Rádio_FM chystá mierny re-pozicioning svojho postavenia na trhu. Reagovať tak chce aj na výsledky počúvanosti, v rámci ktorých podľa prieskumu MML-TGI agentúry Median SK dorovnalo svoje historické minimum 1,5 % (počúval včera, 14-79 rokov).
Konceptom pozicioningu Rádia_FM na rok 2012 má byť podľa jeho šéfdramaturga Dušana Vanča posun od čisto hudobného rádia k rádiu s výraznejším spoločenským dosahom a dôležitými témami v dennom vysielaní. "Pripravujeme samostatný redaktorský tím, ktorý posilní aktuálnu publicistiku a autorské témy vo vysielaní," povedal na včerajšej tlačovej konferencii.
Stanica chce prinášať viac tém, aj tých kontroverznejších. "Tak ako minulý rok, keď sme ako prvé médium objavili kauzu SOZA a medializovali sme, keď sa rozhodla spoplatňovať embedovanie videí. Toto sú témy, ktoré zaujímajú Rádio_FM a chceme ich posilniť zvnútra, aj na základe toho, že budeme mať silnejší redaktorský tím," vysvetlil Vančo.
Od pondelka Rádio_FM pozmenilo koncept rannej relácie Ráno na eFeMku, ktorá začala prinášať spravodajský servis vrátane počasia, športu a Zelenej vlny každých 20 minút. Predtým bol nasadený každých 30 minút. Do programovej štruktúry sa tiež vrátila vedecko-technická rubrika Spektrum_FM, ktorú pripravuje Ján Mečiar, a relácia zameraná na elektronickú hudbu Leporelo_FM prešla z dvojtýždennej na týždennú periodicitu.
V priebehu roka 2012 plánuje Rádio_FM zmeniť koncept vysielania z trojhodinových na štvorhodinové bloky. "Ako jediná programová služba v rámci RTVS máme vysielanie realizované systémom one-man show, takže aj toto zanecháme," dodal Vančo.
Za dôležité označil šéfdramaturg alternatívnej stanice spustenie nového webu www.radiofm.sk, ktorého je zároveň hlavným projektovým manažérom. "Ideovo vychádza z pôvodného riešenia, bude však adaptované na súčasné technológie a prirodzené požiadavky cieľovej skupiny. Vyrábame a pripravujeme ho vo vlastnej réžii. Veľmi minimalisticky, avšak veľmi funkčne," povedal.
V rámci nového webu chce Rádio_FM viditeľnejšie presadiť koncept „embed and share“, teda že akékoľvek dôležité audio z vysielania bude jednoducho zdieľatelné. "Pre tieto účely používame komerčné cloudové riešenia MixCloud a SoundCloud. Tieto riešenia použijeme aj pre ďalšie aktivity, ako napríklad digitálna online výberovka Hudba pre masy. Podstata je v tom, aby sa poslucháči veľmi rýchlo a jednoducho dostali ku contentu, ktorý ponúkame," dodal Vančo. K spusteniu webu má dôjsť v priebehu najbližšieho mesiaca.
Rádio_FM tiež zavádza nový koncept outdoor eventov pod značkou Big_FM. Na rok 2012 ich stanica plánuje päť, pričom každý z nich má byť špeciálny. "Nepôjde o bežné klubové či koncertné akcie," uzavrel Dušan Vančo. V nedeľu 4. marca 2012 plánuje stanica záverečným galavečerom zavŕšiť štvrtý ročník svojich vlastných hudobných cien Radio_Head Awards 2011. V priamom prenose ho druhý rok po sebe odvysiela okrem Rádia_FM aj sesterská Dvojka STV.
Podľa aktuálnych výsledkov prieskumu MML-TGI agentúry Median SK za 3. a 4. kvartál 2011 je Rádio_FM s hodnotou 1,5 % až jedenástym najpočúvanejším slovenským rádiom. V rámci parametra "počúval včera" ide o 69-tisíc poslucháčov. O tisícku poslucháčov ho prvýkrát predbehlo komerčné Rádio Hey!. Z pohľadu štatistiky nejde o výrazné rozdiely ani výkyvy.
Dušan Vančo: Dnes už nestačí iba hrať dobrú hudbu
(rozhovor so šéfdramaturgom Rádia_FM)
Rádio_FM dorovnalo svoju historicky najnižšiu počúvanosť 1,5 %. V čom vidíte dôvody?
Z prieskumov to nie je možné jednoznačne vyčítať, keďže Rádio_FM je prakticky v červených číslach. Čiže nie je možné vidieť ani hodinovú počúvanosť a ďalšie detaily. Zgeneralizoval by som to možno tak, že Rádio_FM negenerovalo extrémne zaujímavý a možno provokatívny content. Nechcem povedať, že by program stagnoval, ale dnes už nestačí iba hrať dobrú hudbu.
Chceli sme uskutočniť nejaký posun už minulý rok, no nepodarilo sa to možno aj kvôli tomu, že situácia bola po zlúčení televízie a rozhlasu do RTVS pomerne turbulentná. Nastavovali sa systémy, riadiaca štruktúra a podobne. Na toto Rádio_FM trochu doplatilo, ale nepovažujem to za niečo extrémne kritické. Tie odchýlky v rámci počúvanosti sú na úrovni štatistickej chyby, asi pol percentného bodu, čo síce pri Rádiu_FM znamená veľa, ale nie je to nejaký markantný posun.
Napriek tomu, plánujete s tým teraz niečo robiť?
Ideme urobiť repozicioning, posilnenie rádia rovnomerne cez jasnú stratégiu outdoorových eventov, pomenovania toho programu a cez online. To sú tri hlavné piliere cez ktoré teraz ideme a orezali sme všetko od nejakých nepodstatných vecí a menších projektov.
V čom bude spočívať repozicioning?
Chceme urobiť rádio so silnejšou spoločenskou vážnosťou. Chceme, aby si naša cieľová skupina uvedomovala, že to je rádio, na ktoré sa môže spoľahnúť aj z pohľadu informačnej hodnoty, káuz a tém, ktoré ich zaujímajú. Či už je to dianie v súčasnosti - ACTA, vypnutie serveru Megaupload, protesty proti Gorile. Toto sú všetko veci, ktoré chceme a musíme mapovať a budeme ich prinášať absolútne aktuálne. Tým, že máme veľkú silu na sociálnych sieťach a celoplošné pokrytie, tak budovanie rádia v tejto ideológii je jediná možná cesta.
Pomôže to aj číslam?
Samozrejme, bolo by možné vygenerovať aj nejaké čísla. V tomto musím do istej miery pochváliť kolegov z Europy 2, že urobili veľa a posunuli hudbu viac k Rádiu_FM. Je to počuteľné, ale to nie je to, čo by chcelo byť Rádio_FM, už len preto, že si nemôže dovoliť také investície do kampaní ako komerčná "konkurencia". Náš pozicioning je do veľkej miery determinovaný aj verejnoprávnosťou, ale tak to považujem, aspoň kým som tu ja, za správne.
Chcete teda okrem hudby prinášať viac informačného obsahu?
Chceme byť contentovo zaujímavé rádio. Nemám preto slovný ekvivalent, Rakúšania svoje FM4 nazývajú Jugendkultursender (vysielateľ mládežníckej kultúry), čo je asi najvýstižnejšie. Česi nazývajú Wave rádiom pre mladých duchom, čo je akoby taká neorezaná cieľovka, lebo Rádio_FM môže počúvať aj 35-ročný človek, ak sa zaujíma o mladé témy. Asi tam niekde je pointa. Je to veľmi vágne a marketingovo neuchopiteľné, to si uvedomujem, ale asi ani nie je cieľom sa nejako zbytočne orezávať hudbou alebo prejavom na mladú cieľovku, keď ten potenciál máme aj u starších.
Prečo sa budú meniť programové bloky z trojhodinových na štvorhodinové?
Prispôsobujeme sa tomu, ako náš mestský poslucháč funguje a reaguje. Sekundárne by tá zmena mala reflektovať na parameter ATS (average time spent) a trochu nám to aj uľahčí prácu v rámci dramaturgie. Tým, že budeme mať viac contentu, tak moderátor ho bude môcť potiahnuť cez dlhšiu dobu.
Kedy dôjde k zmene?
Všetko závisí od toho, ako rýchlo sa podarí vybudovať redakciu v rámci Rádia_FM, pretože bez contentu to nemá veľký význam. Chcem, aby to bolo aspoň o troch ľuďoch a nejakom šéfeditorovi, ktorý by ten content spätne hodnotil, pretože na toto je Rádio_FM personálne poddimenzované. Nejaký záväzný deadline ešte nepadol, ale verím, že to bude v dohľadnom čase.
Prečo ste zaviedli v rannom vysielaní spravodajstvo každých 20 minút ?
Vychádza to z toho, aká je priemerná dĺžka počúvanosti Rána na eFeMku a z toho, že fluktuácia poslucháčov je tam neuveriteľne vysoká. Ľudia pri presune počúvajú rádio vo veľmi krátkych intervaloch a zachytiť spravodajstvo alebo Zelenú vlnu v polhodinovom intervale bolo takmer nemožné. Bol tu dopyt po takto nastavenom formáte. Samozrejme, nebude sa to páčiť všetkým, ale je to v súlade s konceptom budovania rádia, z ktorého sa poslucháč aj niečo dozvie a nehrá iba hudbu.
Opäť chcete presadiť samostatný web Rádia_FM.
Je to moja osobná iniciatíva. Podarilo sa mi získať na to výnimku vzhľadom na špecifikáciu cieľovky, akú má Rádio_FM. Ročný výpadok webu je pre nás veľmi bolestivý, potrebujeme modernú platformu a nie mŕtvy web, ktorý len generuje program z vnútorných systémov. Bude to inšpirované starým webom, ale v moderných technológiách a praktický postavené na open-source. Dokonca ani nebude hostovaný v rozhlase.
Čo všetko teda bude obsahovať?
Všetko to, čo tam bolo aj predtým. Budú tam aj podcasty či novo nadizajnovaný shop. Vráti sa plnohodnotný web s dominantnou fotkou a témami, ľudia si tam budú mať aj čo prečítať. Inšpiráciou je pre mňa do veľkej miery web Českého rozhlasu. Máme aj dve nové posily z ušetrených peňazí, ktoré sa nám už teraz kompletne starajú o sociálne siete. Predtým to bolo v podstate len na mne. Už je to riadené.
S nastavením hudobnej dramaturgie ste teraz spokojný?
Priebežne sa to koriguje. Som spokojný s tým, že takýto typ rádia nemôže počúvať hlas ľudu, ale musí ľuďom diktovať, že toto je hudba, ktorú by ste mali počúvať, lebo je z Rádia_FM, my za ňou stojíme a stoja za ňou autority, ktoré prinášajú hudobné programy. Samozrejme, pri tomto systéme sa môže hudbný dramaturg zmýliť, nasadí viac indie-rockových noviniek a rádio potom znie viac indie-rockovo. Čiže áno, s hudbou som na 85 % spokojný, ale na 100 % nebudem spokojný nikdy.