Podľa cenníkových cien, bez započítania zliav, barterov a bonusov, tak výdavky firiem do reklamy presiahli 1,27 miliardy eur. Tempo rastu bolo najrýchlejšie od roku 2008.
Prehľad výdavkov do reklamy | |||
Mediatyp | Výdavky do reklamy (eur) 2015 | Zmena 2015/14 (%) | Podiel na mediamixe 2015 (%) |
Televízia | 935 251 395 | 24,9 | 73,4 |
175 567 612 | -0,3 | 13,8 | |
Rádio | 82 588 112 | 16,7 | 6,5 |
Outdoor | 76 536 067 | -0,8 | 6,0 |
Kiná | 3 526 318 | -5,8 | 0,3 |
Spolu | 1 273 469 504 | 18,3 | 100,0 |
PRAMEŇ: TNS Slovakia |
Výsledky monitoringu ukazujú na dvojciferný nárast v televíziách a rádiách a naopak pokles v printoch, outdoore a kinoreklame. Najviac potiahli nárast celkových reklamných výdavkov investície do televízií, kam smeruje tradične najväčšia časť (73,4 percenta) a naďalej si udržuje dominantné postavenie na reklamnom trhu. Inzercia v novinách a časopisoch dosiahla takmer 14-percentný podiel a v rádiách 6,5-percentný podiel na reklamných rozpočtoch.
Objem využitého reklamného priestoru sa v rôznych médiách vyvíjal odlišne. V celoštátnych televíziách sa zvýšil objem odvysielaného reklamného času o 19 percent, výdavky do reklamy rástli o takmer štvrtinu. Rádiám vlani rástol objem predaného reklamného priestoru takmer dvojnásobne ako samotné výdavky.
TOP 10 zadávateľov 2015 | |||
Poradie | Zadávateľ | 2015 (eur) | Zmena 2015/14 (%) |
1. | Slovak Telekom | 45 850 570 | 6 |
2. | Orange | 42 456 903 | 4 |
3. | Lidl | 31 244 508 | 15 |
4. | O2 Slovakia | 28 160 668 | 3 |
5. | Unilever | 24 075 631 | -7 |
6. | Slovenská sporiteľňa | 19 412 029 | 13 |
7. | Prima banka | 19 158 758 | 30 |
8. | Kaufland | 17 771 131 | 2887 |
9. | Henkel | 17 032 995 | -19 |
10. | Tesco Stores | 15 452 347 | 5 |
PRAMEŇ: TNS Slovakia |
Desať najväčších inzerentov investovalo za minulý rok 260,6 milióna eur, čo je viac ako 20 percent z celkového objemu. Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom a druhým najväčším zadávateľom Orange. Títo dvaja operátori sú na prvých dvoch priečkach v rovnakom poradí už od roku 2011. Lidl sa vlani posunul na tretie miesto a vytlačil tak mobilného operátora O2. Všetci z prvej desiatky, s výnimkou spoločností Unilever a Henkel, dali vlani na reklamu podľa monitoringu viac ako rok predtým.
Tradične najviac inzerovali vlani banky (vrátane stavebných sporiteľní a poskytovateľov pôžičiek v hotovosti). K prvenstvu bánk prispeli najvýraznejšou mierou zadávatelia Prima banka, ČSOB a Tatra banka. Spoločne banky investovali do reklamy o 9 percent viac ako v roku 2014. Nasledovali ich telekomunikačné služby a na tretej pozícii boli obchodné spoločnosti.
Na podporu telekomunikačných služieb sa minulo o 14 percent viac a obchodu až o 41 percent. Z obchodných reťazcov inzeroval najviac Kaufland, ale aj ostatné siete (COOP Jednota, Billa, Tesco, Lidl) medziročne svoje reklamné výdavky navýšil. Vzrástla aj propagácia liekov a áut.
Podľa zástupcov mediálnych agentúr nebol však nárast reklamných investícií až taký výrazný ako uvádza monitoring. Ich odhady hovoria o tom, že vlani reálne výdavky na reklamu medziročne rástli maximálne o päť percent. Čisté reklamné výdavky tvoria približne 30 percent z cenníkových cien.