VÍŤAZNÁ KAMPAŇ – DECEMBER 2017
Nezanedbateľná čiastka
Hodnotenie: 7,31 / 10 bodov
Zadávateľ: Magna
Agentúra: Zaraguza Praha
Viac o kampani sa dočítate nižšie.
2. miesto
Vianočná výprava
Hodnotenie: 5,5 / 10 bodov
Zadávateľ: O2
Agentúra: Elite Solutions
3. miesto
Dočasný darček
Zdroj: Wiktor Leo Burnett
Hodnotenie: 5,19 / 10 bodov
Zadávateľ: Poštová banka
Agentúra: Wiktor Leo Burnett
Bodové hodnotenie kategórie Kampaň (max. počet bodov 10)
Kampaň mesiaca 12/2017 | ||||
Odborná porota | Verejnosť | Agentúry | Spolu | |
Nezanedbateľná čiastka - Magna | 7,50 | 6,55 | 7,50 | 7,31 |
Vianočná výprava s O2 Extra výhodami – O2 | 4,50 | 7,00 | 7,00 | 5,50 |
Dočasný darček - Poštová banka | 5,00 | 5,45 | 5,50 | 5,19 |
Ponožky pravého kávičkára - Popradská káva | 4,50 | 6,00 | 6,00 | 5,10 |
S igelitkou nemôžeš byť chic - Kaufland | 4,33 | 5,27 | 5,00 | 4,65 |
Ela predpovedá z telefónnych čísel – Orange Slovensko | 4,50 | 5,18 | 4,00 | 4,54 |
Najlepšie sa udobruje v Kauflande - Kaufland | 4,00 | 4,27 | 6,00 | 4,45 |
Obrandované zastávky – Samsung | 4,25 | 5,45 | 4,00 | 4,44 |
Hokejové budíčky - Orange Slovensko | 4,00 | 5,00 | 4,00 | 4,20 |
Pošlite ho, kam patrí – Wiktor Leo Burnett | 2,75 | 5,18 | 3,50 | 3,39 |
Pozn.: v hodnotení je podľa pravidiel váha hlasov porota – verejnosť – agentúry v pomere 3:1:1. |
V hlasovaní verejnosti sme vyžrebovali Michala Halmeša, ktorý vyhral štvrťročné digitálne predplatné TRENDU.
Všetko sme urobili naopak
Myšlienka experimentu bola úplne jednoduchá – zistiť, ako sa zachovajú vybraní Slováci a Česi, keď im na účet príde neočakávaná suma peňazí. Vrátia ju či nevrátia, alebo si ju dokonca vôbec nevšimnú? Podľa výskumov kampane necelá štvrtina z nich zaregistrovala peniaze na účte navyše.
Cieľom náborovej kampane bolo osloviť nových darcov a zároveň podporiť povedomie o aktivitách Magny v teréne. Organizáciu tiež zaujímalo, čo v dnešnej dobe znamená pre ľudí pomyselná (ne)zanedbateľná čiastka. A tak na to išla trochu inak ako v minulosti a oslovila kreatívnu agentúru Zaraguza, ktorá prišla so skvelým nápadom – urobiť to naopak. Magna preto nežiadala verejnosť o zaslanie finančnej čiastky, ale posielala ju ona sama potenciálnym darcom.
A tak sa v priebehu minulého roka na účtoch fyzických a právnických osôb objavila náhodne čiastka 10 eur, ktorá predstavuje sumu za terapeutickú stravu na mesiac pre dieťa vystavené podvýžive v rizikových oblastiach v Kambodži, Kongu, Sýrii či v Južnom Sudáne.
„Premýšľali sme, ako osloviť firmy, predstaviť im našu prácu vo svete a prebrať s nimi možnú spoluprácu a podporu našich zahraničných humanitárnych misií. Úprimne, v praxi je to veľmi zložité, málokto sa s vami o týchto veciach chce baviť, ak nemáte priamy kontakt na niekoho v manažmente,“ vysvetľuje Barbara Langsfeldová z Magny.
Magna ako zdroj na získavanie „nových kontaktov“ využila na Slovensku firemné webové stránky alebo verejne prístupné dokumenty, vďaka ktorým sa dostala k ich číslam účtov. Do kampane zapojila aj individuálnych darcov, u ktorých musela najprv získať súhlas, aby mohla použiť ich súkromný účet pre aktivity tohto typu.
„Osloviť nových darcov je z roka na rok ťažšie, preto sme premýšľali, ako na to ísť inak. Jednoducho to urobiť celé opačne, než je zvykom. Takýto nápad nám prišiel skvelý a výsledky nás veľmi milo prekvapili. Peniaze sme zaslali stovkám firiem a jednotlivcov, na účte si ich všimlo len dvadsať percent z nich. Je to vlastne paradox, pretože ide o peniaze, ktoré rozhodujú o živote a smrti dieťaťa,“ uvádza.
Po rozoslaní finančnej čiastky čakala Magna skoro dva týždne na reakcie príjemcov. Do predmetu platby uvádzala, že je humanitárna organizácia Magna a že ďalšie informácie o tom, prečo im poslala 10 eur nájdu na webovej stránke 10eur.sk.
„Tušili sme, že mnohí z nich nebudú na dar reagovať, preto sme ich následne telefonicky kontaktovali, všetko im vysvetlili a v mnohých prípadoch sa dohovorili na ďalšej spolupráci. Nakoniec sa nám podarilo získať zaujímavé kontakty a nadviazať s množstvom firiem spoločný dialóg, ktorý teraz ďalej rozvíjame,“ komentuje B. Langsfeldová.
V ďalšej fáze kampane nasledovalo video, v ktorom dostali priestor oslovení darcovia. Okrem nich v ňom účinkoval napríklad aj Richard Müller. „Jedna firma dokonca vrátila zaslanú sumu s tým, že ju okamžite navýšila o dar 200 eur a poďakovala nám za prácu, ktorú v krízových oblastiach odvádzame. To nám urobilo obrovskú radosť,“ dodáva.
Výsledky kampane Magna komunikovala na sociálnych sieťach a na YouTube. Video si na Facebooku pozrelo 128-tisíc používateľov na Slovensku a v Česku, podľa výsledkov Google 48-tisíc používateľov.
Zaraguza pripravila kampaň pre humanitárnu organizáciu Magna pro bono.
Ešte nikto nám neschvaľoval koncepty z Kambodže
O tom, ako sa pripravujú kampane pre Magnu, hovorí CEO z agentúry Zaraguza CZ Marián Fury
Zdroj: Zaraguza
Ako dlho pripravujete kampane pre Magnu? Prečo ste sa rozhodli pre spoluprácu?
Kampaň Nezanedbateľná čiastka bola našou prvou kampaňou pre neziskovú organizáciu Magna. Úspešnú spoluprácu sa nám podarilo nadviazať vďaka dvom hlavným argumentom: páči sa nám misia Magny a má skvelý tím profesionálov, ktorí venujú maximálne úsilie svojej práci.
Aký je to klient a ako sa s ním spolupracuje?
Veľmi inšpiratívny, keď vidíte koľko času, odhodlania a energie investuje pomoci deťom. Spolupráca s Magnou je pre nás zaujímavou výzvou taktiež z pohľadu plánovania práce. Ešte nikto nám zatiaľ neschvaľoval koncepty z Kambodže :)
Prečo podľa vás kampaň zvíťazila spomedzi ostatných prác v Kampani mesiaca?
Vyhrala silná myšlienka.
Čo vás inšpirovalo, prípadne motivovalo pri príprave tejto kampane? Kde vznikla myšlienka?
Samotná myšlienka vznikla u nášho stratéga Romana, ktorý hľadá silné insighty v netradičných súvislostiach.
Máte s kampaňami podobného typu skúsenosti alebo toto je jedna z prvých?
Našou najslávnejšou goodvertising kampaň je MojaKrvnáSkupina, ktorá získala aj vzácne ocenenie Facebook Studio Award. Kampaň oslovovala potencionálnych darcov krvi. Ďalšou oceňovanou kampaňou bola kampaň OdkazPreStarostu.sk so súťažou Zlaté Vedro Milana Capáka, ktorá aktivovala zástupcov samospráv, aby riešili problémy občanov. Pravidelne sa snažíme pomáhať rôznym subjektom. Medzi nimi boli aj Kmotričky, cena vojvodu z Edinburgu, kampaň za zníženú konzumáciu liekov so sochou z liekov a podobne.
A čo je nové u vás v agentúre?
Veľmi sa teším, že sa nám podarilo v českej Zaraguze postaviť veľmi kvalitný tím profesionálov. Okrem nových firemných psíkov a narodených detí budeme spúšťať na českom trhu pilot inovatívneho prístupu k efektívnemu riadeniu zamestnancov v kreatívnom prostredí. Detaily ale zatiaľ neprezradím, včas sa ich dozviete.
Ako sa začal nový rok v Zaraguze?
Nový rok prirodzene nadväzuje na ten starý. Sme v plnom nasadení pri práci na jarných kampaniach. Taktiež nás čakajú nové zaujímavé výzvy či už v lokálnom tak v medzinárodnom merítku.
A čo nápady? Kde na ne u Vás v agentúre chodíte?
V Zaraguze máme kreatívnych accountov, kreatívnych stratégov, kreatívnych mediálcov, kreatívnych kreatívcov. Nápady vznikajú po spoločnej diskusii všetkých, ktorí na projekte pracujú. V tom je sila Zaraguzy.
Dali ste si agentúrne predsavzatie na rok 2018?
Robiť prácu, ktorá nás bude baviť. Spolupracovať s odvážnymi klientami. Vedieť si oddýchnuť.
Čo bude podľa Vás v roku 2018 trendom v reklame?
Každý trend vytvára antitrend. Napriek rôznym trendom, ktoré v roku 2018 budú ovplyvňovať komunikáciu (goodvertising, virtuálna realita, AI, zrušenie rozdielu medzi online a offline nakupovaním a pod.), budeme v Zaraguze dávať ešte väčší dôraz v hľadaní silných insgihtov, kvalitnej stratégii a prekvapivej kreativite.
Čo podľa Vás naopak pôjde do úzadia?
Netransparentné metriky a obťažovanie spotrebiteľa. Online reklama je najviac nenávidením formátom čo dokazuje 615 miliónov zariadení s adblockom. Aby sme zákazníkov vedeli zaujať, musíme meniť prístup z otravnej komunikácie na relevantnú komunikáciu.