Na obhajobu minuloročného víťazstva nebol potrebný ani výrazný rast parametra „gross income“ (poradenské a kreatívne honoráre, mediálne provízie), ktorý dosiahol výšku 4,86 milióna eur.
Rebríček TOP Advertising Agencies 2015 | |||||
Poradie | Reklamná agentúra | Členstvo v združení KRAS | Gross income (eur) | Zmena (%) | |
2015 | 2014 | 2015/14 | |||
1. | Jandl, marketing a reklama, s.r.o. | člen | 4 857 615 | 4 534 104 | 7,14 |
2. | Made by Vaculik, s.r.o. | člen | 2 725 540 | 2 802 892 | -2,76 |
3. | Wiktor Leo Burnett, s.r.o. | člen | 2 681 453 | 2 701 236 | -0,73 |
4. | Istropolitana Advertising, s.r.o. | člen | 1 747 827 | 1 831 863 | -4,59 |
5. | MUW / Saatchi & Saatchi, s.r.o. | člen | 1 527 661 | 1 669 368 | -8,49 |
6. | Mayer/McCann-Erickson, s.r.o. | nečlen | 1 448 791 | 1 393 498 | 3,97 |
7. | Effectivity, s.r.o. | člen | 1 275 308 | 1 899 826 | -32,87 |
8. | MullenLowe GGK, s.r.o. | člen | 1 150 191 | 1 022 275 | 12,51 |
9. | Triad, s.r.o. | člen | 856 939 | 645 837 | 32,69 |
10. | Zaraguza, s.r.o. | člen | 746 852 | 446 954 | 67,10 |
11. | Apple Pie, s.r.o. | člen | 239 852 | 174 646 | 37,34 |
Zdroj: BDO, s.r.o., Bratislava |
Nový model hodnotenia ekonomickej výkonnosti agentúr zaviedla brandžová asociácia v roku 2010. Odvtedy v ňom kraľuje Jandl. Spolu s KRAS-om ho pripravuje audítorska spoločnosť BDO, s.r.o., Bratislava.
Najvyššie príjmy z reklamných služieb majú po Jandl agentúry Made by Vaculik a Wiktor Leo Burnett, aj keď ich hodnota dosahuje len približne 60 percent z príjmov lídra.
Do gross income sa nezaraďujú bankové úroky, výnosy z podnikania na finančnom trhu, kurzové rozdiely, príjmy z predaja majetku a iné finančné príjmy alebo poplatky.
Hodnotenie výkonnosti sa odvíja aj od minuloročných klientov agentúr a ich investícií do reklamy. K dlhoročným klientom Jandl je COOP Jednota Slovensko, Tipos - národná lotériová spoločnosť, Mliečny fond, energetická skupina ČEZ, Wüstenrot stavebná sporiteľňa a Wüstenrot poisťovňa.
Všetky agentúry prvej päťky majú v radoch svojich klientov najväčších zadávateľov reklamy, teda hlavne telekomunikačných operátorov, veľké banky a obchodné reťazce, pre ktoré počas roka realizujú neprehliadnuteľné množstvo nových kampaní.
Najväčší nárast výkonnosti dosiahla bratislavská agentúra Zaraguza, ktorej gross income stúpol o viac ako 67 percent. Naopak najväčší prepad o viac ako 30 percent zaznamenala agentúra Effectivity.
Do rebríčka reklamných agentúr Top Advertising Agencies Slovakia sa zapojilo rovnako ako vlani jedenásť agentúr. Všetky agentúry s výnimkou Mayer/McCann-Erickson sú členmi KRAS-u.
Účasť v rebríčku TAAS je zároveň, podobne ako v prípade TOP KRAS, aj hlavným kritériom pre zaradenie do súťaže Agentúra roka.