Napriek znižovaniu marketingových rozpočtov a tlaku klientov na ceny sa honoráre podľa údajov asociácie PR agentúr medziročne zvýšili o viac ako 18 percent. Celkové tržby predstavovali hodnotu viac ako 10,5 milióna eur.
Rebríček APRSR za rok 2015 | ||||||
Por. 2015 | Por. 2014 | Agentúra | Honoráre za PR služby 2015 (eur) | Obrat 2015 (eur) | Podiel honorárov na obrate (%) | Medziročný nárast/pokles honorárov (%) |
1. | 1. | Seesame Communication Experts | 2 250 000 | 2 741 000 | 82,1 | 11,4 |
2. | 4. | Dynamic Relations 2000 | 1 525 601 | 1 695 112 | 90,0 | 75,2 |
3. | 5. | PR Clinic | 1 329 151 | 1 682 469 | 79,0 | 65,0 |
4. | 2. | AMI Communications | 1 127 266 | 1 383 148 | 81,5 | -3,7 |
5. | 3. | Neopublic Portel Novelli | 986 770 | 1 143 560 | 86,3 | -8,0 |
6. | 6. | PRime time | 870 000 | 1 010 000 | 86,1 | 31,7 |
7. | 7. | 1st Class Agency | 450 000 | 490 000 | 91,8 | -10,9 |
8. | 8. | MCC PRofessionals | 412 000 | 453 000 | 90,9 | -11,0 |
- | - | Grayling | n | n | - | - |
Spolu | 8 950 788 | 10 598 289 | 86,0 | 18,8 |
Na čele rebríčka s vyše 11-percentným rastom sa umiestnila agentúra Seesame Communication Experts, ktorá mu dominuje už od roku 2001. Najvyšší, viac ako 75-percentný medziročný nárast honorárov dosiahla druhá v rebríčku agentúra Dynamic Relations 2000. Na treťom mieste skončila PR Clinic so 65-percentným rastom honorárov.
„Aj uplynulý rok dokázali naše členské PR agentúry úspešne konkurovať na trhu, najmä čo sa týka súťaže o kreatívny obsah, nielen v preferovanom digitálnom prostredí, ale tiež v implementácii zmien týkajúcich sa celkovej komunikácie. Dokážeme klientom ponúknuť integrovaný komunikačný servis s vysokou hodnotou poskytovaných služieb, ktoré definuje komplexnosť, profesionalita a inovatívnosť,“ vyjadrila sa prezidentka APRSR k aktuálnym trendom v PR Katarína Droppová.
Priemerný podiel čistých prijatých honorárov na celkových tržbách sa medziročne zvýšil z 84,5 percenta na 86 percent. Čím je podiel honorárov za PR služby na tržbách vyšší, tým viac je agentúra zameraná na poskytovanie konzultačných služieb.
Podľa asociácie je ponuka služieb členských PR agentúr diametrálne odlišná oproti predošlým rokom. Agentúry sa čoraz viac stávajú poradcom, ktorý prináša komplexnú komunikačnú ideu, teda plnohodnotný kreatívny koncept. Ten zahŕňa nielen klasické media relations, ale tiež digitálne PR, grafický dizajn, video content, sponzoring, nákup médií či event manažment.
Asociácia združuje aktuálne deväť riadnych členov a jednu agentúru so štatútom pozorovateľa - Fusion. Agentúra Grayling údaje za jednotlivé trhy samostatne neposkytuje.