Čierny zoznam stránok je zostavený na základe hodnotenia odbornej komisie a je dostupný na webe Konšpirátori.sk. Zoznam podozrivých stránok sa priebežne dopĺňa, komisia tak môže učiniť z vlastného podnetu alebo na základe odporúčania. Tip môže zaslať ktokoľvek, pomocou formulára na webe iniciatívy.

V komisii sú zastúpení novinári, politológovia, vedci a pedagógovia, ktorí hodnotia stránky na základe vopred určených pravidiel. Do čierneho zoznamu zaradia stránku napríklad ak obsahuje materiály podvodného, klamlivého alebo konšpiračného charakteru, prípadne vyzýva k násiliu, alebo iným spôsobom porušuje základné pravidlá novinárskej etiky. Kompletný zoznam hodnotiacich kritérií je zverejnený na stránke iniciatívy.

„Členovia komisie vykonávajú túto činnosť dobrovoľne na základe svojho presvedčenia o jej celospoločenskej užitočnosti,“ hovorí člen komisie Juraj Smatana.

Konšpirátori.sk riešia aktuálny problém, keď online láka čoraz viac čitateľov a tým pádom aj zadávateľov reklamy, reklamné siete ako napríklad tá od Googlu však nerozlišujú, či sa reklama zobrazuje na serióznych alebo pochybných weboch.

Vyhodnocovať zobrazenie reklamy sa dá iba spätne, to však už zadávateľ zo svojho rozpočtu investoval na konkrétnej stránke. Napríklad Google webom, kde sa zobrazí reklama z jeho siete, vypláca 70 percent z ceny kampane.

Zadávatelia tak priamo finančne podporujú weby so sporným obsahom, čím ohrozujú aj reputáciu svojej spoločnosti. „Reklamné systémy zvyčajne filtrujú iba erotický obsah alebo stránky, ktoré otvorene porušujú zákon. Obzvlášť konšpiračné či extrémistické weby si ale vyžadujú dôkladnejšie preverenie, čo je hlavnou úlohou nášho projektu,“ vysvetľuje riaditeľ digitálnej agentúry NetSuccess Ján Urbančík, ktorý je autorom projektu.

Riešenie pre zadávateľov je jednoduché. Svoje reklamné kampane si môžu ošetriť, ak do rozhrania svojho reklamného systému vložia príslušný skript. Ten voľne zverejňuje na svojom webe iniciatíva Konšpirátori.sk aj s návodom. Alternatívou je aj manuálne vylúčenie stránok podľa zoznamu, ktorý v súčasnosti zahŕňa 30 webov (zoznam pod článkom).

Pod iniciatívu sa už podpísali viaceré agentúry, ktoré zároveň posielajú návrhy na posúdenie ďalších sporných webov.

„Našou každodennou prácou je chrániť reputáciu firiem a organizácií, pre ktoré pracujeme. V prostredí, kde ľudia odmietajú alebo nevedia kriticky myslieť, sa to však dá iba ťažko. Preto chceme aj my prispieť k tomu, aby ľudia dokázali vážiť fakty a argumenty a boli schopní odlíšiť ich od klamstiev a poloprávd,” hovorí Peter Jančárik z komunikačnej agentúry Seesame Communication Experts, ktorá je hlavným partnerom projektu.

Iniciatívu podporuje aj Asociácia vydavateľov tlače. „Zodpovednosťou každého inzerenta by mala byť ochrana značky. Projekt Konšpirátori.sk je účinným nástrojom, ktorému týmto vyjadrujeme našu plnú podporu,“ dodal podpredseda asociácie Alexej Fulmek, generálny riaditeľ Petit Pressu. Vydavateľstvo denníka Sme je akciocnárom v spoločnosti NetSuccess.

Aktuálny zoznam stránok z webu Konšpirátori.sk

  • protiprudu.org 
  • badatel.net 
  • czechfreepress.cz 
  • conspi.cz 
  • nwoo.org 
  • bezpolitickekorektnosti.cz 
  • afinabul.blog.cz 
  • pravdive.eu 
  • prvopodstata.com 
  • svobodnenoviny.eu 
  • stalo-se.cz 
  • nekorektni-tv.cz 
  • zemejas.cz 
  • ac24.cz 
  • freeglobe.parlamentnilisty.cz 
  • panobcan.sk 
  • nemesis.sk 
  • novarepublika.cz 
  • vlasteneckenoviny.cz 
  • osud.cz 
  • megazine.cz 
  • onlinespravy.eu 
  • eurasia24.cz 
  • je-to-inak.livejournal.com 
  • nazorobcana.sk 
  • ceskoaktualne.cz 
  • svetkolemnas.info 
  • freepub.cz 
  • casopis-sifra.cz 
  • euroasie.info 
  • ers.blog.cz 
  • hlavnespravy.sk 
  • securitymagazin.cz 
  • slovenskeslovo.sk 
  • dolezite.sk 
  • drsne.sk 
  • zpravodaj24.eu 
  • parlamentnelisty.sk