Pri spoločnosti Black Red White (BRW), ktorá sa zaoberá predajom nábytku a sedačiek, konštatovala komisia opodstatnenú sťažnosť na nasadený rozhlasový spot. Zadávateľ v ňom tvrdil, že svoj tovar predáva bez DPH. Kampaň vedená týmto štýlom bola v minulosti problematická aj pri iných spoločnostiach, nákup bez DPH na Slovensku nie je možný a legálny.
Predajcovia v skutočnosti ponúkajú tovar so zľavou v konkrétnej výške, čo bol aj prípad BRW. Formulácia, že firma ponúka „nábytok bez DPH“, ktorá odznela v spote, podľa AK RPR môže priemerného spotrebiteľa uviesť do omylu. Na základe nej by sa mohol domnievať, že na vybrané tovary sa vzťahuje zľava vo výške 20 percent, čo však nie je pravda (zľava je v konečnom dôsledku vo výške 16,67 percenta).
Po správnosti zákazníkovi nie je možné odrátať z ceny daň, ale len poskytnúť zľavu v hodnote DPH. „Zadávateľ síce v rámci spotu odkazuje na svoju webovú stránku, kde sú podmienky akcie, vrátane výpočtu zľavy uvedené, avšak spôsob spracovania reklamy, ktorému výrazne dominuje informácia o tom, že vybrané produkty sú bez DPH, nemusí byť spotrebiteľom vo vzťahu k akcii pochopená,“ uvádza komisia.
Zadávateľ podľa všetkého vizuály dodatočne upravil, aktuálne už obsahujú vysvetlenie pre spotrebiteľa o zľave v hodnote DPH (posudzované vizuály Rada pre reklamu neposkytuje, pozn. red.).
BRW nábytok Zdroj: brw.sk
Zvyšné kampane boli v poriadku. Sťažnosť Rada pre reklamu dostala aj v prípade internetovému obchodu Hej.sk, ktorý tvrdil, že je „jednotka vo vstavaných spotrebičoch“. Od zadávateľa v tomto prípade komisia nežiadala žiadne podloženie tvrdenia prieskumom či iným spôsobom, keďže nejde o superlatív, ktorého využitie rieši etický kódex.
„Tvrdenie nie je možné považovať za superlatív, keďže označenie ‚byť jednotka v niečom‘ sa v bežnej hovorovej reči používa na vyjadrenie toho, že niekto je v niečom dobrý, respektíve, že mu niečo dobre ide,“ uviedla komisia.
V súlade s reklamnými pravidlami bola aj komunikácia detskej výživy Nutrilon, na ktorú prišli dve sťažnosti. Komisia odobrila fotografiu z Facebooku, kde zadávateľ k snímke dieťaťa uviedol text „Ako podporiť vývoj imunity dieťatka?“. Podľa podnetu tým mal porušiť legislatívne pravidlá propagácie dojčenských prípravkov. Komisia však nesúhlasila s tým, že reklama nepropagovala žiadny konkrétny produkt, vizuál odkazoval na všeobecný článok. Ani vyobrazenie dieťaťa podľa AK RPR neidealizuje používanie výrobku.
Druhá sťažnosť smerovala voči súťaži zo sociálnej siete, v ktorej sa hralo o produkt Nutrilon Pronutra. Aj v tomto prípade podnet hovoril o porušení legislatívy, komisia sa s tým ale nestotožnila. „Legislatíva v kontexte ďalších právnych predpisov kladie zvýšenú pozornosť pri komunikácii potraviny na počiatočnú výživu dojčiat od narodenia do zavedenia príslušnej doplnkovej výživy pre dojčatá staršie ako šesť mesiacov. Reklama nepropaguje potravinu, resp. dojčenskú výživu určenú pre dojčatá mladšie ako šesť mesiacov. Vizuál reklamy obsahuje vyobrazenie produktu, ktorý je určený pre dojčatá od šiestich mesiacov a v kvíze, ktorý je predmetom komunikácie, mohli zúčastnení vyhrať len produkty, ktoré sú taktiež určené pre deti staršie ako šesť mesiacov,“ vysvetlila AK RPR.
Bez porušení kódexu sú aj vizuály predajcu spodnej bielizne Tezenis, ktorý má v kampani dlhodobo speváčku Ritu Ora. Tá bola podľa sťažovateľa zobrazená ako sexuálny objekt. Komisia má na vec iný pohľad, modelka podľa nej je v rámci vizuálu v kontexte zobrazenia produktu značky zameranej na predaj spodnej bielizne.
Fotografia použitá v kampani značky Tezenis Zdroj: Tezenis
Posledná sťažnosť smerovala voči značke FunFón a kampani „Internet do mobilu na pol roka zadara“. Podľa podnetu síce zákazník k FunFónu prešiel, no internet v mobile mu prestal fungovať po štyroch mesiacoch.
Rozhodujúca bola v tomto prípade formulácia „až na pol roka“. „Slovné spojenie v danom prípade vyjadruje skutočnosť, že za určitých podmienok môže byť ponúknutá služba obmedzená, respektíve že využitie internetu v plnom rozsahu na obdobie pol roka je závislé na splnení určitých podmienok,“ uviedla komisia pri zamietnutí sťažnosti.