Rádio Expres, ktoré si dopravné informácie do vysielania zabezpečuje vo vlastnej réžii, poukazuje na praktiky spoločnosti Stella centrum. Tá podľa Expresu do svojho Stella Servisu, ktorý odoberajú konkurenčné rozhlasové stanice, preberá aj informácie Expresu, a to bez povolenia.
Najpočúvanejšia slovenská stanica v pondelok na svojom webe zverejnila video, v ktorom praktiky Stella Centra dokazuje. V aplikácii a na webe dopravného servisu zverejnilo v minulom týždni rádio vymyslené informácie, ktoré Stella centrum zaradilo do svojho servisu a informácie následne prebrali Fun Rádio aj Anténa Hitrádio.
Expres pritom pri experimente nešetril humorom, keď do aplikácie vyznačil obmedzenie na ceste medzi Svitom a Popradom – odstavený kamión v neprehľadnej zákrute. Spomínaná cestná komunikácia je rovná, bez neprehľadných zákrut.
Expres mohol zverejnením nepravdivých informácií zmiasť aj používateľov svojich aplikácií, stanica však argumentuje tým, že vymyslené fakty neodzneli v éteri.
„Dopravné informácie, ktoré okrem vysielania sprostredkúvame aj cez mobilnú aplikáciu a náš web, preberajú ďalšie servisy, väčšinou bez nášho súhlasu. Rádio Expres nemá problém dohodnúť sa na spolupráci s kýmkoľvek, ale spoluprácu si nepredstavujeme ako jednostranné odoberanie informácií, vydávanie ich za svoje a navyše ponúkanie ich ďalej za odplatu bez toho, aby bol pri nich uvedený zdroj. Toto konkrétne je prípad Stella Servisu,“ uviedol pre Mediálne.sk marketingový riaditeľ stanice Tomáš Halmeš.
„Do nášho dopravného servisu, ktorý už roky funguje 24 hodín denne, sme investovali množstvo úsilia, peňazí a pozornosti, a tak má svoju vyčísliteľnú hodnotu,“ upozornil ďalej T. Halmeš.
Podľa komerčnej stanice pochádzajú vlastné dopravné informácie výhradne priamo z premávky. „Dopravný servis pripravujeme len na základe informácií od vodičov, ktoré od nich preberajú skúsení pracovníci nášho call centra. V prevažnej väčšine sú to overené informácie od dlhoročných poslucháčov, čím je v maximálne možnej miere zaručená pravdivosť a aktuálnosť informácií,“ načrtol T. Halmeš.
Konkrétny mechanizmus na overovanie pravosti informácií zo všetkých kútov Slovenska vzhľadom na povahu informácií pravdepodobne neexistuje. Expres tvrdí, že využíva „dlhoročnú skúsenosť“. „Tá naznačuje, koľko telefonátov asi dostaneme pri jednotlivých udalostiach, podľa toho na ako frekventovanej ceste sa stali. Nemáme preto problém odfiltrovať hlúpe žarty alebo prípadné snahy o diskreditáciu nášho servisu,“ vysvetlil T. Halmeš.
Aktualizované 13:55: Fun rádio poskytlo k záležitosti stanovisko: „V prvom rade sa Fun rádio ospravedlňuje všetkým poslucháčom, ku ktorým sa dostala nepravdivá dopravná informácia. Keďže vo Fun rádiu je doprava na prvom mieste, sme presvedčení, že dopravné informácie sú verejnou službou a mali by byť k dispozícii pre všetkých vodičov a zo všetkých možných zdrojov.“
Stanica v dopravnom servise dopĺňa informácie od vodičov informáciami Stella centra, podľa Fun rádia je podiel týchto informačných zdrojov približne 50 na 50.
„Ak chceme byť rýchli, aktuálni a s dopravou na prvom mieste v rámci každej polhodiny, je pochopiteľné, že pravdivosť každej jednej informácie nemôžeme overovať. Sme však prekvapení, že Rádio Expres, ktoré dlhodobo svoj imidž stavia na kvalite dopravného servisu, vedome šíri medzi vodičov nepravdivú informáciu, pričom je jedno, či online alebo vo vysielaní. Prekvapuje nás, že Rádio Expres nevníma dopravu ako verejnú službu pre svojich poslucháčov a že im prekáža, keď sa informácie dôležité pre všetkých vodičov dozvie čo najviac ľudí,“ dodalo Fun rádio v stanovisku.
Stanica zároveň potvrdila, že so Stella centrom má riadny obchodný vzťah na preberanie informácií. Za ich dodávanie platí, detaily zmluvy sú podľa stanice predmetom obchodného tajomstva.
Aktualizované 25. 9. 12:05: Za Stella centrum poskytol Mediálne.sk stanovisko jeho riaditeľ Viliam Brtáň.
„Stella centrum, ako najstarší odborný dopravný servis na Slovensku, sa za 17-rokov svojho pôsobenia s tak sofistikovane pripravenou antikampaňou ešte nestretol. Preto by sme si dovolili dôrazne upozorniť najmä na to, že Fun rádio a Rádio Anténa Hitrádio, ktorým informácie tiež sprostredkúvame sú v tejto súvislosti spomínané bez akéhokoľvek ich pričinenia, či spoluviny. Mrzí nás, že aj napriek výraznej podpore bezplatnej pomoci motoristom, sa stali jej účastníkmi. Marketingovo dôsledne pripravenú kampaň by sme azda mohli chápať aj ako pokus rádia Expres zneužiť Stella centrum na nepriamy útok proti silnejúcej mediálnej konkurencii, ktorá mu vďaka kvalitnejšiemu dopravnému spravodajstvu začína ‚šliapať na päty‘. Uvádzané informácie, ktoré boli cielene publikované na verejne prístupných internetových stránkach Expresu, a ktoré k nám boli nahlásené od neregistrovaných informátorov, náš redakčný systém zaradil medzi menej závažné a tie, ktoré nie je potrebné ešte následne geograficky a faktograficky preverovať. Preto sme sa rozhodli inovovať náš systém, ktorý opätovne overuje hlásenia u nás zatiaľ neregistrovaných informátorov tak, aby sme mohli ešte lepšie slúžiť slovenským vodičom. Chceli by sme zdôrazniť skutočnosť, že pri našej dlhoročnej korektnej komunikácii s políciou, hasičmi, záchranármi, vodičmi a hlavne rozhlasovými stanicami sa spoločne s nimi už roky snažíme iba o udržanie plynulej premávky na preplnených a neraz veľmi nebezpečných slovenských cestách. Stella centrum sa nechce zaoberať praktikami určenými pre dosiahnutie zvyšovania počúvanosti, ktorá má za cieľ rádiu zabezpečiť čo najväčšiu časť z balíka peňazí určených pre inzerciu. Aj preto Stella centrum nikdy nebude zámerne klamať motoristov a nebude sa snažiť o vykonštruované očierňovanie ostatných dopravných servisov, ktorým by mohlo iba viac komplikovať zložitú dopravnú situáciu na Slovensku.“
Pôvod zverejňovaných informácií u konkurenčných poskytovateľov v minulosti spochybnil napríklad aj Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ), ktorý v apríli 2011 odhalil, že niektoré časti z jeho webu, kde sprostredkúva predpovede počasia a ďalšie meteorologické údaje, nelegálne sťahovali tretie strany. Počas vtedajšieho zlyhania vlastných serverov SHMÚ zistil, že denne sa asi stotisíckrát snažili iné servery sťahovať dáta z jeho webu automaticky.
Mediálne.sk s otázkami oslovilo aj Anténa Hitrádio.