Fotografická výstava je verejnosti dostupná pred bratislavskou Starou tržnicou, kde nad ňou prevzal záštitu primátor Matúš Vallo a rovnako v obchodnom dome Ikea. Symbolicky ju spustili na Medzinárodný deň žien.

Prináša príbehy šiestich žien z rôznych kútov sveta: od Latinskej Ameriky, cez Áziu, Afriku až po Slovensko. Každá z nich stelesňuje jeden problém, ktorému ženy čelia vo vzťahu k bývaniu – predsudkom, tradíciám, vojnovým konfliktom, chudobe, ale aj klimatickým zmenám.

Cieľom je ukázať, že na Slovensku si ženy môžu kúpiť nehnuteľnosť či vlastniť pozemok, no v mnohých iných častiach sveta sa ich práva k bývaniu končia pri upratovaní a starostlivosti o domácnosť. V súvislosti v výstavou vznikol aj špeciálny web a tiež profil na Instagrame a Facebooku.

Výstavu organizuje medzinárodná rozvojová organizácia Habitat for Humanity. Tá stavia domy a zlepšuje prístup ľudí k dôstojnému bývaniu vo viac ako 70 krajinách sveta. Za konceptom a komunikáciou stojí agentúra Seesame. Postupne by sa mala adaptovať v ďalších európskych krajinách.

Projekt podporujú známe Slovenky

Ako tvrdí Peter Jančárik, ktorý vedie v Seesame Social Impact tím, ku globálnym problémom sú ľudia zväčša ľahostajní. „Máme pocit, že sa nás netýkajú. Preto sme hľadali spôsob, ako ľuďom na Slovensku priblížiť napohľad vzdialené zápasy žien o strechu nad hlavou,“ vysvetľuje.

„Vyšli sme z insightu, že každý životný príbeh sa začína doma. Oslovili sme známe Slovenky, aby ukázali, kde sa začala ich životná cesta a neskôr ju prepojili s príbehmi žien v našej výstave,“ dodal.

Hlavnou ambasádorkou sa stala speváčka Celeste Buckingham. Okrem nej sa k výstave prihlásili a podporujú ju aj novinárky Zuzana Kovačič Hanzelová a Veronika Cifrová Ostrihoňová, herečky Kristína Tormová a Lujza Garajová Schrameková či maliarka Dominika Žáková.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Krásných MDŽ prajem...Je užasné, že raz do roka slávime deň exklusívne pre ženy. Ale treba si spomenúť, že ešte máme pred sebou dlhý boj. Nielen o svoje zakladné práva v spoločností, ale aj o boj o duševné hodnoty. Nie sme objekty, nie sme len manželky a buducé manželky, ale vyrovnanou súčasťou modernej spoločnosťi a civilizáci. Krásny MDŽ vám prajem! 🌹 Som rada, že práve na takýto deň móžem podporiť vernisaž a projekt #vsetkosazacinadoma, ktorá ukazuje príbehy silných žien z celého sveta, ktorý svoj boj o svojé zakladné práva už vyhrali ❤️ Viac info na @vsetkosazacinadoma alebo na LINK v BIO 🙏🏻 . . I wish you all a wonderfull International Women’s Day...It is huge that we have a day to celebrate women. But we still have a big battle ahead of us. Despite progress in the western world, women still exist and function at a disadvantage. Despite the improvements, it is NOT enough. We are more than an accesory to men and/or to society. We are EQUAL. We are ENOUGH! 🙏🏻

Príspevok, ktorý zdieľa Celeste Buckingham (@celbuckingham),

Na svojich sociálnych sieťach predstavujú príbehy žien z výstavy a vťahujú svojich followerov do debaty o problémoch žien. „Výstavu sme preniesli aj na Instagram, kde si ju ľudia môžu pozrieť ako celok v gride alebo si rozkliknúť jednotlivé príbehy a fakty o porušovaní práv žien,“ dodáva P. Jančárik.

Ikea ukázala „najväčší luxus“

Medzinárodná organizácia Habitat for Humanity už niekoľko rokov spolupracuje s Ikea Foundation. Spoločne zlepšujú kvalitu bývania v Indii a Keni. Aj priestory obchodného domu v Bratsilave sa tak rozhodli využiť pre vystavenie fotografií so spomínanými príbehmi.

„Bola by veľká škoda nevyužiť toto partnerstvo. Tešíme sa, že sme našli spôsob, ako zaujímavým spôsobom vtiahnuť do výstavy aj návštevníkov Ikea,“ hovorí v súvislosti so spoluprácou P. Jančárik.

Bratislavská Ikea zriadila pre výstavu špeciálnu miestnosť s veľkým nápisom „Toto je najväčší luxus…“ nad jednoduchou posteľou.

Všetko sa začína doma. Nová kampaň upozorňuje na porušovanie práv žien

Výstava Všetko sa začína doma v Ikei Zdroj: Seesame

Na zemi je umiestnený nápis, že ide o najväčší luxus pre milióny žien na celom svete, ktoré nemajú prístup k slušnému a bezpečnému bývaniu. Na vnútorných stenách miestnosti vystavili fakty o problémoch žien doma aj vo svete.

„Je to vôbec po prvý raz, keď sme u nás vytvorili vlastnú tematickú miestnosť pre výstavu. Chceme, aby ľudia neboli ľahostajní k problémom sveta a uvedomili si, že sa môžu dotýkať aj ich,” dodáva Zuzana Blažečková Janove, PR manažérka Ikea Bratislava.