnos zbierky na projekt Klaunské večerníčky OZ Červený nos, ktorý bude známy po skončení kampane. Podporiť malých hrdinov v nemocniciach môžete aj vy.