Priemerný tínedžer je aktívny až na piatich sociálnych sieťach, pričom na ne až skoro v polovici prípadov pristupuje z mobilných zariadení. Až 90 percent mladých je denne na Facebooku, ktorý sociálnym sieťam kraľuje, ale silu popri ňom získavajú najmä Instagram a Snapchat. Taký je zhruba obraz o preferenciách slovenských tínedžerov tvoriacich základ takzvanej Generácie Z, ktorý vyplýva z prieskumu agentúry GfK.
Čo mladí robia na internete
Pre mladých je typické najmä to, že oveľa viac obsahu konzumujú ako produkujú. Sociálne siete sa pre nich stávajú základným informačným kanálom. Väčšina z nich vlastní smartfón, a tak majú „svoj“ online svet po ruke. Trávia v ňom čoraz viac času.
Z pohľadu denného používania služieb má najväčšie zastúpenie, pochopiteľne, navštevovanie sociálnych sietí. Nasledujú vyhľadávanie informácií cez služby typu Googlu a pozeranie videí a počúvanie hudby či rádia.
Poradie najčastejších činností je rovnaké ako u o čosi staršej Generácie Y (ľudia zhruba vo veku 21 – 35 rokov), akurát vidno, že sa jednotlivým aktivitám venuje väčšia časť cieľovky. Naopak, napríklad čítanie spravodajských portálov nedosahuje u Generácie Z ani 30 percent.
(po rozkliknutí sa obrázky zväčšia)
Ktoré sociálne média využívajú
Najpoužívanejším online médiom mladých je na dennej báze Facebook, za ním nasleduje Messenger od Facebooku a ďalej YouTube.
Za touto trojicou je značný prepad, podobne ako pri starších používateľoch, no vidno, že veľa tínedžerov objavuje nové kanály – na Instagrame je ich napríklad takmer 30 percent, na Pokeci takmer 20 percent a na Snapchate 12 percent.
Kopíruje to svetový trend, kde síce Facebooku neklesá popularita – tak ako sa to niektorí snažia podsúvať – ale viaceré nové služby aj napriek silnej konkurencii dokážu rýchlo rásť a naberať kvantá používateľov.
Pri detailnejšom pohľade na samotnú Generáciu Z vidno mierne odchýlky aj v rámci nej, čo naznačuje ďalší vývoj. Ak porovnáme najmladších používateľov do 18 rokov a vrchnú hranicu cieľovky, teda 19 – 21-ročných, vidno, že prvá skupina má silnejšie zastúpenie na napríklad na sieti tumblr, naopak starší sú mierne aktívnejší napríklad na WhatsAppe.
Zaujímavé je pozrieť sa na využívanie sociálnych sietí z pohľadu technológií, cez ktoré na ne Generácie Z pristupuje. Badateľné je silné zastúpenie mobilov, v prípade Facebooku podľa GfK dosahuje 46 percent. To je v porovnaní s desktopmi, ktoré majú 52-percentné zastúpenie, takmer vyrovnaná pozícia.
Mobily majú vzhľadom na typ aplikácie navrch logicky pri Messengeri, WhatsAppe, Viberi, Snapchate aj Instagrame. Na YouTube udáva 35 percent mladých prístup aj cez mobily, 58 percent cez klasické počítače.
Kam sa zaradili tradičné médiá?
Príklon k onlinu logicky zapríčiňuje, že tínedžeri spomedzi všetkých cieľoviek najmenej sledujú televíziu a počúvajú rádio.
Kým priemerný čas sledovania televízie sa u ich rodičov blíži k dvom hodinám, tínedžeri v prieskume uviedli necelých 75 minút. Je to o polhodinu menej ako v prípade susediacej Generácie Y.
Napriek tomu má televízia aj u tínedžerov v objeme denne stráveného času navrch. YouTubu mladí venujú zhruba hodinu denne. Ide však o údaje, ktoré o sebe používatelia v prieskumu uviedli sami, od reálneho správania sa teda môžu odchyľovať.
Počúvanie rádia u Generácie Z vychádza na približne 79 minút denne počas pracovných dní. Všetky ostatné generácie uviedli čas presahujúci dve hodiny.
Mladí hudbu vo väčšej miere počúvajú na YouTube, na ktorom sú podľa prieskumu len o minútu menej – 78 minút. Naopak, staršie generácie majú priemer pod 60 minútami.
Streamovacie služby hudby ako Spotify zatiaľ výraznejšiu časovú investíciu konzumentov nezískavajú, aj v tomto prípade však strávený čas stúpa smerom k mladnúcemu publiku.
Čas strávený konzumáciou médií stúpa u cieľoviek cez víkend.