V predošlom porovnaní bol trend výdavkov do reklamy v rádiách negatívny a predstavoval medziročný pokles 4,5 percenta.

Štatistiky a porovnania TNS za vlaňajšok pracujú na rozdiel minulých rokov len s piatimi celoplošnými rádiami, keďže Viva ukončila v roku 2013 vysielanie.

Podľa monitoringu Ad Intelligence, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, zľavy či bonusy, odvysielali Expres, Fun rádio, Jemné, Rádio Slovensko a Europa 2 v roku 2014 reklamu v hodnote 70,5 milióna eur. Predvlani mala reklama na rovnakých staniciach hodnotu 66,9 milióna. Reálne sumy, ktoré rádia za odvysielanú reklamu inkasujú, sú nižšie.

Na reklamnom koláči mal najväčší podiel podľa TNS najpočúvanejší Expres s 36 percentami, nasledovalo Fun rádio (33 %) a Jemné (13 %).

V rádiách bolo vlani skoro 200-tisíc reklám, najviac na Fun rádiu

Podiel reklamy v rádiách v roku 2014 Zdroj: TNS Slovakia

Expres evidoval aj najväčší objem výdavkov do reklamy, hoci tie v jeho prípade medziročne klesli o vyše štyri percentá. Skokanom bolo podľa monitoringu naopak Fun rádiu s takmer štvrtinovým nárastom výdavkov do reklamy v jeho vysielaní.

Výdavky do reklamy v rádiách
Stanica Objem v roku 2014 [€] Objem v roku 2013 [€] Zmena [%]
Rádio Expres 25 583 242 26 749 733 -4,36
Fun rádio 23 353 310 18 797 892 24,23
Rádio Jemné 9 208 888 8 339 624 10,42
Rádio Slovensko 7 328 421 7 746 042 -5,39
Europa 2 5 291 780 5 292 696 -0,02
Zdroj: TNS Slovakia

Celkový čas venovaný vysielaniu reklám na piatich najpočúvanejších staniciach bol v roku 2014 o šesť percent menší ako predvlani. Najvýraznejší pokles zaznamenala Europa 2, ktorá v roku 2013 vysielala 340 hodín reklám, kým vlani necelých 200, čo predstavovalo vyše 41-percentný prepad.

Celkovo stanice odvysielali takmer 200-tisíc spotov, medziročne o dve percentá viac. Najviac reklám bolo v rádiách v piatok 5. decembra – 1 127 spotov.

Najdlhší reklamný blok vysielalo Fun rádio – 14. októbra popoludní o 13:43, trvajúci 7 minút 55 sekúnd. Komerčná dvojka odvysielala celkovo najviac spotov – takmer 60-tisíc a prevzala tak po Vive prvenstvo v tejto štatistike.

Počet spotov v rádiách a čas venový reklame
Stanica Počet spotov 2014 Počet spotov 2013 Zmena [%] Reklamný čas 2014 [h] Reklamný čas 2013 [h] Zmena [%]
Fun rádio 59 609 50 009 19,2 400 346 15,6
Jemné 47 467 42 231 12,4 324 319 1,5
Rádio Expres 45 836 46 021 -0,4 305 320 -4,7
Europa 2 27 779 38 321 -27,5 198 340 -41,6
Rádio Slovensko 18 604 18 306 1,6 133 127 5,1
Zdroj: TNS Slovakia

V komoditných segmentoch investovali najviac peňazí zadávatelia aj v minulom roku do propagácie osobných áut (monitorované 4 milióny eur), nasledovali časopisy (3,85 milióna) a supermarkety (3,29 milióna).

Z hľadiska monitorovaných objemov boli najväčšími inzerentmi vydavateľstvá Spoločnosť 7 Plus a Ringier Axel Springer, spolu s automobilkou Škoda Auto Slovensko. Vlani druhý Citroën Slovakia sa posunul na piate miesto, štvrtý bol Slovak Telekom.

Top 15 zadávateľov v roku 2014
Zadávateľ Výdavky [€]
Spoločnosť 7 Plus 2 038 034
Ringier Axel Springer 1 648 851
Škoda Auto Slovensko 1 592 426
Slovak Telekom 1 292 762
Citroën Slovakia 1 214 452
COOP Jednota Slovensko 1 062 835
Lidl 931 653
Tesco 926 102
Billa 891 167
Azet 811 188
AAA Auto 796 039
Porsche Slovakia 784 483
STAR Production 776 619
KIKA 706 989
Prvá stavebná sporiteľňa 686 564
Zdroj: TNS Slovakia

Deväť z 15 najväčších zadávateľov bolo v rebríčku aj v roku 2013, šesť firiem v poradí pribudlo – Lidl, Tesco, Azet, AAA Auto, Star Production a Kika.