Pôjde o vôbec prvé systematické meranie vonkajších reklamných nosičov. Prieskumné agentúry v minulosti už ponúkali outdoorovým firmám riešenia, no trh sa nedohodol.
Ani tentokrát nebudú do merania zapojení všetci hráči, ale iba dvaja. TNS Slovakia bude vonkajšiu reklamu monitorovať na nosičoch spoločností Akzent Bigboard, ktorá je trhovou jednotkou s vlaňajšími tržbami vo výške 16 miliónov eur, a spoločnosti Nubium. Tá tržby za rok 2014 nezverejnila, rok predtým to bolo na úrovni 3,55 milióna eur, čo ju radilo do prvej trojky.
Prvé výsledky z projektu Outdoor Audience Measurement chce agentúra prezentovať v októbri tohto roka. Dáta majú slúžiť na meranie, plánovanie a optimalizáciu outdoorových kampaní.
„Na rozdiel od všetkých ostatných mediatypov nemal doteraz outdoor na Slovensku jednotné meranie. A naším cieľom je, aby sa z toho merania stala jednotná mena pre celý outdoorový trh,“ uviedol managing director agentúry Ivan Šimek.
Zavedenie OAM má prispieť k spresneniu výpočtov mediálnych parametrov kampaní a k zlepšeniu práce pri plánovaní kampaní agentúrami.
Koncoví zadávatelia majú zároveň vďaka metrike ľahšie identifikovať, ktorý región či cieľovú skupinu si na kampaň vybrať a ktoré plochy pri tom zvoliť.
„Veríme, že meranie vonkajšej reklamy pomôže nielen lepšie kontrolovať, ale hlavne dosiahnuť lepšiu pozíciu outdooru v celkovom mediamixe, ako aj vyšší podiel na celkových reklamných výdavkoch,“ komentoval zrod spolupráce generálny riaditeľ Akzent Bigboard János Gaál.
„Na základe výstupov z merania získajú zadávatelia reklamy detailnejšie a lepšie analyzovateľné údaje o efektivite outdoorových kampaní,“ dodal šéf agentúry Nubium Ladislav Strašil.
Outdoorové meranie TNS má dve zložky – Traffic Survey a audit plôch. Prvá je realizovaná na území Slovenska na reprezentatívnej vzorke 15-tisíc respondentov. Do druhej - auditu - je zahrnutých vyše 13-tisíc reklamných plôch, ktoré patria spolupracujúcim spoločnostiam, teda asi 65 percent všetkých outdoorových plôch.
Plochy ďalších firiem ponúkajúcich vonkajšiu reklamu nateraz TNS nezaradí. Do merania sa nezahrnú ani takzvané „čierne plochy“. Efektom teda má byť aj to, že zadávatelia reklamy či agentúry budú pri cielení na zákazníkov podľa dát TNS pracovať len s legálnymi bilbordmi a ďalšími nosičmi.
Z auditu plôch získajú zadávatelia reklamy podľa TNS detailné informácie o reklamných paneloch, ako napríklad GPS súradnice, charakteristiky umiestnenia, typ panelu, výška, osvetlenie, vzdialenosť od susedných panelov, body viditeľnosti nosiča, charakteristika cesty či dopravy. Audit sa bude robiť raz ročne a nové panely budú zaraďované do merania priebežne.