Pri rozhodovaní o chode piatej najpočúvanejšej stanice nemá voľné ruky, rádio pevne riadi pražská centrála Evropy 2. Ako človek zorientovaný v biznise sa však vníma ako vhodný medzičlánok na komunikáciu s lokálnym trhom a riadenie tu prebiehajúcich procesov. Europa 2 nateraz podľa D. Vanča revolúciu nechystá, no potenciál na trhu vidí a s väčšími novinkami by chcela prísť v budúcom roku. 

Do Europy 2 ste nastúpili ako marketingový manažér, potom vám pribudla aj funkcia on air manažéra. Čo máte v kompetencii?

Ide o kumulovanú výkonnú funkciu. Teda koordinácia mediálnych partnerstiev, príprava roadshow, reklamných kampaní, koordinácia práce moderátorov a programových prvkov. Zodpovedám sa priamo riaditeľke Jitke Fürst.

Ako komunikujete so svojimi nadriadenými v Prahe?

Je to komunikácia na dennej báze, plus kontrolné dni, keď pani riaditeľka chodí na Slovensko. Reálne máme nastavené smerovanie na dlhšie obdobie, to korigujeme a podľa neho fungujeme.

Čiže ak máte vlastný nápad, projekt v oblasti marketingu, alebo aj priamo vysielania, musí všetko schváliť vedenie?

Strategické nastavenia v programe sú konzultované s manažmentom Lagardère a sú korigované na základe prieskumov. Situácia Europy 2, ktorá patrí k mladším značkám, je iná ako u obdobných rádií v skupine, ciele pre slovenskú stanicu sú ale podobné, chceme byť jednotkou medzi mladými.

Stretli ste sa už aj so svojimi kolegami z materskej skupiny Lagardère?

Osobne som sa zúčastnil zatiaľ na prvom spoločnom stretnutí v Rumunsku, kde boli zástupcovia všetkých rádií skupiny, aj vedenie Lagardèru. Pravidelne však máme programové stretnutia, kde sa stretáva manažment skupiny a manažéri jednotlivých produktov z rôznych krajín.

Chcú viac zviditeľniť moderátorov

Europa 2 sa dlhodobo profiluje ako stanica pre mladých. Bude sa v marketingu naďalej prezentovať touto všeobecnou charakteristikou, prípadne osloví užšie cieľovky?

Stále platí, že sme rádio, ktoré má z najväčších staníc najviac mladých poslucháčov. Základná cieľová skupina je 19 – 29-roční s presahom až do 39 rokov.

Nepripravujete ani kampaň na posilnenie značky?

Aktuálne realizujeme koncepciu budovania identity moderátorov. Europa 2 zatiaľ v tomto smere neukázala svoj potenciál. Hráme hudbu s najväčším podielom noviniek v éteri, podporujeme outdoorové festivaly, koncerty, budeme pokračovať v destinačnom marketingu ako roadshows a podobne. Určite sa chceme pozicionovať ako rádio, ktoré sa venuje tomu, čo je relevantné pre mladú cieľovku – teda najmä hudba, zábava, šport. Aj moderátorov viac angažujeme do aktivít, ktoré súvisia napríklad s adrenalínovými športmi. Chceme ukázať poslucháčom akúsi bláznivosť, uletenosť, to, že rádio žije naplno.

Je priestor na nejaké väčšie eventy pod hlavičkou stanice, možno vlastný festival, ktorý kedysi Europa 2 mala?

Neviem, či by malo mať rádio vlastný festival, aj keď aj touto otázkou sa zaoberáme. Je to však veľmi neistá investícia. Festivaly ako také však pre nás zaujímavé sú. Tento rok sa na Europe 2 objavila aj Pohoda so spotovou kampaňou a súťažou o vstupy. V rámci hudobných eventov chceme naďalej budovať vlastnú značku Hudobných cien Europy 2, ktoré majú výhodu, že sú česko-slovenské. Sekundárne sme aj kvôli nim rozbehli česko-slovenský stream na webe. Celkovo s domácou tvorbou mám ja osobne ďalšie plány.

Počúvanosť stanice je stabilná, neklesá, ale za posledné roky ani nerastie. Dá sa s tým niečo robiť? Očakáva vedenie nárast čísel?

Radi by sme videli nárast, ale treba zohľadniť skutočnosť, že CHR formát v kombinácii so súčasným obsahom vytvára teoretický strop, kde sa Europa 2 môže hýbať. Vieme, kam by sme sa ešte mohli posunúť a tieto ambície máme, ale zatiaľ som opatrnejší vo vyjadreniach, lebo to nie je otázka tejto jesene, ale budúceho roka.

D. Vančo z Europy 2: Na kvóty máme krízový scenár pripravený

Zdroj: Europa 2

Hovoríme o priblížení sa českému modelu alebo skôr väčšiemu prispôsobeniu sa situácii na našom trhu?

Vyhol by som sa porovnávaniu s Českom, kde je úplne odlišný trh aj podmienky. Nechcem, aby bola Europa 2 vnímaná ako menšia sestra Evropy 2, to nie je zámer, je budovaná ako samostatná značka. Máme však tú výhodu, že pri jej budovaní môžeme využiť skúsenosti českej Evropy 2 a francúzskych Virgin a RFM. To, čo funguje, nemáme problém prevziať a platí to aj naopak.

Ako sa pozeráte na konkurenciu? Fun rádio dávnejšie rozšírilo cielenie viac na starších, sila Expresu je v podstate vyrovnaná vo všetkých cieľovkách.

Konkurenciu v našom segmente, pochopiteľne, sledujeme. Sme však najsilnejší brand na sociálnych sieťach a to chceme pretransformovať aj do vysielania. V našej stratégii sa sústreďujeme primárne na to, aby sme vyladili náš program, hudobnú dramaturgiu a zvýšili výkonnosť marketingových aktivít.

S Fun rádiom spolupracujete obchodne. Tento fakt sa vás nejako pri dennej operatíve dotýka?

Nie, obchodovanie celého mediálneho priestoru je do konca roku vo Fun Medii, ktorá plne nahradila naše obchodné oddelenie.

Čiže ak zavolá klient priamo do Europy 2, rovno ho navigujete do Fun Medie?

Áno, aktuálne nás obchodne zastupuje Fun Media.

Web sa zmení, reklama aj na Instagrame

Načrtli ste silu na sociálnych sieťach. Europa 2 má spomedzi našich rádií najsilnejší Facebook s vyše polmiliónovou základňou. Nedá sa ešte viac zužitkovať vo váš prospech?

Na Facebook, ale aj Instagram kladieme veľký dôraz. Sme aj na Twitteri, snažíme sa so sociálnymi sieťami pracovať čo najefektívnejšie. Za posledné dva – tri mesiace sme upratali komunikáciu na hlavnom Facebooku, kde máme veľmi silný engagement. Nekupujeme tam žiadnu reklamu ani nemusíme boostovať príspevky, respektíve len zriedkavo v rámci kampaní. Aj komunikácia na sociálnych sieťach vychádza z toho, že sme rádio pre mladých, skôr sa teda snažíme o zábavu, interaktivitu a silné prepojenie s vysielaním. Skúšame sa hrať aj s reklamnými formátmi, ktoré testujeme cez sociálne siete, napríklad Instagram. To je jeden zo spôsobov, ako z toho vyťažiť niečo „navyše“.

Máte samostatný tím na sociálne siete?

Áno, sú to dvaja ľudia – jeden contentový, druhý, ktorý sa zaoberá vizuálnou stránkou a videami. Svoje Facebook stránky majú aj moderátori, napríklad ranná šou.

Hoci na Facebooku je Europa 2 lídrom, návštevnosť webu je takisto prakticky nemenná. S tým máte nejaké plány?

S webom chystáme zmeny, bude mať nový layout, bude kompletne mobile-friendly a bude naozaj krásny. V celom digitáli sa snažíme pracovať koncepčne, spustili sme nové webové streamy vrátane spomínaného česko-slovenského, ako aj redizajnované mobilné aplikácie.

Konkrétne s návštevnosťou webou a na to naviazanou reklamou v online idete niečo robiť? Ste dvojkou v návštevnosti za Fun rádiom, no s výrazným odstupom.

Pre nás je najbližší cieľ, aby sme získavali čoraz viac používateľov, ktorí k nám budú prichádzať z mobilných zariadení.

K internetovým rádiám, ktoré ste tento rok pridali, budú pribúdať ďalšie?

Najpočúvanejší stream je živé vysielanie Europy 2, potom hitparáda a česko-slovenský stream. O ďalších rádiách budeme uvažovať tak, ako to ukáže dopyt.

Pribudne vlastný obsah, spravodajstvo nie

Do jesene ste vstúpili bez programových zmien. Ani ste žiadne nezvažovali?

Máme v štruktúre piliere – rannú šou, popoludňajší Detoxx a večerné vysielanie s Binďom, pribudla nová víkendová tvár Diana Hágerová. Nechceli sme robiť väčšie zásahy do programu, urobili sme len menší facelift rannej šou a popoludnia, čo je spojené aj s tým, ako chceme predávať naše tváre do budúcnosti. Chceme, aby pribúdal vlastný autorský content do rubrík, ktorý podporíme aj v rámci onlinu.

Vlastné video ste zverejnili napríklad pri návrhu zákona o povinných kvótach domácej hudby vo vysielaní. Máte na mysli takúto tvorbu?

Zhruba áno, nedá sa očakávať, že budeme robiť seriózny, „verejnoprávny“ videoobsah, to ani nie je naša úloha. Chceme ľudí zabávať a robiť videá, ktoré ich budú baviť. Teda hlavne reagovať na aktuálne udalosti vtipným spôsobom.

Spomínanú nočnú šou s Binďom priniesla Europa 2 v čase, ktorý je pre rádiá málo atraktívny a aj Fun rádio či Expres v ňom už hrajú iba hudbu. Ako sa to osvedčilo? Máte čísla počúvanosti pre tento slot samostatne?

Je to funkčný formát, ktorý má aj nespochybniteľnú PR hodnotu. Čísla k relácii máme, samozrejme, sedí to, že večerné vysielanie rádií sa zásahom poslucháčov nedá porovnávať s denným, ale výkon Nočnej show je pre nás uspokojivý.

Spomenuli ste Dianu Hágerovú vo víkende. Máte v hľadáčiku aj ďalšie nové hlasy?

Testujeme nových ľudí. Dianu sme takisto našli vo výbere a obsadili ju do víkendu, s ktorým sa chceme viac hrať – viac ho vyprofilovať, aby bol menej univerzálny, osobnejší a mal svoje stále moderátorské osobnosti.

D. Vančo z Europy 2: Na kvóty máme krízový scenár pripravený

Zdroj: Europa 2

Spravodajstvo má Europa 2 len v rannom vysielaní, dopravný servis kedysi nemala vôbec, teraz sa už vysiela počas dňa každú polhodinu. Takúto mieru informačnej hodnoty chcete zachovať alebo by sa mohla perspektívne zvýšiť?

V rannej šou má spravodajstvo svoje miesto. Navyše nám pomáha v segmente 30 – 39-ročných, ale pridávať ho do denných blokov nateraz nebudeme. Rovnako tak dopravný servis vo vlastnej réžii nie je prioritou.

Aj Europa 2 v minulosti pridala viac piesní z mainstreamu, čím sa priblížila počúvanejším staniciam. Ako vnímate súčasný prístup k hudobnej dramaturgii?

Sme rádio, ktoré prináša najlepší mix hudby pre našu cieľovú skupinu. Snažíme sa hľadať novinky, ktoré na našom trhu nie sú, ale platí, že chceme zostať mainstream. Hudbu dôkladne testujeme, to je dôležitá súčasť práce s ňou.

Pre CHR formát nie je toľko hrateľnej slovenskej hudby 

Mali ste silnú antikampaň k návrhu povinných kvót domácej hudby. Ako sa vy pozeráte na „príkaz“, aby každá piata, neskôr štvrtá pieseň v éteri bola slovenská?

Je to dosť necitlivý zásah do slobody podnikania, ak to zovšeobecním. Vysielatelia dostali licencie na základe podmienok, ktoré splnili, a teraz im štát chce zmeniť za behu pravidlá hry. Je otázkou, či má na to právo, ale rozhodne to nie je úplne fér. Ak by bol dopyt po slovenskej hudbe, tak by na trhu vzniklo rádio, ktoré by ju hralo a dostatočne by saturovalo to, čo poslucháč očakáva. Na takúto kvótu pre komerčné rádio nie je dostatok hudby.

Neexistuje spôsob, ako prispôsobiť formát, vysielanie tak, aby kvóty do celku zapadli?

V rámci CHR formátu nie je jednoducho toľko hrateľnej slovenskej hudby.

Europa 2 pri otvorení tejto témy komunikovala, že hrá 10 – 15 percent slovenskej hudby. Podľa monitoringu Iniciatívy za slovenskú hudbu, ale aj playlistov, ktoré zaznamenáva web Rádiá.sk, sa zdá, že podiel je v skutočnosti oveľa nižší.

Je to veľmi plávajúce, ako v ktoromkoľvek inom rádiu. Keď je obdobie, že prichádza viac slovenských singlov, ktoré sú afinitné, tak sa objavia vo vysielaní, ak je takýchto skladieb menej, tak je logicky viac zahraničnej tvorby. My pridávame neustále nové slovenské pesničky, ktoré prejdú testom. Pri spriemerovaní sa dá namerať zhruba ten podiel, ktorý sme komunikovali.

Máte premyslené, čo spravíte po schválení kvót?

Veríme, že schválené nebudú, ale nejaké krízové scenáre máme. Je možné, že v tomto zaujmeme spoločný postoj s ostatnými licencovanými vysielateľmi.

Dajú sa kvóty obísť?

Každé rádio by muselo hľadať svoju cestu. Napríklad tak, že vytvorí sloty s domácou hudbou v najmenej „škodlivom“ čase.

To je ktorý?

Je to individuálne, ale určite to bude off-time. Nechcem však teraz špekulovať.

Europa 2 protestovala aj tak, že celý deň hrala len slovenské pesničky vrátane všelijakých vykopávok a „skvostov“. Nebolo to až príliš detinské, trucovité?

Bol to živelný nápad, ktorý prišiel krátko po tom, ako sa návrh novely objavil. V každom prípade ale splnil cieľ, poukázať na problém, vaša otázka je dôkazom, že sa dodnes o tom diskutuje. V priebehu dvoch dní sme to zorganizovali a nasadili do éteru. Malo to veľmi slušný dosah aj veľa ohlasov. Neplánujeme v tom pokračovať, ale ak by prišla nejaká spoločná iniciatíva rádií proti kvótam, tak sme debate otvorení.

Diktujú nevkus? Odrážajú dopyt

V nie tak dávnom rozhovore pre Mediálne.sk ste povedali – ešte ako šéf Rádia_FM, že komerčné rádiá diktujú nevkus. Dnes sa podieľate na riadení jedného z nich. Prehodnotili ste svoj výrok?

V pozícii Rádia_FM to bol aj osobný statement, netajím sa tým, že som fanúšikom BBC a rádia hovoreného slova ako takého. Komerčné rádio je ale biznis. A na to aby fungoval, musí tvoriť program, po ktorom bude dopyt. Reálne teda komerčné stanice len odrážajú to, čo ľudia chcú. Verejnoprávne rádio je od tohto typu tlaku uchránené, môže experimentovať, skúšať nové formáty, má navyše viacero okruhov, kde môže profilovať program. To si komerčné rádiá nemôžu dovoliť.

Koľko ste premýšľali, či prijať ponuku z Europy 2?

Mal som medziobdobie, keď som v RTVS šéfoval vzniknutej divízii nových médií. Potom som odišiel, dal som si pauzu, ale rádio ako médium ma stále lákalo. Rádiá sú niekde inde, ako boli pred piatimi rokmi. Trh sa zmenil, zasahuje do neho fúzovanie staníc, ale napríklad aj penetrácia internetu a smartfónov. Rozhodnutie, prečo ísť do Europy 2, bolo v rovine, prečo sa vrátiť do rádia.

Sledujete, ako sa darí Rádiu_FM?

Samozrejme. Síce nie ako konkurenciu, ale skôr zo záujmu, ako sa bývalým kolegom darí.

Aký trend očakávate na našom stabilnom rozhlasovom trhu? Sily sú rozložené už dlho veľmi podobne.

Pokiaľ niekto neurobí zásadnú chybu, tak sa veľké zmeny nedajú čakať. Situáciu by mohli ovplyvniť prípadné legislatívne zmeny a uvoľnenie krížového vlastníctva, tam by to v súčinnosti s digitalizáciou vedelo byť zaujímavé. Veľkí hráči by napríklad mohli spúšťať svoje ďalšie, menšie stanice.

V budove na Seberíniho vám pribudol nedávno sused – Radio Services, do ktorého portfólia patria Jemné, Rádio Anténa Rock aj Rádio Vlna. Už ste boli na návšteve?

Sú o pár poschodí nižšie, takže pozrieť som ich bol, keďže tam poznám asi polovicu ľudí, či už z brandže alebo bývalých kolegov. Majú to tam pekne zariadené, možno ich pozveme aj my hore zahrať si Xbox. (smiech)