Zákaz reklamy na alkohol: Nesystémové, populistické,  nekompetentné

Zmeny, ktoré prináša opozičný návrh novely zákona o reklame, zásadným a necitlivým spôsobom menia podmienky mediálneho prostredia na Slovensku. Vo svojom vyhlásení to tvrdia členovia Rady pre reklamu s tým, že schválenie právnej normy by malo zásadný dopad i na oblasť sponzorovania kultúrnych a športových podujatí.



Rada pre reklamu pripomína, že Slovensko sa "zaraďuje na popredné miesta v Európe práve svojou úrovňou reklamy na alkohol a pivo". Slovensko má byť tiež od roku 2006 súčasťou medzinárodného monitoringu reklamy na alkohol a pivo realizovaného Radou pre reklamu a organizovaného Európskou alianciou samoregulačných orgánov. "Zadávatelia reklamy na alkohol a pivo väčšinovo presadzujú vo svojej marketingovej komunikácii tzv. Pite rozumne! odkaz, ktorým dokazujú svoju etickú a sociálnu zodpovednosť," uvádza píše rada.



Zákaz reklamy na alkohol: Nesystémové, populistické,  nekompetentné

Zdroj: SITA


Šéfka rádia Expres a prezidentka Rady pre reklamu Eva Babitzová si myslí, že cesta k ochrane mládeže pred alkoholom je iná.

• Tento zákon chce skoncovať s reklamou na alkohol: Prevezmite si kompletné znenie



Prezidentka rady Babitzová sa pripája k názoru, že efekt novely sa prejaví negatívne, napríklad pre športové či kultúrne podujatia. "Sponzori na kultúru a šport nestoja v rade, naopak, tieto oblasti spoločenského života zvlášť v období krízy zápasia s vážnym problémom financovania. Navyše situácia na trhu nie je taká, že ak sa zruší istá možnosť sponzoringu, tak sa nájde iná," povedala pre TASR. Ak chce Slovensko chrániť mladých pred alkoholom, podľa nej je cesta skôr v prevencii.



Ďalším protestujúcim je Potravinárska komora Slovenska. Zákon nazýva populistickým a nesystémovým. Podľa nej zákon o vysielaní a retransmisii či kódex Rady pre reklamu problematiku ošetruje dostatočne. Komore sa tiež nepáči, že zostať by mala len reklama na pivo. "Zásadne nesúhlasíme so zvýhodňovaním niektorej kategórie alkoholických nápojov. Práve naopak, všetky kategórie alkoholických nápojov je treba vnímať rovnocenne. Aj s ohľadom na skutočnosť, že alkoholizmus na Slovensku primárne nevzniká z nadmernej konzumácie vína alebo liehovín."



Rada pre reklamu svoje stanovisko k novele zaslala 25. marca Výboru Národnej rady SR pre hospodársku politiku.



Návrh zákona ako prvé kritizovali hlavy reklamnej brandže združené na čele Klubu reklamných agentúr Slovenska. Podľa nich ide o ďalší "nekompetentný" zásah do trhu, bez analýzy dopadov. Viac informácií.



Zákon predložili poslanci SDKÚ Stanislav Janiš a Tomáš Galbavý. Zakazuje väčšinu foriem reklamy na alkohol, okrem piva. Má tak chrániť mládež. Reklamu na pivo chcú poslanci zachovať preto, že "ide o ľudový nápoj".