Iba pätina slovenských surferov ešte nenakupovala cez internet. Zvyšní používatelia využívajú internet na nákupy bežne, najmä za účelom nakúpiť lacnejšie čo najkvalitnejší tovar. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Gemius o on-line nekupovaní na Slovensku.
Najznámejšie e-shopy na Slovensku sú podľa Gemiusu Hej.sk, Alza.sk a Martinus.sk. Tri značky uspeli najlepšie v porovnaní nepodporenej znalosti. Značka Hej.sk dosiahla znalosť 14 %, Martinus 12 % a Alza 10 %. Medzi aukčnými portálmi je najznámejšie Aukro.sk (30%) a eBay (13%).
Z používateľov, ktorí nakupovali cez internet za minulý mesiac, polovica minula menej ako 200 eur. Iba jeden z 20 utratil viac ako 500 eur. Výrazná časť opýtaných takisto uviedla, že by preferovala nakupovať on-line raz ročne alebo menej často. Menšia časť sa vyjadrila v prospech nakupovania cez internet každý mesiac.
Aukčné portály na Slovensku v porovnaní s bežnými e-shopmi nie sú rovnako populárne. Zatiaľ čo v bežnom on-line obchode už nakupovalo deväť z desiatich respondentov, cez aukčný web iba jeden z piatich.
Na druhej strane veľkej popularite sa tešia webové porovnávače cien. Z nich najznámejšie sa podľa zistení Gemiusu zhodujú s tými na popredných priečkach v audite návštevnosti AIMmonitor, iba v mierne odlišnom poradí. Medzi najpopulárnejšími skončili Najnakup.sk, Heureka.sk a Pricemania.sk. Podľa AIM-u predbieha v návštevnosti Heureka.sk zvyšné dve značky so 455-tisíc RU za február tohto roka.
Zisťovanie cien a informácií o produktoch je podľa Gemiusu pre používateľov zaujímavé iba vo vybraných prípadoch. Častými príkladmi sú elektronika, pri ktorej si informácie pred nákupom na internete zisťuje 55 % opýtaných, alebo cestovné lístky a letenky, o ktorých sa vopred informuje na internete 59 % respondentov.
Naopak menšie množstvo zákazníkov má záujem získavať na internete informácie o iných typoch tovaru, najmä o rýchloobrátkovom tovare.
Podobný prieskum ako na Slovensku realizoval Gemius aj v Česku. Ako najznámejšie značky e-shopov tam identifikoval predajňu elektroniky Alza.cz pred Mall.cz a Kasa.cz.
Jeden lukratívny segment prieskum Gemiusu zatiaľ neskúmal - popularitu hromadného nakupovania a zľavových kupónov. Ich atraktivita pravdepodobne v očiach používateľov ďalej porastie s rastúcim záujmom veľkých hráčov uspieť v segmente. Ten sa odrazil napríklad na tom, že portálová skupina Centrum Holdings na Slovensku aj v Česku zastrešila vlastné kupónové služby a v oboch krajinách si pobočky otvoril americký líder v segmente Groupon. Viac informácií o Groupone v regióne.