Udalosťou na rozhlasovom trhu je, že Fun rádio a Europa 2, komerčná dvojka a komerčná štvorka podľa posledného prieskumu spoločnosti Median SK za 3. a 4. kvartál vlaňajška, budú predávať reklamu spoločne.
Už z prvotnej formulácie z tlačovej správy z pondelka je zrejmé, že stanice chcú spoločne získať podobné alebo silnejšie postavenie ako trhový líder, rádio Expres.
Spolupracujúce rádiá komunikovali, že sa spoločne stanú novou trhovou jednotkou, lebo ich sumárny trhový podiel je väčší ako share Expresu – v komerčnej aj všeobecnej cieľovke.
Tento fakt podľa dostupných údajov sedí. Rádio Expres ešte v pondelok reagovalo pripomenutím, že z pohľadu počtu poslucháčov je a aj ostáva jednotkou na trhu. Odvoláva sa pritom na iný parameter výskumu - „počúval včera“ vo všeobecnej cieľovke 14 - 79-ročných. „Počúval včera“ je ratingové vyjadrenie, kde v prieskume môžu respondenti uviesť aj odpoveď, že nepočúvali žiadnu stanicu.
„Ak zoberieme do úvahy celú slovenskú populáciu, samotné Rádio Expres je stále počúvanejšie ako kombinácia Fun rádia a Europy 2. Denná počúvanosť Expresu bola podľa posledného prieskumu 852-tisíc poslucháčov, Fun rádio a Europa mali spolu 823-tisíc poslucháčov. Naša týždenná počúvanosť je 1 531 000 poslucháčov oproti 1 522 000 poslucháčom kombinácie Fun rádia a Europy 2,“ načrtla pre Mediálne.sk obchodná riaditeľka Expresu Lenka Čamborová.
Ako by vyšla kombinovaná počúvanosť Europy 2 a Fun rádia oproti Expresu u poslucháčov od 14 do 54 rokov, neuviedla žiadna zo staníc. Expres má v mladšej cieľovke v „počúval včera“722-tisíc poslucháčov, Fun rádio 497-tisíc a Europa 2 303-tisíc.
Súčet Fun rádia a Europy 2 (800-tisíc poslucháčov) v tomto prípade neudáva skutočnú kombinovanú počúvanosť. Ako pre Mediálne.sk vysvetlil šéf agentúry Median SK Jindřich Bardon, údaje o počúvanosti nemožno kvôli prekryvom poslucháčov zrátavať.
Spojená počúvanosť Fun rádia a Europy 2 bude teda v mladšej cieľovke zrejme nižšia ako uvedených 800-tisíc ľudí. Či aj nižšia ako denný zásah Expresu u mladých, nie je známe.
Fun rádio a Europa 2 v tlačovej správe komunikovali iba spoločný trhový podiel, „tvrdé dáta“ o kombinovanej počúvanosti nie. Expres sa pri údajoch o počúvanosti oprel o spomínanú cieľovku 14 - 79.
Expres pripustil, že spojenie konkurentov môže byť efektívnym nástrojom pre mladšie cieľové skupiny, pre ktoré sa „doteraz používalo iba Fun rádio“. Trh to ale podľa L. Čamborovej nezmení.
„Obchodná spolupráca založená na zľavovej politike medzi Fun rádiom a Europou 2 nijak nemení situáciu na trhu. Trhová jednotka môže byť len jedna, čo dlhodobo dokazujú aj výsledky prieskumov počúvanosti,“ dodala obchodná riaditeľka najpočúvanejšej stanice.
Fun rádio a Europa 2 budú spoločne reklamu predávať od 1. marca. Komunikáciu s klientmi zastreší spoločnosť Fun Media Group.
Správu sme v šiestom - ôsmom odseku o počúvanosti v cieľovke 14 - 54 upravili.