Objem investícií do reklamy v šiestich celoštátnych staniciach, ktoré TNS Slovakia monitorovala (Expres, Fun rádio, Jemné, Europa 2, Rádio Vlna, Rádio Slovensko), prekročil v minulom roku výšku 82,5 milióna eur, čo predstavuje medziročný nárast o 16,7 percenta. Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie.
Do monitoringu agentúry vlani pribudlo Rádio Vlna, to však nemalo zásadnejší vplyv na rastúci trend – oldies stanica zo skupiny Radio Services sa na celkovom objeme výdavkov do reklamy podieľala dvomi percentami. Objem reklamných výdavkov v piatich rádiách bez Vlny dosiahol 81,1 milióna eur.
Z investovaných prostriedkov zadávateľov išlo najviac do najpočúvanejšieho Expresu, ktorý si ukrojil 35 percent z reklamného koláča. Fun rádio malo podiel 30 percent. Kým v prípade Expresu išlo medziročne o nezmenený stav, pri Fun rádiu evidovala agentúra mierny, trojpercentný pokles. Poradie dopĺňajú rádio Jemné (medziročne +3 %), verejnoprávne Rádio Slovensko (medziročne +1 %) a Europa 2 (medziročne bez zmeny).
Zdroj: TNS Slovakia
Nárast výdavkov do reklamy zaznamenalo všetkých šesť monitorovaných rádií. Najvýraznejšie, až o vyše 40 percent, to bolo v prípade Jemných. Najvyšší objem reklamných rozpočtov nasmerovali zadávatelia do Expresu – 29,2 milióna eur.
Výdavky do reklamy v rádiách | |||
Stanica | Objem v roku 2015 (€) | Objem v roku 2014 (€) | Zmena (%) |
Rádio Expres | 29 207 129 | 25 583 242 | 14.17 |
Fun rádio | 24 412 216 | 23 353 310 | 4,53 |
Rádio Jemné | 12 932 525 | 9 208 888 | 40,44 |
Rádio Slovensko | 8 974 803 | 7 328 421 | 22,47 |
Europa 2 | 5 632 641 | 5 291 780 | 6,44 |
Rádio Vlna | 1 428 798 | - | |
Zdroj: TNS Slovakia |
Vlani sa výrazne zvýšil aj čas, ktorý v rádiách zaplnilo vysielanie reklám – o 32 percent. Na tom sa už priamo podieľal aj vznik Vlny - vlani TNS monitorovala len päť staníc, ako aj značný, 37-percentný nárast objemu na Jemných. Dovedna odvysielalo šesť rádií v minulom roku 265-tisíc reklamných spotov v celkovej dĺžke 1 800 hodín vysielania. Počet spotov medziročne narástol o tretinu, v roku 2014 (ešte bez Vlny) neprekročil 200-tisícovú hranicu.
Reklamne „najsilnejším“ dňom bol vlani 11. december, spomínané stanice vtedy odvysielali dovedna 1 500 spotov. Najdlhší reklamný blok malo Fun rádio – 16. júna o 15:15 zaradilo 7 minút 15 sekúnd spotov.
Počet spotov v rádiách a čas venovaný reklame | ||||||
Stanica | Počet spotov 2015 | Počet spotov 2014 | Zmena (%) | Reklamný čas 2015 (h) | Reklamný čas 2014 (h) | Zmena (%) |
Rádio Jemné | 66 541 | 47 467 | 40,2 | 444 | 324 | 37 |
Fun rádio | 60 837 | 59 609 | 2,1 | 402 | 400 | 0,4 |
Rádio Expres | 51 463 | 45 836 | 12,3 | 340 | 305 | 11,5 |
Europa 2 | 28 121 | 27 779 | 1,2 | 209 | 198 | 5,2 |
Rádio Slovensko | 21 531 | 18 604 | 15,7 | 148 | 133 | 11,5 |
Zdroj: TNS Slovakia |
Z pohľadu komunikovaných komodít vlani rozhlasový éter ovládli kampane na prezentáciu využitia prostriedkov z eurofondov. Osobné autá, ktoré rebríčku dominovali v minulých rokoch, klesli na tretie miesto. Predbehla ich ešte kategória časopisy.
Zastúpenie segmentov na výdavkoch | |
Segment | Objem (€) |
Operačné programy, Európske fondy | 6 198 990 |
Časopisy | 4 327 394 |
Osobné autá | 3 415 231 |
Predajcovia domácich spotrebičov | 3 323 337 |
Noviny | 3 046 841 |
Supermarkety | 2 903 766 |
Predajcovia nábytku | 2 678 137 |
Portály | 2 546 995 |
Obchodné centrá a nákupné galérie | 2 277 139 |
Predajcovia potrieb pre domácich majstrov | 1 806 516 |
Zdroj: TNS Slovakia |
V rebríčku top zadávateľov by sa na špici umiestnili za vlaňajšok štátne inštitúcie, TNS ich však z poradia vynechala. Na čele je podľa preinvestovaných výdavkov vydavateľstvo News and Media Holding (pod ktoré patrí aj Mediálne.sk), za ním nasleduje konkurenčný Ringier Axel Springer a Mac TV, prevádzkovateľ televízie Joj. Jej vlastník - Joj Media House - má v portfóliu aj skupinu Radio Services, ktorá zastupuje Rádio Jemné, Europa 2, Rádio Vlna a Rádio Anténa Rock.
V rebríčku sú tri obchodné reťazce (COOP Jednota, Tesco, Billa), rovnaký počet automobiliek (Citroen Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia – so značkami Audi, Seat, Volkswagen) a dve banky (Prima banka, OTP banka).
Top 15 zadávateľov v roku 2015 | |
Zadávateľ | Objem (€) |
News and Media Holding | 2 451 999 |
Ringier Axel Springer | 1 832 911 |
Mac TV | 1 191 364 |
Bauhaus | 1 171 004 |
Citroen Slovakia | 1 087 435 |
Prima banka | 1 038 473 |
Škoda Auto Slovensko | 1 032 206 |
AAA Auto | 1 014 301 |
COOP Jednota Slovensko | 977 868 |
OTP banka | 901 942 |
Tesco | 865 344 |
Nay Elektrodom | 806 699 |
Billa | 788 141 |
Shell | 763 777 |
Porsche Slovakia | 759 993 |
Zdroj: TNS Slovakia |
Nováčikom v top 15 najväčších zadávateľov je Bauhaus. Deväť zadávateľov z aktuálneho poradia v ňom figurovalo aj v roku 2014. Medzi šesticou nových je okrem Bauhausu Prima banka, OTP banka, Nay Elektrodom, Shell a Mac TV.