Automobilka Mercedes-Benz stiahla v Číne reklamu, ktorá v krajine podľa agentúry Bloomberg vyvolala debatu o tom, ako zahraničné spoločnosti zobrazujú ázijské rysy. Video bolo v sobotu zverejnené na účte spoločnosti na sociálnej sieti Weibo a neskôr odstránené kvôli odporu verejnosti, uviedol štátny denník Global Times.
„Líčenie modelky vyzeralo ako šikmé oči a opäť vyvolalo vášnivú diskusiu užívateľov internetu. Podľa mnohých z nich líčenie odráža západné stereotypy o Aziatoch,“ uviedol denník.
Nie je prvý, ani posledný
Mercedes-Benz je zatiaľ poslednou firmou, ktorá sa v Číne stala terčom spotrebiteľského nacionalizmu, napísala agentúra Bloomberg.
V minulosti podobnej kritike čelil napríklad taliansky módny dom Dolce & Gabbana, švédsky predajca odevov Hennes & Mauritz (H&M) a ďalšie firmy. Spoločnosť Christian Dior prestala v novembri používať fotografiu modelky, ktorá podľa štátnych médií „očierňovala ázijské ženy“.
Minulý týždeň sa strhla na čínskych sociálnych sieťach búrka kvôli tvrdeniu, že americká spoločnosť Walmart prestala vo svojich čínskych obchodoch s potravinami Sam's Club predávať tovar z provincie Sin-ťiang. Západ Čínu kritizuje kvôli porušovaniu ľudských práv tamojších etnických Ujgurov. Z rovnakého dôvodu minulý štvrtok americký prezident Joe Biden podpísal zákon, ktorý zakazuje dovoz tovaru zo Sin-ťiangu.
Šikmé oči? Nie
Čínski používatelia internetu v poslednej dobe hojne preberajú spôsob, akým sú v reklame zobrazované oči modeliek. Čínska spoločnosť Three Squirrels sa nedávno ospravedlnila za reklamu, v ktorej bola modelka Cchaj Niang Niang nalíčená tak, že mala výrazne šikmé oči, uviedol denník South China Morning Post.
Modelka na Weibo označila kritiku za prehnanú. „S úzkymi očami nie som snáď Číňanka?“ napísala na sociálnej sieti. „S vlastenectvom som zajedno. Nafukovanie problémov z bežných záležitostí sa však stalo chorobnou posadnutosťou,“ dodala.
V Číne sa za ideál krásy považujú veľké oči a svetlá pleť, a tak aj vyzerajú tváre väčšiny modeliek, upozorňuje BBC.
