Hudba, ktorú hrajú v najväčších rádiách, už ani u nás nezávisí od vkusu jedného dramaturga. Dnes najmä prieskumy určujú, čo vo vysielaní znie desaťkrát denne a čo neznie vôbec. Ako však prebiehajú testy a čo vlastne znamená "call-out"? Za tým, čo hrajú v rádiu, sa môžu skrývať hodinové telefonáty anonymným respondentom alebo masové testy vo veľkých halách.


1. Triafanie do vkusu.

Hudobný dramaturg stanice musí najprv odhadnúť vhodnosť pesničky v rámci daného hudobného formátu stanice, ktorá sa následne nasadí do vysielania. Keď zhodnotí, že zapadá do formátu rádia, tak sa podľa istých limitov a pravidiel odohrá približne 50- až 100-krát. Počet závisí od toho, o aký formát rádia ide a ako rýchlo rotuje skladby vo vysielaní. Asi po týždni sa urobia telefonické prieskumy - call-outy.


2. Hodinové telefonáty.

Telefonáty respondentom uskutočňujú prieskumné spoločnosti zo svojich call centier nazývaných CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). Anketári prieskumnej spoločnosti volajú na náhodne zvolené telefónne čísla z databázy a respondentom ponúknu možnosť zapojiť sa do prieskumu. Jeden telefonát trvá približne hodinu.


Respondenti musia prejsť niekoľkými filtrovacími otázkami podľa kritérií daného prieskumu ako napríklad vek, pohlavie či bydlisko. Call-outy prebiehajú kontinuálne približne každé dva či tri týždne. Testuje sa v nich asi 25 až 30 nových a čiastočne aj zabehnutých skladieb, u ktorých rádiá zaujíma takzvaný faktor vyhorenosti, teda či už poslucháča vo vysielaní neunavujú.


 

Ako prebieha call-out?


Otázky o veku, pohlaví a bydlisku respondenta.


Ďalšie anketové otázky:



1) Ktoré rádiá ste počúvali včera aspoň jednu hodinu?

2) Ktoré rádio ste počúvali v posledných siedmich dňoch aspoň hodinu?

3) Ktoré rádio počúvate najčastejšie?

4) Ktoré rádio ste počúvali pred rokom najčastejšie?

5) Ktoré rádiá môžete prijímať v mieste Vášho bydliska? (respondent mal vymenovať všetky stanice, o ktorých vie, anketárka mu nedala žiadne možnosti)



Nasleduje do dvadsať zvukových ukážok. Každá obsahuje dve až tri pesničky zmixované do 20-sekundového zvuku. Respondent ich hodnotí známkami od 1 do 5, ku ktorým sú priradené nasledovné výroky:



Presne môj štýl, toto si chcem púšťať

Vyhovuje mi

Ani dobré, ani zlé

Nevyhovuje mi, počúval by som len výnimočne

Vôbec mi nevyhovuje


Poznámka: Anketárka nabádala respondenta, že ak sa mu len jedna skladba z ukážky nebude páčiť, nech nezavrhne celú ukážku - ide totiž o normálny jav, ak sa respondentovi niektorá skladba nepáči.



Príklady obsahu 20-sekundovej zvukovej ukážky:


Madonna – Like a Virgin, Elton John – Sacrifice, Phil Collins – In the air tonight

Pop-rock: Avril Lavigne – Nobody´s home, Green Day – Wake me up when September Ends, Coldplay – Hardest part

No Name, Tina, Dara Rollins


Operárorka vyžaduje, aby respondent zhodnotil tieto ukážky podľa stupnice obľúbenosti a aby ich priradil k rádiám, ktoré už vysielajú, pokiaľ si tie štýly dokáže spojiť s nejakým rádiom.



Nasledujú výroky týkajúce sa rádií. Respondent má uviesť, či niektoré rádio podľa uvedeného výroku počúva, a má priradiť každý výrok k niektorému zo staníc.



Prináša mi dobrú zábavu

Prináša mi dobrý relax

Hrá veľkú hudobnú pestrosť

Hrá veľa hudby bez prerušenia

Hrá veľa rockovej hudby

Má skvelú rannú show

Robí mi dobrú náladu

Hrá veľa súčasných hitov

Zmenilo posledný rok hudobný štýl

Hrá veľa nových hitov

Určuje nové trendy, hrá veľa zaujímavej hudby

Príliš veľa rozpráva


Respondent má zhodnotiť, či ho takýto slogan presvedčí, aby počúval stanicu, a zároveň má k sloganu priradiť rádio.


Hráme iba hity /Expres/

Najlepší mix hudby 80-tych, 90-tych rokov a súčasnosti

Hráme pre radosť /Viva/

Lepšiu hudbu nevymyslíš

More music, more fun

Viac hudby, menej slov


Respondent má zhodnotiť, akú má motiváciu počúvať rádio.

Moderátori

Hudba

Nepretržitý tok správ a informácií

Počasie

Dopravný servis

Dobrá zábava a nálada


Poznáte súťaž Kilečko? Zhodnoťťe ju.


Je zábavná, dobrá, malo by jej byť viac

Je celkom fajn, stačí tak, ako je

Nie je zábavná ani dobrá


Zhodnoťte moderátorov na škále "Dobrý, celkom dobrý", "môže byť, ujde", "zlý".


Noro Dolinský (Expres)

Martina Žikavská (Expres)

Dodo Kurilak (Expres)

Timea (Okey)

Mirec (Okey)

Sajfa (FUN rádio)

Adela (FUN)

Slavo (FUN)

Zuzana Klemanová (Okey)

Gregor Mareš (Okey)

Julo alias Pyton (Okey)

 

„Fun Radio vyhodnocuje hudbu prostredníctvom call-outov už takmer dva roky. Takéto vyhodnocovanie je veľkým kvalitatívnym posunom. Pokiaľ dokážete využiť informácie vyplývajúce z call-outov, nemá intuitívny výber šancu konkurovať moderným metódam. Pripomínam však, že aj v modernej dobe sofistikovaných prieskumov je osobnosť hudobného dramaturga nenahraditeľná,“ hovorí programový riaditeľ Fun Radia Rasťo Dutka. „Mohlo by sa stať, že dobre dopadne aj pesnička, ktorá nepatrí do formátu a potom tam vadí,“ potvrdzuje dôležitosť bezchybného postupu pri výbere skladieb riaditeľ Jemných melódií Martin Lengyel.


3. Úprava rotácie.

Po spracovaní a vyhodnotení výsledkov z telefonického prieskumu hudobný dramaturg rozhodne, či skladbu posunie do najsilnejšej, takzvanej A-rotácie, menej frekventovanej B-rotácie alebo úplne vyradí z vysielania. Call-outy využívajú najmä hudobné formáty pracujúce s novou hudbou, na Slovensku napríklad rádiá Expres, Fun či Okey.


 

Call-outy a internet. Niektoré zahraničné rádiá uskutočňujú call-outy aj prostredníctvom internetu. Slovenskí vysielatelia zatiaľ takúto metódu neuplatňujú. „Nebolo by to ešte optimálne, ten čas však príde, keďže je to zaujímavá metóda. Je rýchlejšia a dá sa robiť stále,“ myslí si Martin Lengyel. Rakúske rádio Energy uskutočňuje aj predbežný test hitov na svojom webe, ktorý má však len doplnkovú informačnú hodnotu, keďže návštevníci internetovej stránky netvoria reprezentatívnu poslucháčsku vzorku.

 

Masovú hudbu testujú masy. Nie s výhradne novou databázou pesničiek pracujú halové hudobné testy. Pri nich sa vo veľkej hale zhromaždí od 70 do 90 ľudí, ktorých vyberú anketári prieskumnej spoločnosti buď osobným rozhovorom na ulici, alebo telefonickým výberom. Opäť musia prejsť filtrom podľa daných kritérií prieskumu, aby sa vzorka očistila od respondentov, ktorým by napríklad testovaná hudba vôbec nevyhovovala. Ak kvótne kritéria spĺňajú, sú oprávnení zúčastniť sa testu. Motiváciou pre zúčastnenie sa na teste je finančná odmena.


Respondentom usadeným v hale do slúchadiel prúdia krátke 10- až 13-sekundové ukážky pesničiek, ktoré musia okamžite zhodnotiť v dotazníku. Slúži im na to bodová stupnica alebo slovné hodnotenie (veľmi páči, páči, nepáči, veľmi nepáči a podobne). S prestávkami sa takto za jeden deň otestuje od 400 do 800 skladieb.


Vo svete existujú aj metódy halového testu hudby prostredníctvom regulovania hlasitosti ukážok respondentom. Ak sa mu skladba páči pridáva hlasitosť, ak nie, tak ju stišuje.


„Halové testy sú súčasťou sofistikovanej práce s výberom hudby v modernom rádiu. V rámci nášho formátu CHR (Current Hit Radio) je bežné, ak sa podobné testy robia jeden až dvakrát do roka,“ vysvetľuje Rasťo Dutka z Fun Radia. Halové hudobné testy sa uskutočňujú v Bratislave a ďalšom meste zvolenom klientom.


„Median SK vykonáva i štúdiové testy, čerpáme pritom z rozsiahleho know-how našej materskej spoločnosti v Česku,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Jindřich Bardon. Podľa jeho slov ide o modernejšiu a progresívnejšiu metódu testovania hudby, ktorá sa využíva ako alternatíva k halovým hudobným testom. Približne pätnásť respondentov pri nich hudbu hodnotí za počítačom, pričom si sami regulujú rýchlosť priebehu testu. Podľa výsledkov testov s rôznymi ukazovateľmi rádiá následne delia hudbu do kategórií a zaraďujú alebo nezaraďujú do playlistov.


Halové hudobné testy uplatňujú najmä takzvané knižnicové hudobné formáty, ktoré nehrajú novinky. U nás sú to napríklad Jemné Melódie. Robia ich však aj ostatné rádiá ako Expres či Fun, keďže niekoľkokrát ročne je nutné nasadené pesničky testovať. Prostredníctvom tohto testu vysielateľ zistí, či majú poslucháči hrané pesničky stále radi, či už z nich nie sú unavení a či ich netreba prestať hrať. „Takto sa nám unavila napríklad skladba Spomaľ od skupiny Peha, nechali sme ju nejaký čas oddychovať a opäť sa chytila,“ uvádza Martin Lengyel.