Na rade sa sťažovali dvaja zákazníci, ktorí poukazovali na to, že balíček od UPC nebol vyžiadaný a operátor ho de facto aktivoval svojim klientom automaticky. Na kratšie obdobie síce získali takzvaný balík Plus, no ak nechceli od ďalšieho mesiaca platiť, museli sa sami ozvať operátorovi a z ponuky sa odhlásiť. Inak im bola účtovaná suma navyše v poplatku za digitálnu televíziu. Jednému sťažovateľovi prekážalo aj to, že UPC o ponuke a podmienkach informovalo zákazníkov e-mailom, čo si nie každý musel všimnúť.
Regulátor sa stotožnil s podnetom a konštatoval porušenie etického kódexu. Zákazníci sa podľa posúdenia mohli dostať do situácie, že využívali platenú službu, ktorú si neobjednali. Rada súhlasila aj s tým, že informovanie o podobnej ponuke cez e-mail nie je vhodné, pošta mohla skončiť v spame, alebo si ju klient nemusel všimnúť včas.
„AK RPR je toho názoru, že zadávateľ nevenoval dostatočnú pozornosť komunikácii podmienok konečnej ceny a svojej bezplatnej ponuky a spotrebiteľ tak mohol byť uvedený do omylu, a preto vyhodnotila reklamu ako zavádzajúcu,“ konštatovala komisia.
Na počínanie UPC sa už pred časom sťažovali aj ďalší zákazníci na sociálnych sieťach. Spoločnosť sa v reakcii pre Denník N bránila tým, že zákazníkov o spoplatnení služby po úvodnom bezplatnom využívaní informuje trikrát – pri spustení akcie a dvakrát pred jej koncom. Operátor zároveň vysvetľoval, že peniaze vráti zákazníkom aj spätne – ak si službu deaktivujú aj neskôr, ako za ňu začali „nútene“ platiť.
„Balíček bude deaktivovaný odo dňa ohlásenia bez podmienky akejkoľvek úhrady. Ak by balíček náhodou bol účtovaný, stačí, keď to zákazník ohlási, poplatok za balíček mu bude stornovaný. Zákazník tak v nijakom prípade nemôže byť poškodený,“ uviedol hovorca spoločnosti Jaroslav Kolár. Aj v tomto prípade však platí, že proaktívny musí byť klient a sám informovať operátora, že nechce službu, ktorú si neobjednal.
Podobný postup zvolilo UPC napríklad aj pri mobilnej televízii Horizon Go. Tiež ju zákazníkom dalo na vyskúšanie zdarma, no po ukončení voľného vysielania začalo v auguste tohto roka účtovať poplatok jedno euro. Aj v tomto prípade musel zákazník postupovať rovnako, ak sa chcel plateniu vyhnúť.
Kódex porušila aj firma Kika Nábytok Slovensko, ktorá v reklame tvrdila, že zákazníkom „vráti DPH“. To pravda nebola, reálna zľava bola na úrovni necelých 17 percent. Priemerný spotrebiteľ by si podľa RPR mohol myslieť, že ide o 20-percentné zníženie. Komunikácia zároveň navodzovala dojem, že sa u nás dá legálne nakupovať bez dane, čo nie je pravda. Aj zákazníci Kiky DPH v konečnej cene za tovar platili.
Neeticky komunikoval aj výrobca výživového doplnku ArkoBiotics. V jeho animovanej reklame sú postavy vyobrazené v nebezpečných situáciách, okrem iného skáču z okna. Podľa sťažovateľa to môže najmä maloletých divákov inšpirovať k skutočnému konaniu. Komisia to videla rovnako, správanie medzi postavičkami v reklame navyše naznačovalo šikanu.
O2 sa na reklamnej rade sťažovalo na reklamu 4ky, ktorá na webe tvrdila: „Dobite a užívajte si kredit, ktorý už viac neprepadne.“ Podľa konkurenčného operátora ide o klamlivú reklamu, s čím ale komisia nesúhlasila.
Spoločnosť Swan vo vyjadrení prízvukovala, že v prípade zániku zmluvy po uplynutí 16-mesačnej lehoty, na ktorú bola uzatvorená, môže zákazník požiadať spoločnosť o vrátenie výšky kreditu, ktorý v rámci platnosti a účinnosti nevyčerpal a spoločnosť je povinná mu tento vrátiť.
„Na túto skutočnosť je zákazník zrozumiteľne a jasne upozornený vo Všeobecných podmienkach, v Cenníku, ako aj Zmluvných podmienkach a AK RPR si nemyslí, že zadávateľ nevenoval komunikácii podmienok ponuky dostatočnú pozornosť,“ uviedol regulátor.
Bezproblémová bola aj reklama Calzedonie s modelkou propagujúcou pančuchy. Pravidlá neporušila ani reklama na homeopatický liek Sédtif PC.