Nemecký minister poľnohospodárstva Cem Özdemir chce obmedziť reklamu na potraviny s vysokým obsahom cukru, tuku a soli, ktoré cielia na deti. Podľa jeho návrhu by sa nesmela objavovať vo vysielaní rozhlasových a televíznych staníc pre deti alebo na internetových platformách, ako je youtube, píše portál Zeit Online.
Nočné vysielanie reklám
Reklama na potraviny, ktoré sú považované za škodlivé, by mohla byť vysielaná len od 23 hod. do šiestich hodín ráno. „Musíme sa postarať o to, aby deti mohli vyrastať zdravšie," povedal Özdemir, politik za Zelených. Zdôraznil, že nechce zaviesť plošný zákaz reklamy na potraviny, ako sú cukrovinky alebo slané pochutiny, chce len obmedziť tú cieliacu na deti.
Podľa jeho návrhu by sa nesmela objavovať ani v časopisoch určených pre deti alebo na billboardoch stojacich v okolí škôl alebo napríklad plaveckých bazénov. Pri určovaní toho, čo je nezdravá potravina, sa chce riadiť odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO).
Zeit Online pripomína, že k obmedzeniu reklamy na potraviny s vysokým obsahom cukru, soli a tuku mieriaceho na deti sa prihlásila súčasná nemecká vládna koalícia už vo svojej koaličnej zmluve.
Podpora návrhu
Özdemirov návrh podporujú pediatri, spotrebiteľská organizácia Verbraucherzentrale Bundesverband alebo Nemecká obezitologická spoločnosť, ktorá pripomína, že obezita u detí je rozšírený zdravotný problém a že reklama na nevhodné potraviny je jedným z faktorov, ktoré k nej prispievajú.
Özdemirove plány sa nepáčia liberálnej FDP, ktorá je spolu so Zelenými a sociálnymi demokratmi vo vláde, ani opozičnej Kresťanskodemokratickej únii (CDU). Podľa Steffena Bilgera z CDU Özdemir „chystá cestu pre dirigizmus, byrokraciu a štátny paternalizmus".
Pochybnosti má aj predsedníčka sociálnych demokratov Saskia Eskenová. Hovorí síce, že reklama nesmie byť čo do pôsobenia propagovaných výrobkov na zdravie zavádzajúca, deti by ale podľa nej mali pred nezdravými potravinami chrániť hlavne rodičov.