Vysoko kvalifikovaná pracovná sila s dobrými jazykovými schopnosťami a praxou je nedostatkový tovar. Niet divu, že spoločnosti, či už sú to výrobné firmy alebo servisné centrá, vedú vojnu o talenty.

Základná rovnica je jasná: použite všetky dostupné nástroje na prilákanie najlepších ľudí na trhu. Fancy bilbordy, náborové videá a PR články sú užitočnými prostriedkami na doručenie správy cieľovej skupine uchádzačov o zamestnanie. Ale je to dosť?

Ako sa môže spoločnosť odlíšiť od svojej konkurencie? Paradoxne, dôležitým krokom na prilákanie nových talentov je vytvorenie jasnej internej komunikačnej stratégie.

Predstavte si, že plánujete kúpiť nový mobil alebo auto. Čo ovplyvní vaše rozhodnutie? Áno, reklama v časopise alebo v televízii vás možno zaujme, ale stavím sa, že popritom si svojich „finalistov“ preklepnete medzi známymi.

Keď oni električka, tak my vlak...

Určite sa aj vy denne na Facebooku stretávate s postami, ktorými sa vaši priatelia a známi snažia zistiť, kto má akú skúsenosť s daným notebookom, dovolenkovou destináciou či developerským projektom. Či sa nám to páči alebo nie, práca sa stala rovnakou komoditou.

Dnes už uchádzači nehľadajú poslanie a kariéru na celý život, ale pozerajú na zamestnanie ako ďalšiu fázu svojho života. Podľa Profesie tretina Slovákov zmenila prácu v horizonte menej ako dva roky. U mileniálov to platí v ešte väčšej miere, do dvoch rokov plánuje opustiť pracovisko až zarážajúcich 43 percent opýtaných (2018 Deloitte Millenial Survey).

To je realita. Tú nezmení žiadna viac či menej kreatívna komunikačná kampaň. Zmeniť tento fakt síce nemôžeme, ale máme návod, ako z vášho pracoviska urobiť miesto, ktoré prejde aj vyššie spomínaným Facebookovým testom.

Mnohé firmy podľahnú porovnávaniu sa s ostatnými a vstupujú do tvrdej externej vojny. Ak on má 10 citylightov, ja budem mať 50, ak iný má obrandovanú električku, ja budem mať celý vlak.

Zameranie sa na to, čo vaši konkurenti robia v externej komunikácii, môže odviesť pozornosť spoločnosti od toho, čím je – od skutočného úžitku z jej služieb, firemnej kultúry a hodnôt. Tieto atribúty sú pritom hlavným dôvodom, prečo sa ľudia rozhodnú zostať v práci.

Zabudnite na bilbordy, investujte do internej komunikácie

Dámy v bratislavskej pobočke Henkel Slovensko sa na MDŽ potešili kvietku, čo mnohé z nich ocenili na svojich sociálnych sieťach. Zdroj: Seesame

Výskum ukazuje, že okrem peňazí a férových pracovných podmienok ako hlavného motivačného faktora až 38 percent ľudí tvrdí, že vo svojej práci ostávajú jednoducho preto, lebo ju majú radi. Zároveň 35 percent uvádza, že zostanú na zvolenom pracovisku kvôli dobrým vzťahom s kolegom a tiež priamemu nadriadenému a od ktorého sa môžu učiť.

To, ako v rámci firmy s ľuďmi komunikujete (a či vôbec), vedomosť, čo ich trápi, po čom túžia a čo ich motivuje – to je kľúčový atribút vašej značky ako zamestnávateľa.

Čo robiť, aby sa interná komunikácia posilnila

Čo môžete urobiť preto, aby ste posilnili svoju internú komunikáciu? Tu je niekoľko overených tipov:

1. Nezakladajte svoju komunikačnú stratégiu na pocitoch, ale na skutočných dátach. Jeden múdry stratég z našej spriatelenej agentúry sa tak zamiloval do svojho nápadu, až vyhlásil pamätnú vetu: „Neposielajme ten návrh na testovacie fokusové skupiny, veď čo ak sa im to nebude páčiť?“. Don’t be that guy! Investujte do správnych prieskumov zamestnaneckej spokojnosti a angažovanosti, nebojte sa fokusových skupín. Nielen, že zistíte, čo majú vaši zamestnanci na vašej firme radi, čo im chýba a čo chcú. Možno budete aj príjemne prekvapení.

2. Zapojte kľúčových zamestnancov do budovania stratégie. Vyberte takých zamestnancov, ktorí majú vplyv, nie tých, ktorí s vami súhlasia. Ľudia, ktorí sú uznávaní lídri alebo fungujú ako ľudské „lepidlá“ majú talent spriateliť sa s SBSkárom aj členom predstavenstva. Spravte z nich svojich ambasádorov a ukážte tak, že dlhodobá kariéra vo vašej spoločnosti je skutočne možná.

3. Dodržte svoje sľuby. Len identifikovať priestor pre zlepšenie nestačí. Pomenujte svoje zistenia a neostávajte len pri tom. Jednorazová veľká komunikačná kampaň raz za dva roky zmenu kultúry nespraví. Ukážte, že to myslíte vážne a dlhodobé ciele doplňte aspoň pár „quick wins“. Nie je to vždy iba o zvýšení platov. Neverili by ste, ako veľa dokáže milý e-mail či jeden muffin.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

#henkelslovensko made my day ♥ #happy #woman's #day #henkel #supplyplanning #schœn dass es dich gibt

Príspevok, ktorý zdieľa Kiki Petridou (@kikokoukla),

A čo ďalej? Toto vám viem sľúbiť: príbeh spoločnosti, ktorá sa stará o svojich zamestnancov, je tak silný, že vám pomôže nielen pri vašej reputácii, ale prinesie vám aj nových uchádzačov o zamestnanie.

Môžete si byť istý, že keď dokonalý talent hľadá svojho budúceho zamestnávateľa, spojí sa s existujúcimi zamestnancami cez Facebook či LinkedIn alebo cez kamoša-sesternice-spolužiaka z prvej triedy, ktorý tam pracuje.

Iste, aj informácie o náplni práce či výške platu zavážia, ale správy o dobrom zamestnávateľovi nezapadnú v kope. Každý hľadá niekoho, kto sa naozaj stará. Môžete to byť práve vy.

Autorka vedie Employer Branding tím v komunikačnej agentúre Seesame Communication Experts