Komisia sa zaoberala sťažnosťou viacerých sťažovateľov, podľa ktorých je z tohto dôvodu kampaň Slovenskej požičovne klamlivá a zavádzajúca. Jeden z podnetov tiež poukazoval na to, že takto prezentované podmienky navodzujú dojem nelimitovaného počtu splátok a následného využitia služby.
Sťažnosti vyhodnotila AK RPR ako opodstatnené, pretože takáto reklama môže priemerného spotrebiteľa uviesť do omylu. Dominantným prvkom spotu je voice-over, ktorý tvrdí: „Slovenská požičovňa, vám teraz za každú hlavu v domácnosti vráti jednu splátku“ respektíve „Koľko členov domácnosti máte, toľko splátok vám vrátime“. To je však v nesúlade so skutočnými podmienkami ponuky, ktorá povoľuje vrátenie maximálne troch splátok.
„Voice-over v reklame nijakým spôsobom nevyjadruje obmedzenie maximálneho počtu vrátených splátok na tri a nie je ho možné takto interpretovať ani s prihliadnutím na obrazovú časť reklamy. Naopak, z uvedeného môže priemerný spotrebiteľ nadobudnúť mylný dojem, že vrátenie splátok je podmienené bezvýhradne len počtom členov domácnosti, a teda, koľko členov má domácnosť, toľko splátok spotrebiteľ získa naspäť, čo nie je s ohľadom na vyššie uvedené pravda,“ konštatuje sa v náleze.
Zvyšné dve posudzované kampane komisia odobrila. V poriadku bol bilbord predajcu nábytku Fines, ktorý sa síce hral s dvojzmyselným motívom so sexuálnym náznakom, ale v norme. Na vizuáli sa objavila časť pohovky s časťou tela ležiacej ženy. Sprevádzal ho text „Chceš vidieť viac?“. Podľa sťažovateľa to degraduje ženskú dôstojnosť a reklama využíva ženské telo len ako sexuálnu atrakciu. Navyše vizuály boli umiestnené pri školách, čo nepovažoval za vhodné.
Bilbord zadávateľa Fines Zdroj: RPR
Podľa rady však zobrazenie modelky neporušuje všeobecné normy mravnosti a slušnosti. Modelka ani nebola vyobrazená dehonestujúcim spôsobom či sexisticky. „Vizuál v kontexte headlinu, voči ktorému namieta sťažovateľ, využíva slovnú hračku, ktorá je primeraná a túto je možné interpretovať aj vo vzťahu k sortimentu ponúkanému zadávateľom (nábytok), ktorý je taktiež súčasťou vizuálu reklamy,“ uvádza AK RPR s dôvetkom, že reklama nemá negatívny dopad na deti a maloletých.
Rada riešila aj aktuálnu kampaň ministerstva vnútra a BigMedie Zodpovedne na ceste, bezpečne v cieli, ktorá upozorňuje na dodržiavanie pravidiel cestnej premávky. V jednom z vizuálov pracuje s kontroverznejším nápadom – zobrazuje hrajúce sa deti na ceste dopĺňa slogan „Hrajú sa vaše deti na ceste? Veď ich to prejde!“.
Sťažovateľ to považuje za morbídne a prezentoval názor, že reklama nebola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči všetkým skupinám spotrebiteľov, keďže môže vyvolať negatívne emócie napríklad u rodičov, ktorí prišli v dôsledku dopravnej nehody o dieťa.
Vizuál z kampane Prezídia policajného zboru Zdroj: RPR
AK RPR sa po hlasovaní členov nestotožnila s podnetom, do úvahy brala preventívno-edukačný charakter aj celé komunikačné posolstvo kampane, ktoré poukazuje na rizikové správanie sa účastníkov cestnej premávky. Súhlasila s vyjadrením zadávateľa, že expresívnejšie vyjadrenie je namieste aj vzhľadom na to, že kampaň cieli na nezodpovedných účastníkov premávky vrátane chodcov a cyklistov.
„Reklama neobsahuje také prezentácie, ktoré by boli v rozpore so všeobecnými normami slušnosti, pričom zvolená animovaná podoba práve citlivejšie zobrazuje náznak nebezpečných situácií, či ich dôsledkov. Výrazové prostriedky reklamy je možné v kontexte vyššie uvedeného cieľa a komunikačného posolstva kampane považovať za primerané,“ konštatovala arbitrážna komisia, pre ktorú je akceptovateľné aj zobrazenie maloletých v nebezpečnej situácii, keďže ide práve o reklamu propagujúcu bezpečnosť.