Rok 2015 znamenal pre rozhlasový trh podľa zverejnených účtovných závierok ďalšie zvyšovanie tržieb. Rozhlasový éter vlani ovládli hlavne kampane na prezentáciu využitia prostriedkov z eurofondov, ale nielen vďaka nim rástli všetkým prevádzkovateľom rádií aj reálne tržby z inzercie.
Kým podľa monitoringu agentúry TNS Slovakia objem investícií do reklamy v šiestich celoštátnych staniciach (Expres, Fun rádio, Jemné, Europa 2, Rádio Vlna, Rádio Slovensko) prekročil v minulom roku výšku 82,5 milióna eur, reálne tržby z inzercie dosiahli len necelých 15 milióna eur. Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. Vlani sa podľa monitoringu výrazne zvýšil aj čas, ktorý v rádiách zaplnilo vysielanie reklám, a to o 32 percent.
Najviac sa darilo lídrovi trhu, najpočúvanejšiemu Rádiu Expres (podľa výsledkov aktuálneho prieskumu v 4. a 1. vlne 2016 MML-TGI agentúry Median SK). Tržby z inzercie sa mu prehupli cez päť miliónov eur. V minulom roku vykázal aj suverénne najvyšší hrubý zisk v hodnote 4,5 milióna eur, čo predstavuje takmer 45-percentný nárast.
Tržby rozhlasových vysielateľov | |||||||
Tržby 2015 (tis. eur) | Tržby 2014 (tis. eur) | Zmena 2015/14 (%) | Tržby z inzercie 2015 (tis. eur) | Tržby z inzercie 2014 (tis. eur) | Zisk pred zdanením 2015 (tis. eur) | Zisk pred zdanením 2014 (tis. eur) | |
Expres (D.Expres, k.s.) | 5 523 | 4 761 | 16,0 | 5 229 | 4 481 | 4 507 | 3 111 |
Fun rádio (Rádio, a.s.) | 2 479 | 2 181 | 13,7 | 2 479 | 2 181 | 163 | 4 |
Europa 2 (Europa 2, a.s.) | 1 609 | 1 551 | 3,8 | 1 608 | 1 551 | 1 | -94 |
Jemné (Tam Art Production, s.r.o.) | 711 | 731 | -2,8 | 595 | 626 | 2 | 6 |
Anténa Rock (GES Slovakia, s.r.o.) | 516 | 179 | 188,1 | 516 | 179 | 256 | -141 |
Vlna (Corporate Legal, s.r.o.) | 460 | 0 | – | 460 | 0 | 1 | 0 |
Lumen (Rádio Lumen, s.r.o.) | 230 | 201 | 14,4 | 228 | 201 | -19 | 4 |
Slovenský rozhlas | 29 918 | 27 905 | 7,2 | 1 833 | 1 323 | n | n |
z toho: | |||||||
koncesionárske poplatky | 22 555 | 21 338 | 5,7 | ||||
príspevok zo štátneho rozpočtu | 4 817 | 4 473 | 7,7 | ||||
ostatné príjmy | 713 | 771 | -7,5 | ||||
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami, doplnené z Registra účtovných závierok SR, zostavila TREND Analyses |
Pre Jemné, Anténu Rock a od minulého roka aj novovzniknutému Rádiu Vlna predáva reklamný priestor spoločnosť Radio Services. Tá vlani vykázala celkové tržby vo výške 3,7 milióna eur. Okrem tržieb z predaja reklamného priestoru (aj keď tvoria podstatnú časť), obsahujú aj tržby z inej činnosti.
Medziročne vyšší obrat o viac ako sedem percent sa podarilo minulý rok vykázať aj verejnoprávnemu Rádiu Slovensko. Zvýšili sa mu príjmy nielen z koncesionárskych poplatkov, ale aj príspevok od štátu a z reklamy. Podiel reklamného času je však vo verejnoprávnom rozhlase zákonom limitovaný.
Trhová trojka (komerčná dvojka) v počúvanosti, Fun rádio zvýšilo svoje tržby o takmer štrnásť percent a výrazne mu vzrástol aj prevádzkový zisk. Zo šiestich celoštátnych staníc vykázali stratu len prevádzkovatelia Jemných a Rádia Lumen.
Šéf mediálnej agentúry Media and Digital Services Michal Teplica vníma určitú renesanciu rozhlasového vysielania. Reklamné výdavky v rádiách podľa jeho odhadu budú rásť aj tento rok a to o päť až šesť percent. Ako dôvod vidí vypredanosť televízií a pozitívne trendy v rámci retailu, bankového sektoru a osobných áut, ktorí si kupujú čoraz viac vĺn pre odvysielanie svojich reklamných spotov.