Programové prvky z minulosti vniesli do vysielania Fun rádia ľahký závan histórie. Nemá však ísť o návrat do starých čias, ale niečo, čo do éteru dostane novú emóciu a prízvukuje príbeh a formát Fun rádia. P. Ziman verí, že stagnujúca počúvanosť stanice bude aj vďaka zmenám v nasledujúcom období rásť.
Ako prezident Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANTRS) v rozhovore pre Mediálne.sk vysvetľuje aj to, prečo je zákaz krížového vlastníctva prežitkom, ako sa rádiá postavia k schváleným kvótam podielu slovenskej hudby vo vysielaní a či trh počíta naďalej s meraním počúvanosti u spoločnosti Median.
Fun rádio sa odhodlalo k čiastočnému reštartu, ktorý naznačili aj zmeny v programe. Čo vás k nim viedlo?
Jedným z dôvodov boli dlhodobé analýzy, ktoré máme. K istým zmenám sme pristúpili pred dvomi rokmi, no nesplnili naše očakávania. Teraz sme to poňali trochu inak. Chceme získať na svoju stranu našich nepravidelných poslucháčov a rozšíriť cieľovku – primárna však zostáva 19 – 29, s presahom päť – osem rokov. Čo sa týka programových zmien, možno vyzerajú ako vypuklé, ale v rámci štruktúry sa toho až toľko nezmenilo. Máme nejaké nastavenie, no aj to sa v čase vyvíja, keďže trh sa mení. Dôležité je poslucháča si udržať, nejde hrať sa na to, že tohto už máme napevno a ideme len získať ďalších.
Stávka na „retro“ Fun rádio s využitím pôvodného loga, starších rubrík a moderátorov z minulosti vám vyšla ako ideálna cesta, ako zlepšiť počúvanosť?
Pridali sme to, čo od nás vždy ľudia očakávali. Fun rádio má v sebe obrovskú emóciu, príbeh, formát, ktorý dovoľuje robiť veci, ktoré by možno iným rádiám robili ťažkosti. Tú emóciu sme chceli do éteru vrátiť, po dlhej dobe sme urobili neštandardný krok, ako boli narodeniny vo vysielaní. Tam sme prišli na to, že veľakrát ideme smerom, ktorý naznačujú ukazovatele, ale možno niektoré veci opomíname. V tom dni sme cítili silu, energiu a že to ide celé z nášho vnútra. Nešlo pritom len o staré jingle a moderátorov z minulosti. Chceme si udržať mladého poslucháča a prinášať poslucháčom strednej vekovej kategórie to, čo od nás boli zvyknutí dostávať. To samozrejme neznamená, že príde Julo alias Python a bude hrať hudbu z 80. rokov. Ak by zostal visieť v minulosti, mladú cieľovú skupinu nepodchytí. On ani poslucháči nechcú byť zakliesnení v starých časoch, no tá emócia, ktorá sa k nim viaže, ich baví. Platí, že stále prinášame nové trendy, to bolo vždy našou výsadou. Chceme prekvapovať, inšpirovať, vytvárať talk-about.
„Fun rádio má v sebe obrovskú emóciu, príbeh, formát, ktorý dovoľuje robiť veci, ktoré by možno iným rádiám robili ťažkosti. Tú emóciu sme chceli do éteru vrátiť.“
Pridali ste napríklad nedeľnú talkšou so Šarkanom, ktorá sa začína o hodinu skôr ako Evitina relácia na Exprese. Nepripomína to kopírovanie konkurencie, naháňanie lídra zdvojovaním programu?
V istej chvíli sa trh začal vyvíjať veľmi konzervatívne, všetci sa snažili nastaviť si svoj formát a nerobiť chyby. Hlavne to musí robiť líder, ktorý sa bráni atakom ostatných, úlohou nás, ale aj ďalších staníc je špekulovať, ako sa dostať vyššie. V tomto konkrétnom prípade nemôžem povedať, že je to robené „proti“ Expresu. Vychádzalo to opäť z nás, o takomto druhu programu sme diskutovali ešte v čase, keď bola vo Fun rádiu Adela. Rozmýšľali sme, či takúto reláciu neurobiť s ňou. Napokon k tomu neprišlo, ale nedeľa takýto formát znesie a aj si ho žiada. Je však veľmi dôležité, s kým to urobíte a ako to bude vyzerať. Nedá sa čakať, že ktokoľvek si sadne za mikrofón v talkšou, bude to v poriadku.
Víkend v rádiu, zdá sa, zažíva miernu obrodu, program posilňujú v sobotu a nedeľu aj ostatní. Oplatí sa do týchto slotov investovať?
Ešte nemáme analýzu novej relácie, keďže sa vysiela krátko. Víkendové čísla však nemusia ukázať až toľko, tieto sloty sú v analýzach veľmi nekonzistentné, ľudia reagujú rôzne aj podľa počasia, ročného obdobia, prázdnin.
Mladých nechceme nechať Europe 2
Podvečerný blok, kde má miesto spomínaný Julo alias Python, ste nazvali Stará, natoč gramofón, no obsah relácie sa oproti predchodcovi Večer s Fun rádiom nezmenil. Dá sa očakávať ešte nejaký vývoj?
To je to, o čom, hovorím, veríme, že príchod Jula môže osloviť cieľovku 30+. Nie je pravda, že sme vo večeri nič nezmenili, ale keď robíte zmeny, neznamená to, že to vždy musí byť z čierneho na biele. Urobili sme tam napríklad mierne úpravy hudobného formátu a vzorcov. Opakujem však, my nechceme prísť o mladého poslucháča. Julo, aj keď nie je začínajúci 20-ročný moderátor, dokáže zaujať aj mladých, dokazuje, že je stále Fun rádio.
Zdroj: Martina Brunovská
V staršej cieľovke, o ktorú sa tiež pokúšate, je silný Expres. Že chcete tiež podchytiť týchto ľudí ide aj ruka v ruke so snahou viac sa odlíšiť od Europy 2, s ktorou spoločne predávate reklamu a ktorej doménou sú mladí poslucháči?
Programovo s Europou 2 nespolupracujeme, oni majú svoj formát, my svoj. Fun rádio má z dlhodobých prieskumov pevnú pozíciu na trhu, či už sa to týka značky alebo nastavenia. Je ťažké pre kohokoľvek vstúpiť na trh a ísť po poslucháčovi, ktorý je niekde usadený. My nechceme pustiť mladých Europe 2, nerobíme rádio pre staršieho poslucháča. Svedčí o tom napríklad to, že sme počas dňa začali výraznejšie podporovať vysielanie novej hudby. Hráme ju v iných častiach dňa ako predtým.
Výber hudby je samostatná téma. Vo vysielaní máte viac skladieb z 90. rokov, ktoré ste pridávali aj v minulosti. Cítiť v tom však značnú nepravidelnosť. V jeden deň narazí človek na veľa starších hitov, inokedy počuje len novšie piesne. Aké je to nastavenie?
Zmeny sme urobili v dvoch vlnách, nemôžem byť úplne konkrétny, ale je jasné, že je za tým veľa analýz a matematiky. Expres, Fun rádio a Europa 2 hrali za posledné obdobie 80 – 85 percent rovnakej hudby, čo nebolo v poriadku. Vždy niekto na niekoho reagoval. Pripomínalo to muchy držiace sa na jednom koláči. Do istej miery to ide, ale neprináša to efekt. My sme sa odhodlali k určitému vybočeniu, aj keď hudobný vzorec sa nemení každý deň, ten je nejako nastavený. Poslucháči majú svoje rituály a často počúvajú rádio v rovnakých častiach dňa. Veľakrát sa im pri tom stávalo, že v rôzne dni počuli v rovnakom čase tú istú pesničku. To aj v kombinácii s tým hudobným prienikom najpočúvanejších rádií mohlo navodzovať dojem, že všetci hrajú to isté a dokola. Z toho pohľadu je pre nás fine-tuning veľmi dôležitý. Balík hudby, ktorý hráme, nevychádza z našej intuície. Pri nových veciach sa spoliehame na talent našich ľudí na čele s hudobným dramaturgom. Ten je dôležitý aj pri vytváraní vzorca. Sú pesničky v rôznych kategóriách, tie sa v rôznych častiach dňa nejakým spôsobom do vzorca nasadzujú. Nedá sa to strojovo nastaviť, to by bolo A – B – C hranie celý deň.
Vo vysielaní máte spravodajstvo každú hodinu a dopravu každých 30 minút. Informačný servis sa však končí o 18:00. Nie je to nevýhoda Fun rádia?
Nedá sa byť mačka aj pes. Keď je Expres zameraný na dopravu, nemôže tu byť desať takých rádií. Fun rádio začalo robiť ako prvé na Slovensku dopravný servis, no je pravda, že sa tomu nevenovalo do takej miery ako Expres. Ten na tom postavil svoj formát aj komunikáciu. Dnes už akékoľvek rádio príde, nemôže byť dopravným rádiom, možno ak, tak niektorý okruh Slovenského rozhlasu. V našom formáte je dominantou hudba a zábava. Samozrejme, popritom musia byť nejaké informácie z diania okolo nás, ale aj hudobné novinky. Určite ste si všimli, že spravodajstvo nemáme také hlboké ako verejnoprávne stanice či Expres, lebo formátovo to k nám nesedí. Ani Jemné kedysi nemali dopravný servis, lebo tvrdili, že vysielajú pre ženy 35+, ktoré väčšinou nejazdia autom. No dnes ho už majú, je to asi vývojom doby a snahe poskytnúť poslucháčovi službu, byť preňho užitočný. Menia sa aj nároky ľudí, žijú inak ako pred piatimi rokmi. Prudký vývoj vidno nielen v rádiu, ale ešte viac napríklad v online. Reagovať na to s omeškaním by bola prakticky smrť.
Nahradiť Adelu stopercentne nejde
V rannom prime-time ste sa museli pred dvomi rokmi vzdať Adely Banášovej. Počúvanosť Fun rádia odvtedy klesla. Vidíte priamy súvis?
Určite to súvisí, vždy sme si boli vedomí, že zmeny tohto typu sú dôležité rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú mnohé procesy a aj počúvanosť. Obsadenie rána sa nemenilo u nás, pochopiteľne, prvý raz. Keď si spomeniete na mená ako Mravec, Dalila, Tibor Hlísta, Peter Kočiš, Martin Nikodým, tí všetci u nás vysielali. Keď ste si v danej chvíli mali predstaviť, že niekto z nich nebude zrazu v éteri, tak to skoro ani nešlo. Tak ako si neviete pri prvej láske predstaviť, že by ste raz mali byť s niekým iným. Vývoj však ide ďalej, ide o to pokúsiť sa zachovať kontinuitu. Nebolo jednoduché prísť o Adelu, dôvody asi nemusím hovoriť. Adela je pojem. No na druhej strane nemôžete všetko staviť na jednu kartu. Hovorí sa, že nenahraditeľných sú plné cintoríny.
Junior a Marcel boli jasná voľba alebo ste zvažovali aj iné alternatívy?
Na zmenu sa pripravujete vopred a zvažujete viacero možností. Podobnú situáciu sme predtým riešili, keď odchádzali Miňo so Slávom a vtedy sa ma akcionári pýtali, kto ich nahradí. Povedal som – Adela so Sajfom. Neboli neznámi, vysielali popoludnia, ale nikto si to nevedel predstaviť. Boris Kollár sa ma rovno spýtal, či mi nešibe. Ale to sú skrátka veci, ktoré musí na seba vziať manažment. Našťastie Adela a Sajfa boli dlhé roky výnimočná dvojica, skvelo sa dopĺňali. Junior a Marcel sú tiež naše výrazné značky a zaujímavé je, že sa nedajú porovnávať s Adelou a Sajfom. Chalani sú zohratí, nahrávajú si, ale sú to dvaja muži, robia dobrú rannú šou. No samozrejme inú, ako keď tam bola miešaná dvojica – muž a žena.
„Nebolo jednoduché prísť o Adelu, dôvody asi nemusím hovoriť. Adela je pojem. No na druhej strane nemôžete všetko staviť na jednu kartu.“
Adela napokon z rozhlasu neodišla – vlastnú reláciu má na Rádiu Slovensko. Nemohla ju mať na Fun rádiu?
Hovoril som, že sme jej ponúkali formát, aký má teraz Šarkan, ale v danej chvíli to nebola pre ňu téma. Ona mala nejaké predstavy o svojom fungovaní, ktoré sa zrejme časom menili, to by lepšie povedala sama. Odísť z rannej šou bolo jej rozhodnutie a ja som ho rešpektoval. Ale v žiadnom prípade to nebolo tak, že Adela by robila vo Fun rádiu niečo, s čím nebola spokojná, a preto išla robiť do Slovenského rozhlasu...
Zdroj: Martina Brunovská
Premýšľali ste aj o možnosti dať k Sajfovi do ranného vysielaniu inú kolegyňu?
Nahradiť Adelu stopercentne by bolo náročné. Ak by sme to urobili, ľudia by začali porovnávať. To nikto z nás nechcel. Samozrejme, inak sme museli vyprofilovať aj Sajfu, ktorý dovtedy fungoval vo dvojici a zrazu sa ocitol v novej situácii. Keď hráte tenis sám so sebou, veľmi si nezahráte. Ale aj to pinkanie o stenu sa musíte naučiť. Sajfa sa našiel aj v novej polohe a to je fajn. Niekedy sa ma ľudia pýtali, či som s ním a Adelou ako veľkými hviezdami viem poradiť. Moja reakcia ich prekvapila – pretože to boli vždy dvaja najdisciplinovanejší moderátori.
Či bol Sajfa kampaň? Ako komu vyhovuje
V rozpore s týmto je Sajfov v počin, keď sa akože odhodlal na „pirátske vysielanie“ a dostal dočasný „vyhadzov“. Aj cez neho ste upozornilli na zmeny vo vysielaní. Dnes už môžete priznať, že to bolo koordinované promo?
Možno to vyzerá ako marketingová aktivita, ale tie veci vychádzali od Sajfu. Viete, ja ani nechcem diskutovať na tému, či to bolo pripravené, alebo nie. To asi zostane navždy záhadou. Je na každom, aby si z toho vybral, čo potrebuje - keď niekomu vyhovuje, že to bolo plánované promo, OK, ak to pre niekoho bol odvážny úlet moderátora, ktorý urobil niečo iné, ako je zaužívané, tiež v poriadku. V každom prípade sme si z tejto situácie urobili nejaké závery a utvrdilo nás to v tom, že musíme viac vnímať nášho poslucháča. Sajfa vedel, že pripravujeme kampaň, či ho to inšpirovalo, alebo mu niečo preblyslo hlavou, neviem. My sme jeho aktivitu nikde nepromovali, nepísali sme k tomu PR články ani k tomu neboli rozhovory či reklamu. Máme ešte nejaké veci v hlave, ktoré plánujeme rozvíjať, možno s niečím takýmto budú súvisieť.
Z toho, čo ste povedali, sa zdá, že odmietate, že by šlo o pripravenú kampaň.
Nechcel by som dostať do tejto debaty, už len preto, že je nezmyselná pre poslucháča ako takého. Na konci nášho snaženia sú ľudia, ktorým chceme priniesť niečo, čo ich poteší. Rebélia alebo kampaň, nikoho v interpretácii nechcem brzdiť ani obmedzovať. Viete, ako to s virálom chodí – ak ho chcete urobiť a pripravovali by ste sa na to akýmkoľvek spôsobom, tak to môže a nemusí vyjsť. My sme mali pripravenú kampaň, ktorá sa začala asi týždeň po Sajfovom kroku, ktorý s tým však nesúvisel. Bola to záležitosť, ktorá mohla narušiť plánované aktivity. Nech si Sajfovo počínanie každý vyhodnotí sám, pre mňa je dôležitý výsledok. Či ľudia sú a budú spokojní s tým, čo im ponúkame.
Dali ste si pri zmenách aj konkrétne méty, čo sa týka rastu počúvanosti? Aj keď prepad je len v desatinách percentuálneho bodu, Fun rádio v číslach kleslo na hodnoty z roku 2007.
Medziročný pokles pri Fun rádiu využívate na Mediálne.sk často skoro pri každom výstupe o nás, čo je trošku úsmevné a nebojím sa povedať, že aj trochu tendenčné. Pozrite sa, trh sa nejako vyvíja. Nedá sa na takom malom priestore fungovať úplne konzistentne. Už len z toho, čo sa zmenilo v poslednom období. Preorganizovali sa sily, rádia sa zoskupujú. Slovenský rozhlas využíva to, čo súkromné médiá zo zákona nemôžu, teda cross promo. Rozhlas je v televízii a televízia v rozhlase. Medzi komerčnými stanicami vznikla nová skupina, ktorú môžeme nazvať J&T. Od čias krízy rádiá upravili niektoré veci, napríklad marketingové aktivity, to všetko môže ovplyvňovať súčasný stav. Áno, Fun rádio za posledné obdobie mierne klesalo, ale verím, že teraz to bude naopak. To je dôvod, prečo sme všetky aktuálne zmeny robili. Pokiaľ ide o tržby, ekonomicky aktívneho poslucháča, ktorý je zaujímavý aj pre klientov, v tomto ukazovateli zaznamenávame nárasty. Aby som ešte vysvetlil vývoj krivky. Historicky sme veľa poslucháčov získali počas silnej kampane „Ja som Funrádio“. Keď sme potom upravovali formát, boli sme si vedomí, že o niektorých poslucháčov prídeme, namiesto nich sme chceli získať viac nových. Na to sme však potrebovali marketingový rozpočet, ktorý sa v tom čase musel uťať, hoci intenzívna podpora bola žiaduca. No v kríze sa podobné výdavky zastavujú ako prvé. Ak sme nových poslucháčov nezískali pred dvomi rokmi, verím, že teraz sa to podarí.
Budete pokračovať v obchodnej spolupráci s Europou 2?
Sme v rokovaní. Obchodné zastúpenie máme zatiaľ do konca roka. Uvidíme, ako sa to vyvinie.
Zákaz krížového vlastníctva je prežitok
Do „balíčka“ ste pribrali aj viacero menších regionálnych staníc. Ako sa spätne pozeráte na tento krok?
Úprimne poviem, že ak by bolo možné krížové vlastníctvo, situácia by bola na trhu jednoduchšia. Určite by vysielatelia mali záujem dopĺňať svoj formát inými stanicami. Momentálne zastupujeme sedem regionálnych rádií, ktorých počúvanosť je niekde medzi 1,5 – 3,8 percenta. Ďalšie štyri stanice sú na čakačke. Je tam však dôležité správne nastavenie, lebo v momente, keď máte tých rádií zbytočne veľa, tak z toho koláča nemá nikto nič. Týmto spôsobom sa nám darí oslovovať cieľovky, ktoré nemajú presah v silných rádiách. Regionálni klienti sa zároveň vďaka tomu môžu dostať na väčšiu plochu.
Zdroj: Martina Brunovská
Má to ekonomický zmysel?
Je skoro to analyzovať. Berieme to tak, že kvapky robia dážď a my chceme posilňovať našu pozíciu na trhu.
Z rovnakých priestorov ako vy začala vysielať od septembra Viva Metropol. Jej zástupca tvrdil, že spoločný predaj reklamy s Fun rádiom je pravdepodobný. Spolupracujete?
Nie, nemáme s nimi nič spoločné. Využívajú priestory, ktoré sú tu k dispozícii. Nie je to ani obchodný vzťah s Fun rádiom, ale s majiteľom budovy. Majú dve miestnosti prenajaté zatiaľ do konca roka.
Ide o metropolitnú stanicu, vy sami vlastníte doménu radiobratislava.sk, ale aj ochrannú známku na tento názov. O projekte ste však zatiaľ nič neprezradili. Nie je živý?
Zatiaľ nemáme k tomu nové informácie. Máme v hlave viacero projektov, jedným z nich je aj to, o čom hovoríte. V súčasnosti sa však tomu nevenujeme, je to v režime stand-by.
Novú stanicu vzhľadom na legislatívu si založiť nemôžete.
Nemôžeme.
K čomu sa teda môže viazať tá značka, k internetovému projektu?
Internetových rádií máme dosť, je to platforma, ktorá ešte potrebuje dospieť do efektivity. Vždy sa všetko dá urobiť, ale musíte vedieť správne nastavenie. Nedá sa mimochodom vylúčiť, že krížové vlastníctvo do budúcnosti bude možné. Tému ako ANRTS pri debatách s licenčnou radou a Národnou radou často otvárame, myslíme si, že je to absolútny prežitok. Reálne môžete vlastniť dve rádiá, no musíte pri tom robiť klamstvo, aby vám nepatrili oficiálne. Legislatívnych okľúk je dosť a je čudné, že sa to musí riešiť týmto spôsobom.
Čiže počínanie J&T beriete tak, že ich k tomu donútili zastarané zákony, alebo to zo svojej pozície vnímate ako krivdu, keďže vy viac rádií neprevádzkujete?
Keď sa pozriem na tri rádiá, ktoré asi máte na mysli a o ktorých sa hovorí, že ich vlastní J&T, tak sú formátovo ďaleko od Fun rádia. Pre ne bude fajn, keď sa dostanú do čiernych čísel. V nich sú momentálne na trhu, žiaľ, len dve rádiá, ktoré sú schopné ekonomicky prosperovať – Expres a Fun rádio. Je náročné mať celoplošné rádio, ktoré negeneruje zisk. Je to veľmi drahé – platíte vysielače, trasy, technikov, ľudí. Potom je otázka, aký zmysel je mať stratový projekt. Môžu byť na to dva dôvody – buď pripravujete niečo, čo budete chcieť neskôr predať, alebo dúfate, že sa to podarí nejako časom skonsolidovať. Skúsenosti ukazujú, že ten druhý scenár nie je ľahký, môžu to dokázať len silní hráči. Ale ako hovorím, viem si predstaviť, že by aj Fun rádio malo nejaké stanice, ktoré by robili doplnok k nášmu formátu. Zároveň by robili „obranu“ voči ostatným rádiám, čím by hlavnú stanicu odbremenili. To si určite vedia predstaviť aj v ďalších rádiách.
Z tohto pohľadu teda rozumiete Jemným, že fungujú spolu s Anténou Rock a Vlnou v snahe vybudovať rentabilný biznis.
Budú to mať však náročné, neviem, či je ich cieľom vybudovať skupinu, ktorú predajú, alebo veria tomu, že budú mať potrebnú relevanciu na trhu. Formát, ktorý by bol plnohodnotný napríklad na Vlne, nerobia. Hovorím o plnoformátovom rádiu typu Twist. Je otázne, do akej miery im bude matematika dlhodobo vychádzať, ale je to ich záležitosť. Nám formátovo tieto rádiá neprekážajú, to skôr Slovenskému rozhlasu a Expresu.
Web sme začali robiť prví inak
Fun rádio kladie značný dôraz na online, hoci z neho stále plynú marginálne príjmy. Očakávate, že si online bude ukrajovať postupne oveľa výraznejšie?
Keď sa začal presadzovať online, vyzeralo to, že rádiá budú mať veľký problém. Nakoniec je z toho skôr vhodný doplnok, online znesie a vyžaduje viac contentu, ktoré naopak rádio nie je schopné ponúknuť. Aj čo sa týka ekonomiky, je online určite budúcnosť. Mladí dnes využívajú internet v takom obrovskom rozsahu, že to bude robiť veľký problém aj televíziám. Monetizácia online priestoru je ešte v plienkach, napriek tomu na tom vieme zarábať. Dnes je to možno na úrovni podielu troch – piatich percent z celkových príjmov, ale určite to bude naberať na sile. Ak sa nám podaria veci, tak to bude čoskoro na úrovni ôsmich – desiatich percent.
Hrajú prím bannery alebo sa zameriavate aj na webe na atypickú reklamu?
Rovnako ako vo vysielaní sa aj na webe snažíme ponúkať špeciálne projekty. Rozhlasové spoty, oznamy respektíve bannery predstavujú základnú formu, doba je však ďalej a klienti si vyžadujú špeciálny prístup, výnimočnosť, chcú byť videní. Budúcnosť v tomto je natívna reklama, ktorá má priestor aj na webe.
„Monetizácia online priestoru je ešte v plienkach, napriek tomu na tom vieme zarábať. Dnes je to možno na úrovni podielu troch – piatich percent z celkových príjmov, ale určite to bude naberať na sile.“
Od vlaňajška sa vám nárazovo podarilo zvýšiť návštevnosť webu o stovky percent. Čo za tým je, ste otvorene nepovedali. Takže akú radu máte pre tých, čo zbierajú unikátov krvopotne po desiatkach a vy ste z 250-tisíc používateľov vyskočili na marcových 930-tisíc?
Boli sme prví, ktorí začali robiť väčšinu trafficu odlišným spôsobom. Dnes už je evidentnejšie akým. Najväčšiu časť prílevu nám robia sociálne siete. Keď sme s tým začali, nikto nevedel, čo sa deje. Boli tu smiešne otázky, či si nekupujeme unikátov z Číny a Indie. My sme v AIM monitore, kde sa dá všetko zistiť. Tam vám traffic zo zahraničia očistia. Takto sa klamať nedá. Po našom vzore sa potom vybrali aj iné rádiá. To, že sme dokázali na webe rýchlo rásť, však stále považujem za naše know-how. Určite neprídeme s bubnom na zajace a nebudeme hovoriť podrobne, ako sme to robili. Samozrejme, ani v tomto prípade to nie je náhoda. Mali sme pripravené veci ešte z roku 2011, robili sme si analytiku a zistili, že je vhodné sa do toho pustiť. Zrazu to začalo fungovať. A chystáme ešte ďalšie veci, aby sme rástli naďalej.
Ako si vysvetliť tie výrazné výkyvy návštevnosti vášho webu? Po spomínanom marcovom rekorde ste sa vrátili k 700-tisícom a v lete k 500-tisíc RU.
K poklesu prišlo, keď Facebook zmenil pravidlá a začal niektoré veci brzdiť. Od mája 2015 však máme hrubé čísla stabilizované. Pokles čísel od augusta súvisí s tým, že v AIM sa reportujú čísla samostatne pre desktopy a mobily.
Kvóty zrejme vyženú z éteru českú hudbu
Realitou sú kvóty povinných podielov slovenskej hudby od januára 2016. Aký vplyv bude mať novela na trh?
Rada pre vysielanie a retransmisiu bude rozhodovať o tom, ktoré stanice z toho vynechá, preto sme sa už na stretnutí informovali k téme. Žiaľ, zákon je tak napísaný, že rada bude mať asi pomerne malú snahu sa vyhraňovať. To, že sa výnimka bude týkať napríklad národnostného rádia, je jasné. Ale čo ostatní? Každé rádio má svoj formát. Minister Maďarič na to povedal, že ak by tu bolo rádio americkej country, to by mohlo žiadať o výnimku, lebo je nezmysel, aby hralo slovenské piesne. Takéto rádio tu, samozrejme, nikdy nebude, lebo by ho robil len ekonomický samovrah. Rada bude mať určite žiadosti o výnimky na stole, ako ich posúdi, uvidíme. V ANRTS sme nevzdali ani boj so samotnou legislatívou - máme vyjadrenia z prokuratúry, od právnikov, od Európskej komisie, ktoré naznačujú, že prijatá novela nie je v poriadku.
Vychádzajme z toho, že najväčšie rádiá výnimku nedostanú. Čo sa stane s ich playlistami?
Najviac to postihne rádiá orientované na mladších poslucháčov. Stanice so staršou cieľovkou môžu pustiť Vaša Patejdla, Adam Ďuricu aj Františka Kryštofa Veselého. Rádia pre mladých to budú mať horšie, lebo keď sa tínedžera opýtate, či vám vie povedať päť pesničiek od Tublatanky, tak sa spýta – od koho? Ak by som to mal generalizovať – budeme hrať viac tých slovenských pesničiek, ktoré mladí budú chcieť.
Zdroj: Martina Brunovská
A v ktorých slotoch?
Zákon určuje kvóty od 6. do 24. hodiny, čiže keď si to rozrátate na tento horizont, tak každá tretia – štvrtá pesnička bude musieť byť slovenská. Je tam ešte zaujímavý moment v tom, že poslucháči ťažšie rozlišujú slovenskú hudbu od českej. Čiže ak by mali počúvať každú tretiu – štvrtú pesničku slovenskú a do toho by tam hrali ešte aj české skladby, tak môžu mať pocit, že tam nič iné okrem domácej hudby nie je. Takže je predpoklad, že viac slovenskej hudby bude na úkor českej, ktorá sa bude vytrácať. Lenže rovnaký si zákon si môžu urobiť aj Česi, kde to môže mať podobný efekt a som zvedavý, ako sa to bude páčiť našim interpretom, aj tým, ktorí presadzujú kvóty, ak ich za hranicami z tohto dôvodu prestanú hrať.
Takže preferujete zaradenie slovenskej hudby do playlistu rovnomerne?
To som nepovedal. Myslím, že jednou z ciest budú tematické bloky. Dodržiavanie kvót sa bude počítať mesačne. Z toho, čo počúvam na trhu, to smeruje k tomu, že sa rádia budú snažiť odľahčiť prime-timy na úkor off-timov. Je to škoda, lebo aj v tom menej lukratívnom čase sa snažíme získať poslucháča a stane sa nám opak, že ho tam začneme zaťažovať. Poslucháči možno budú prechádzať na iné platformy, majú milión možností od YouTube po Spotify.
„Zaujímavý moment je v tom, že poslucháči ťažšie rozlišujú slovenskú hudbu od českej. Je predpoklad, že viac domácej hudby bude v rádiách na úkor českej, ktorá sa bude vytrácať.“
Čo sa týka merania počúvanosti, ANRTS chystala v minulosti tender, v ktorom chcela nájsť nového realizátora prieskumu. Táto vec zostala na mŕtvom bode? Dôverujete dátam Medianu?
Asociácia tú aktivitu zastavila, boli náznaky, že by to bolo tak neúmerne drahé, že by to trh nezvládol. Renomované agentúry pracujú dnes s údajmi z Medianu, nemajú ani dôvod meniť to. Rádiá sú len časťou toho celého balíka v prieskume. Muselo by prísť niečo, čo by agentúry presvedčilo, že novým prieskum by bol relevantnejší, pre ne hodnotnejší. Otázka je tá, či by to rádiá boli schopné zaplatiť. Vieme, že problém majú hlavne menšie stanice, ktorých počúvanosť Median vyhodnocuje na úrovni štatistickej chyby. Dúfame, že prieskum počúvanosti sa bude skvalitňovať a že Median bude schopný sprístupniť tie dáta, ktoré dlhodobo nechcel v rámci auditu dodať. Možno vývoj v budúcnosti pôjde tak ďaleko, že dáta o počúvanosti budú tiecť z úplne iných zdrojov, s podrobnejším výstupom.