Veľká časť slovenských userov utráca na internete do 200 eur mesačne

Iba pätina slovenských surferov ešte nenakupovala cez internet. Zvyšní používatelia využívajú internet na nákupy bežne, najmä za účelom nakúpiť lacnejšie čo najkvalitnejší tovar. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Gemius o on-line nekupovaní na Slovensku.

Najznámejšie e-shopy na Slovensku sú podľa Gemiusu Hej.sk, Alza.sk a Martinus.sk. Tri značky uspeli najlepšie v porovnaní nepodporenej znalosti. Značka Hej.sk dosiahla znalosť 14 %, Martinus 12 % a Alza 10 %. Medzi aukčnými portálmi je najznámejšie Aukro.sk (30%) a eBay (13%).

Z používateľov, ktorí nakupovali cez internet za minulý mesiac, polovica minula menej ako 200 eur. Iba jeden z 20 utratil viac ako 500 eur. Výrazná časť opýtaných takisto uviedla, že by preferovala nakupovať on-line raz ročne alebo menej často. Menšia časť sa vyjadrila v prospech nakupovania cez internet každý mesiac.

Aukčné portály na Slovensku v porovnaní s bežnými e-shopmi nie sú rovnako populárne. Zatiaľ čo v bežnom on-line obchode už nakupovalo deväť z desiatich respondentov, cez aukčný web iba jeden z piatich.

Na druhej strane veľkej popularite sa tešia webové porovnávače cien. Z nich najznámejšie sa podľa zistení Gemiusu zhodujú s tými na popredných priečkach v audite návštevnosti AIMmonitor, iba v mierne odlišnom poradí. Medzi najpopulárnejšími skončili Najnakup.sk, Heureka.sk a Pricemania.sk. Podľa AIM-u predbieha v návštevnosti Heureka.sk zvyšné dve značky so 455-tisíc RU za február tohto roka.

Zisťovanie cien a informácií o produktoch je podľa Gemiusu pre používateľov zaujímavé iba vo vybraných prípadoch. Častými príkladmi sú elektronika, pri ktorej si informácie pred nákupom na internete zisťuje 55 % opýtaných, alebo cestovné lístky a letenky, o ktorých sa vopred informuje na internete 59 % respondentov.

Naopak menšie množstvo zákazníkov má záujem získavať na internete informácie o iných typoch tovaru, najmä o rýchloobrátkovom tovare.

Podobný prieskum ako na Slovensku realizoval Gemius aj v Česku. Ako najznámejšie značky e-shopov tam identifikoval predajňu elektroniky Alza.cz pred Mall.cz a Kasa.cz.

Jeden lukratívny segment prieskum Gemiusu zatiaľ neskúmal - popularitu hromadného nakupovania a zľavových kupónov. Ich atraktivita pravdepodobne v očiach používateľov ďalej porastie s rastúcim záujmom veľkých hráčov uspieť v segmente. Ten sa odrazil napríklad na tom, že portálová skupina Centrum Holdings na Slovensku aj v Česku zastrešila vlastné kupónové služby a v oboch krajinách si pobočky otvoril americký líder v segmente Groupon. Viac informácií o Groupone v regióne.