V predošlom porovnaní bol trend výdavkov do reklamy v rádiách negatívny a predstavoval medziročný pokles 4,5 percenta.
Štatistiky a porovnania TNS za vlaňajšok pracujú na rozdiel minulých rokov len s piatimi celoplošnými rádiami, keďže Viva ukončila v roku 2013 vysielanie.
Podľa monitoringu Ad Intelligence, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, zľavy či bonusy, odvysielali Expres, Fun rádio, Jemné, Rádio Slovensko a Europa 2 v roku 2014 reklamu v hodnote 70,5 milióna eur. Predvlani mala reklama na rovnakých staniciach hodnotu 66,9 milióna. Reálne sumy, ktoré rádia za odvysielanú reklamu inkasujú, sú nižšie.
Na reklamnom koláči mal najväčší podiel podľa TNS najpočúvanejší Expres s 36 percentami, nasledovalo Fun rádio (33 %) a Jemné (13 %).
Podiel reklamy v rádiách v roku 2014 Zdroj: TNS Slovakia
Expres evidoval aj najväčší objem výdavkov do reklamy, hoci tie v jeho prípade medziročne klesli o vyše štyri percentá. Skokanom bolo podľa monitoringu naopak Fun rádiu s takmer štvrtinovým nárastom výdavkov do reklamy v jeho vysielaní.
Výdavky do reklamy v rádiách | |||
Stanica | Objem v roku 2014 [€] | Objem v roku 2013 [€] | Zmena [%] |
Rádio Expres | 25 583 242 | 26 749 733 | -4,36 |
Fun rádio | 23 353 310 | 18 797 892 | 24,23 |
Rádio Jemné | 9 208 888 | 8 339 624 | 10,42 |
Rádio Slovensko | 7 328 421 | 7 746 042 | -5,39 |
Europa 2 | 5 291 780 | 5 292 696 | -0,02 |
Zdroj: TNS Slovakia |
Celkový čas venovaný vysielaniu reklám na piatich najpočúvanejších staniciach bol v roku 2014 o šesť percent menší ako predvlani. Najvýraznejší pokles zaznamenala Europa 2, ktorá v roku 2013 vysielala 340 hodín reklám, kým vlani necelých 200, čo predstavovalo vyše 41-percentný prepad.
Celkovo stanice odvysielali takmer 200-tisíc spotov, medziročne o dve percentá viac. Najviac reklám bolo v rádiách v piatok 5. decembra – 1 127 spotov.
Najdlhší reklamný blok vysielalo Fun rádio – 14. októbra popoludní o 13:43, trvajúci 7 minút 55 sekúnd. Komerčná dvojka odvysielala celkovo najviac spotov – takmer 60-tisíc a prevzala tak po Vive prvenstvo v tejto štatistike.
Počet spotov v rádiách a čas venový reklame | ||||||
Stanica | Počet spotov 2014 | Počet spotov 2013 | Zmena [%] | Reklamný čas 2014 [h] | Reklamný čas 2013 [h] | Zmena [%] |
Fun rádio | 59 609 | 50 009 | 19,2 | 400 | 346 | 15,6 |
Jemné | 47 467 | 42 231 | 12,4 | 324 | 319 | 1,5 |
Rádio Expres | 45 836 | 46 021 | -0,4 | 305 | 320 | -4,7 |
Europa 2 | 27 779 | 38 321 | -27,5 | 198 | 340 | -41,6 |
Rádio Slovensko | 18 604 | 18 306 | 1,6 | 133 | 127 | 5,1 |
Zdroj: TNS Slovakia |
V komoditných segmentoch investovali najviac peňazí zadávatelia aj v minulom roku do propagácie osobných áut (monitorované 4 milióny eur), nasledovali časopisy (3,85 milióna) a supermarkety (3,29 milióna).
Z hľadiska monitorovaných objemov boli najväčšími inzerentmi vydavateľstvá Spoločnosť 7 Plus a Ringier Axel Springer, spolu s automobilkou Škoda Auto Slovensko. Vlani druhý Citroën Slovakia sa posunul na piate miesto, štvrtý bol Slovak Telekom.
Top 15 zadávateľov v roku 2014 | |
Zadávateľ | Výdavky [€] |
Spoločnosť 7 Plus | 2 038 034 |
Ringier Axel Springer | 1 648 851 |
Škoda Auto Slovensko | 1 592 426 |
Slovak Telekom | 1 292 762 |
Citroën Slovakia | 1 214 452 |
COOP Jednota Slovensko | 1 062 835 |
Lidl | 931 653 |
Tesco | 926 102 |
Billa | 891 167 |
Azet | 811 188 |
AAA Auto | 796 039 |
Porsche Slovakia | 784 483 |
STAR Production | 776 619 |
KIKA | 706 989 |
Prvá stavebná sporiteľňa | 686 564 |
Zdroj: TNS Slovakia |
Deväť z 15 najväčších zadávateľov bolo v rebríčku aj v roku 2013, šesť firiem v poradí pribudlo – Lidl, Tesco, Azet, AAA Auto, Star Production a Kika.