V priebehu nasledujúcich týždňov by mal byť spečatený vznik novej asociácie slovenských zľavových portálov. Viaceré z nich sa chcú po doterajšej neformálnej spolupráci zoskupiť v rámci občianskeho združenia. Reagujú tak aj na nedávne udalosti a krach portálu Hypersleva.cz, ktorý zasiahol aj jeho slovenskú sestru Hyperzľava.sk.

„Momentálne finišujeme so stanovami asociácie. Spolupracujeme pri tom s renomovanou právnickou firmou. Tá bude okrem administratívnych záležitostí riešiť aj prípadné právne záležitosti s klientmi portálov, ktoré budú členmi asociácie,“ uviedol pre Mediálne.sk Jozef Vikarský, zakladateľ zľavového portálu ZaMenej.sk, ktorý sa na iniciatíve podieľa.

Vznikne asociácia zľavových portálov. Zatiaľ bez najväčších hráčov

Okrem ZaMenej.sk bude mať asociácia ďalších šesť zakladajúcich členov: Zľavodom.sk, MoreZliav.sk, PrimaZľavy.sk, CenyNaDne.sk, ČertovskéZľavy.sk a Bratizľava.sk. „Rokujeme aj s ďalšími portálmi, zatiaľ pôjde o týchto sedem spoločností, ktoré tvoria dôležitú časť slovenského trhu a pôsobia na ňom dlhodobo,“ pokračoval Vikarský.

Najväčší hráči ako ZľavaDňa.sk či ShopCity.sk do asociácie v tejto chvíli nevstúpia. „Sme v kontakte aj s najväčšími portálmi, s ktorými sa stretávame a spolupracujeme na skvalitňovaní trhu kolektívneho nakupovania. Zatiaľ do asociácie nevstúpia, pretože si momentálne trúfajú garantovať kvalitu služieb vlastnou značkou. Veríme však, že sa skôr či neskôr k našej aktivite pridajú,“ priblížil Vikarský.

Asociácia sa chce zasadiť za čo najtransparentnejšie služby v oblasti kolektívneho nakupovania. Bude mať vlastnú webstránku poskytujúcu informácie pre zákazníkov, ako postupovať v prípadoch, ak pri objednávaní služieb či využívaní kupónov narazia na komplikácie. Nepôjde však o platformu jednotného zákazníckeho centra.

„Asociácia chce združovať tie najspoľahlivejšie portály. Ak by niektorý z nich porušoval stanovy, môže byť po dohode ostatných členov vylúčený. Presne špecifikované budú aj podmienky prijatia nových členov – spoločnosť bude musieť pôsobiť na trhu minimálne rok, mať minimálny obrat a počet predaných kupónov podľa určených kritérií, ako aj mať zriadené sídlo, teda kamennú základňu,“ načrtol Vikarský s tým, že cieľom je minimalizovať prípady pochybných portálov. Neserióznych dodávateľov služieb zas budú naďalej dopĺňať do takzvaného „black listu“.

INTERNET: Nákup cez Hej.sk
Zdroj: Diana Èernáková
INTERNET: Nákup cez Hej.sk

Nové združenie má ambíciu zvýšiť dôveryhodnosť segmentu zľavových portálov aj po tom, čo vo februári skrachovala jedna z najväčších spoločností Hyperzľava.sk. Podobná asociácia už funguje aj v Česku. „Pri rozumnom hospodárení by sa portál s obratmi, aké mal skrachovaný projekt, nemal dostať do červených čísel, hoci dovnútra firmy nikto nevidí. Cieľom asociácie bude aj priebežné monitorovanie trhu, aby sa niečo podobné znovu neopakovalo,“ dodal Vikarský, podľa ktorého podobný scenár síce môže otriasť dôverou zákazníkov, na druhej strane sa však trh prirodzene čistí, čo ho skvalitňuje.

Na Slovensku je momentálne podľa riaditeľa najväčšieho agregátora ponúk portálov Zľavy.sme.sk Ľubomíra Jochima aktívnych približne 60-70 zľavových portálov. Trh sa priebežne zmenšuje po výraznom boome v predchádzajúcich dvoch rokoch.

„Už vlani sme odpojili asi 40-50 portálov, väčšinou malých hráčov, ktorí to nerobili ‚poriadne‘. Portály si pritom overujeme u poskytovateľov zliav aj u zákazníkov. Trh je už pomerne stabilizovaný, hoci ku konsolidácii bude ešte dochádzať,“ prognózuje Jochim.