Mikroblogovací systém Twitter predstavil dlho očakávaný biznis model predaja reklamy. Pri jeho tvorbe si požičal niekoľko nápadov firiem, ktoré ho už využívajú ako marketingový nástroj. Informoval o tom Brandweek.
Nový model dostal názov Promoted Tweets, teda sponzorované tweety. Umožní zadávateľom, aby pomocou krátkych odkazov oslovili používateľov siete. Reklama sa najskôr bude objavovať len vo výsledkoch vyhľadávania, postupne Twitter plánuje začleniť ju priamo do streamov. Značky tak budú môcť presne zacieliť na potenciálnych zákazníkov na základe rôznych kritérií ako geografická poloha alebo záujmy.
Celý systém Twitter opisuje na firemnom blogu. Ubezpečuje svojich používateľov, že všetky Promoted Tweets budú jasne označené ako reklama. Mikroblog tak chce zabrániť tomu, aby nevyžiadané sponzorované odkazy zaplavili kontá používateľov alebo aby sa ich snažili zmiasť. Rovnako ako statusy používateľov budú aj statusy inzerentov aktualizované a často sa budú meniť. „Spojenie medzi vami a Promoted Tweet v reálnom čase poskytuje účinný nástroj na dodanie informácie dôležitej v danom okamihu,“ dodala firma.
Twitter už získal niekoľko veľkých inzerentov vrátane reťazca Starbucks, produkčnej spoločnosti Sony Pictures, energetického nápoja Red Bull, televíznej stanice Bravo, aerolínií Virgin America či amerického maloobchodného reťazca Best Buy, píše MediaGuardian.
Podľa The New York Times bude Twitter merať výkonnosť kampaní na základe ich „rezonancie“ na sieti. Sledovať bude najmä to, aký dojem urobila reklama na používateľov, koľkokrát klikli na platené linky, či na sponzorovaný tweet odpovedali a podobne.
Reakcie na plány Twitteru sú rôzne. MediaGuardian sa spýtal samotných používateľov, čo si o sponzorovaných tweetoch myslia. Časť z nich vidí model ako spôsob udržať mikroblog na bezplatnej báze. Iní pochybujú, že služba bude efektívna alebo populárna.
Twitter nie je jedinou sociálnou sieťou, ktorá rieši problém "ako sa predať". Ani Facebook, hoci tvrdí, že je už ziskový, stále nenašiel masovo rozšírené inzertné formy, špecifické pre sociálnu sieť. Minulý rok testoval platené výskumy verejnej mienky. Neskôr prišiel s novou formou cielenej reklamy. Umožnil zadávateľom, aby cez fanúšikovské stránky svojich značiek ušili reklamu na mieru lokálnym zákazníkom. Koncom roka začal firmám, značkám aj jednotlivcom radiť, ako môžu pomocou sociálnej siete osloviť čo najviac používateľov. Najal si najlepších konzultantov z USA, aby ich naučili vytvárať aplikácie či fan page.