Železnice cestujúcim pripomínajú benefity cestovania vlakom oproti autu, ako je vyhnutie sa zápcham na cestách, ale aj wi-fi, noviny či obed v cene lístka.
Na rádiu Expres beží polminútový spot, v ktorom ZSSK vyzdvihuje aj detský vozeň či nižšiu cenu lístkov pri nákupe cez internet.
„Cestujete? Vyskúšajte InterCity vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko. Vyhnete sa zápcham, obchádzkam i pokutám. IC vlaky na trati Bratislava – Košice predstavujú komfortné cestovanie v štyroch triedach. Deti si užijú zábavu v detskom vozni, internetový lístok je až o polovicu lacnejší a v cene je káva, wi-fi, noviny, obed či parkovanie. Neváhajte, kliknite na www.slovakrail.sk. Bratislava – Košice už od 12 eur 90 centov,“ znie text spotu.
Okrem klasickej reklamy si ZSSK zaplatila aj sponzoringové odkazy dopravného servisu. „Dostali ste pokutu? (Stojíte v zápche? – v druhom variante) Cestujte radšej vlakom. Dopravný servis a pohodlnú jazdu po Slovensku vám prinášajú InterCity vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko.“
Podľa Zuzany Červenej z odboru komunikácie ZSSK investovali do rozhlasovej inzercie zhruba 20-tisíc eur. Celá kampaň železníc na IC vlaky vyšla na 50-tisíc eur a vznikla interne.
„Jej cieľom je spropagovať komerčný produkt InterCity vlaky ZSSK,“ načrtla Z. Červená s tým, že k propagácii spoločnosť využila aj lavičky na vybraných železničných staniciach, OOH plochu na Predstaničnom námestí v Bratislave, vybrané webové stránky a LCD obrazovky v kluboch a kinách.
IC vlaky sú vyňaté zo zmluvy medzi železničnou spoločnosťou a štátom o dopravných výkonoch vo verejnom záujme. ZSSK ich prevádzkuje ako komerčný produkt, ktorý je však dlhodobo stratový.
Vlani bol hospodársky výsledok IC vlakov ZSSK mínus 1,2 milióna eur. V roku 2013 bola strata na úrovni 1,7 milióna eur. Železnice tento rok v apríli počet ic-čiek zredukovali, plánujú ich ale prevádzkovať aj naďalej.
V tomto roku železnice plánujú bilanciu IC vlakov na rovnakej úrovni ako vlani. „Vplyvom konkurencie a celkových zmien v doprave je cieľom pre rok 2015 udržať hospodársky výsledok z roku 2014,“ povedala nedávno pre Aktuality.sk hovorkyňa železníc Jana Morháčová.
Na trase Bratislava – Košice pribudol vlani v decembri ZSSK konkurent - alternatívny železničný dopravca RegioJet. Ten medzi hlavným mestom a metropolou východu prevádzkuje tri súpravy vlakov a plánuje pridať ďalšie tri. ZSSK má štyri IC spoje denne s výnimkou sobôt. Severnou trasou, z Prahy do Košíc, jazdí aj ďalší český súkromnik Leo Express.
Štátne železnice sa v lete propagujú aj v televízii, spoločnosť investovala 50-tisíc eur do cestopisného bedekra Markízy Vo štvorici po Slovensku vlakom. Komerčná stanica vysiela formát v prime-time v pondelok, má „zviditeľniť produkty a služby ZSSK“.