Nová vianočná reklama ukazuje, ako sa Tichá noc rozšírila po celom svete a pretrvala dve storočia. Skupina Erste pozýva zblízka zažiť zrodenie vianočnej jednoduchej piesne, ktorá aj dve storočia po svojom prvom predvedení prináša dojímavé posolstvo nádeje a spolupatričnosti.
Jednoduchá pieseň, ktorá dokáže vniesť nádej
Trojminútové video nás zavedie do malej zasneženej dedinky Oberndorf pri Salzburgu v Rakúsku – do prostredia, ktoré malo na Vianoce v roku 1818 ďaleko od toho, aby bolo útulné. Ľudia v tomto regióne trpeli po napoleonských vojnách veľkou chudobou a hladom.
Dedinský kňaz Joseph Mohr im v týchto temných časoch chcel dodať nádej a rozhodol sa recitovať báseň, ktorú napísal na Štedrý večer. Hudbu ešte v ten istý deň skomponoval miestny učiteľ hudby Franz Xaver Gruber. Títo dvaja páni spolu zaspievali Tichú noc na vianočnej omši iba za sprievodu gitary, čo bolo v tých časoch v kostole nepredstaviteľné. Takýmto jednoduchých gestom dodali obyvateľom malej dediny nádej v najtemnejšom období roka.
Vo krátkom príbehu prechádzame niektorými z najdôležitejších míľnikov, ktoré Tichá noc dosiahla. V roku 1822 ju zaspievala tirolská spevácka skupina pred rakúskym cisárom Františkom I. V roku 1906 zahral Tichú noc Reginald Fessenden na husliach počas úplne prvého vysielania zábavnej rozhlasovej relácie v Amerike.
V roku 1914 pieseň priniesla krátke, ale dôležité prerušenie bojov počas prvej svetovej vojny. Nemeckí a anglickí vojaci na západnom fronte si ju spievali spolu a premostili tak nepriateľské zákopy.
Táto pieseň sa dostala dokonca aj do vesmíru: v roku 1973 sa Tichá noc vysielala posádke vesmírnej stanice Skylab 4 na obežnej dráhe.
Reklamný spot Tichá noc za zvuku jemných tónov skladby v rôznych jazykoch ukazuje jednotlivé momenty, v ktorých táto jednoduchá pieseň prináša nádej. Tento povzbudivý príbeh na konci podporuje posolstvo do budúcnosti: Tvoja iskra môže rozjasniť svet.
„Každý môže prispieť k budovaniu spoločnosti plnej nádeje. Aj malým gestom sa dá dosiahnuť veľa – ako dokazuje príbeh Tichej noci,“ hovorí Nina Pentek zo skupiny Erste a dodáva: „Každý rok chceme prostredníctvom našich vianočných spotov povzbudiť ľudí, aby si verili. Tento rok to robíme príbehom vyrozprávaným obzvlášť autentickým spôsobom.“
Tichá noc už siedmou medzinárodnou vianočnou reklamou skupiny Erste. Kritériá pre nový spot boli vysoké: predchádzajúcich šesť vianočných spotov malo spolu viac ako 300 miliónov videní a získalo viac ako 28 ocenení v reklamných súťažiach.
Tak ako v prípade predchádzajúcich reklám, aj v tomto prípade sa tvorivej realizácie ujala agentúra Jung von Matt DONAU, tentoraz v spolupráci s režisérskou dvojicou Daniel & Szymon. „Vianoce sa stali európskym Super Bowlom reklamného priemyslu,“ hovorí Mike Nagy, výkonný kreatívny riaditeľ a partner v agentúre Jung von Matt DONAU. „V prostredí, v ktorom stále viac a viac značiek bojuje o pozornosť, môžeme ľudí osloviť iba príbehmi, ktoré ich dokážu zasiahnuť. A čo by mohlo byť vhodnejšie ako príbeh o pôvode hádam najslávnejšej vianočnej piesne?“
Aktuálna vianočná reklama bola vytvorená v spolupráci s organizáciou Silent Night Association, charitatívnym združením, ktoré poskytlo neoceniteľné poznatky o histórii piesne.