Objem investícií do reklamy v šiestich celoštátnych staniciach, ktoré TNS Slovakia monitorovala (Expres, Fun rádio, Jemné, Europa 2, Rádio Vlna, Rádio Slovensko), prekročil v minulom roku výšku 82,5 milióna eur, čo predstavuje medziročný nárast o 16,7 percenta. Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie.

Do monitoringu agentúry vlani pribudlo Rádio Vlna, to však nemalo zásadnejší vplyv na rastúci trend – oldies stanica zo skupiny Radio Services sa na celkovom objeme výdavkov do reklamy podieľala dvomi percentami. Objem reklamných výdavkov v piatich rádiách bez Vlny dosiahol 81,1 milióna eur.

Z investovaných prostriedkov zadávateľov išlo najviac do najpočúvanejšieho Expresu, ktorý si ukrojil 35 percent z reklamného koláča. Fun rádio malo podiel 30 percent. Kým v prípade Expresu išlo medziročne o nezmenený stav, pri Fun rádiu evidovala agentúra mierny, trojpercentný pokles. Poradie dopĺňajú rádio Jemné (medziročne +3 %), verejnoprávne Rádio Slovensko (medziročne +1 %) a Europa 2 (medziročne bez zmeny).

Najviac reklám vlani pustili Jemné. Éter ovládli eurokampane

Zdroj: TNS Slovakia

Nárast výdavkov do reklamy zaznamenalo všetkých šesť monitorovaných rádií. Najvýraznejšie, až o vyše 40 percent, to bolo v prípade Jemných. Najvyšší objem reklamných rozpočtov nasmerovali zadávatelia do Expresu – 29,2 milióna eur.

Výdavky do reklamy v rádiách
Stanica Objem v roku 2015 (€) Objem v roku 2014 (€) Zmena (%)
Rádio Expres 29 207 129 25 583 242 14.17
Fun rádio 24 412 216 23 353 310 4,53
Rádio Jemné 12 932 525 9 208 888 40,44
Rádio Slovensko 8 974 803 7 328 421 22,47
Europa 2 5 632 641 5 291 780 6,44
Rádio Vlna 1 428 798 -
Zdroj: TNS Slovakia

Vlani sa výrazne zvýšil aj čas, ktorý v rádiách zaplnilo vysielanie reklám – o 32 percent. Na tom sa už priamo podieľal aj vznik Vlny - vlani TNS monitorovala len päť staníc, ako aj značný, 37-percentný nárast objemu na Jemných. Dovedna odvysielalo šesť rádií v minulom roku 265-tisíc reklamných spotov v celkovej dĺžke 1 800 hodín vysielania. Počet spotov medziročne narástol o tretinu, v roku 2014 (ešte bez Vlny) neprekročil 200-tisícovú hranicu.

Reklamne „najsilnejším“ dňom bol vlani 11. december, spomínané stanice vtedy odvysielali dovedna 1 500 spotov. Najdlhší reklamný blok malo Fun rádio – 16. júna o 15:15 zaradilo 7 minút 15 sekúnd spotov.

Počet spotov v rádiách a čas venovaný reklame
Stanica Počet spotov 2015 Počet spotov 2014 Zmena (%) Reklamný čas 2015 (h) Reklamný čas 2014 (h) Zmena (%)
Rádio Jemné 66 541 47 467 40,2 444 324 37
Fun rádio 60 837 59 609 2,1 402 400 0,4
Rádio Expres 51 463 45 836 12,3 340 305 11,5
Europa 2 28 121 27 779 1,2 209 198 5,2
Rádio Slovensko 21 531 18 604 15,7 148 133 11,5
Zdroj: TNS Slovakia

Z pohľadu komunikovaných komodít vlani rozhlasový éter ovládli kampane na prezentáciu využitia prostriedkov z eurofondov. Osobné autá, ktoré rebríčku dominovali v minulých rokoch, klesli na tretie miesto. Predbehla ich ešte kategória časopisy.

Zastúpenie segmentov na výdavkoch
Segment Objem (€)
Operačné programy, Európske fondy 6 198 990
Časopisy 4 327 394
Osobné autá 3 415 231
Predajcovia domácich spotrebičov 3 323 337
Noviny 3 046 841
Supermarkety 2 903 766
Predajcovia nábytku 2 678 137
Portály 2 546 995
Obchodné centrá a nákupné galérie 2 277 139
Predajcovia potrieb pre domácich majstrov 1 806 516
Zdroj: TNS Slovakia

V rebríčku top zadávateľov by sa na špici umiestnili za vlaňajšok štátne inštitúcie, TNS ich však z poradia vynechala. Na čele je podľa preinvestovaných výdavkov vydavateľstvo News and Media Holding (pod ktoré patrí aj Mediálne.sk), za ním nasleduje konkurenčný Ringier Axel Springer a Mac TV, prevádzkovateľ televízie Joj. Jej vlastník - Joj Media House - má v portfóliu aj skupinu Radio Services, ktorá zastupuje Rádio Jemné, Europa 2, Rádio Vlna a Rádio Anténa Rock. 

V rebríčku sú tri obchodné reťazce (COOP Jednota, Tesco, Billa), rovnaký počet automobiliek (Citroen Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia – so značkami Audi, Seat, Volkswagen) a dve banky (Prima banka, OTP banka).

Top 15 zadávateľov v roku 2015
Zadávateľ Objem (€)
News and Media Holding 2 451 999
Ringier Axel Springer 1 832 911
Mac TV 1 191 364
Bauhaus 1 171 004
Citroen Slovakia 1 087 435
Prima banka 1 038 473
Škoda Auto Slovensko 1 032 206
AAA Auto 1 014 301
COOP Jednota Slovensko 977 868
OTP banka 901 942
Tesco 865 344
Nay Elektrodom 806 699
Billa 788 141
Shell 763 777
Porsche Slovakia 759 993
Zdroj: TNS Slovakia

Nováčikom v top 15 najväčších zadávateľov je Bauhaus. Deväť zadávateľov z aktuálneho poradia v ňom figurovalo aj v roku 2014. Medzi šesticou nových je okrem Bauhausu Prima banka, OTP banka, Nay Elektrodom, Shell a Mac TV.